
Dat gaat niet zonder meer. Standaard levert Velomobiel.nl een volledig opgesloten kettingwiel. Over het asje zit een aluminium busje van 15,5 mm dat het kettingwiel fixeert en de ketting, zeker op het grootste voorblad, van achter gezien naar links dwingt. Dit busje kan niet straffeloos worden verwijderd. Het kettingwiel loopt dan vast tegen de aan de zijkant oplopende bodem van de tunnel. Theo van Velomobiel.nl heeft dit aan den lijve ondervonden en toonde mij een afgesleten flens van een kettingwiel van zijn fiets. Dit is er overigens wel het bewijs van dat de ideaal rechte kettinglijn meer naar rechts loopt, gezien van achter. En reken maar dat een aanlopend kettingwiel zwaar trapt :).
Het vastlopen van het kettingwiel bij verwijderd vulbusje wordt in de hand gewerkt doordat de kettingwielen groter zijn geworden. Eerder waren de kettingwieltjes 64 mm in diameter, de huidige kettingwieltjes met de spaken, zijn 68 mm. Daarom slijp ik het nieuwe kettingwiel aan één kant af tot 64 mm. Het passen is een eitje en ik kan heel snel vaststellen dat het kettingwiel nu vrij loopt, zelfs tot op 5 mm van de opstaande kant van de tunnel.
Uit ervaring weet ik al jaren dat een knik in de kettinglijn bijna altijd garantie is op herrie door het kettingwiel. De schalmen tikken tegen de binnenkant van de flens van het kettingwiel en de herrie is daar. Heb ik nu ook die derde vlieg in één klap gevangen? Jazeker! Het tikkende geluid dat ook in Dronten werd geconstateerd, in frequentie variërend met de versnelling, is nu weg. Quest 484 is weer net als de 404, muisstil.
NB d.d. 4-4-2011. Bovenstaande posting is natuurlijk niet aan Velomobiel.nl voorbij gegaan. Vandaag laat Ymte me weten dat zij vanaf nu het opsluitbusje op het kettingwielasje zullen afdraaien waardoor het kettingwiel kan schuiven. Ook zullen ze de flens van het kettingwiel afdraaien tot 64 mm om de beweging van het kettingwiel mogelijk te maken. Ymte besluit zijn mailtje met 'Bedankt voor het meedenken'. Prima zo.