zondag 2 december 2012

HVA test banden met de pendel

Vandaag komen Kim de Veer en Jimmy van Eer naar De Woude. Zij zijn studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HVA) en deelnemers aan de Shell Eco Marathon. Het team van de HVA heeft dit jaar met een op waterstof draaiend prototype meegedaan. Nationaal werden zij winnaar met 2130 km op een liter brandstof. Wereldwijd werden ze daarmee vierde.

Volgend jaar mei doen zij weer mee met een op de Paccar II gelijkende auto. De nieuwe auto wordt geheel opnieuw ontworpen. De achterwiel besturing van de vorige auto wordt vervangen door voorwiel besturing. Kim en Jimmy zijn belast met de selectie van banden voor het nieuwe prototype. Hun docent en teamleider wil dat er gekeken wordt naar de Schwalbe Kojak in 20 en 26". Zij hebben zelf twee banden mee, Michelin radiaal banden uit 2009. Nou kan ik ze natuurlijk vertellen dat ik de uitkomst al weet, maar die vlieger gaat niet op. Omdat Michelin in 2011 zijn radiaal banden van constructie heeft veranderd en deze vanaf dat jaar iets minder licht lopen, heb ik nu de unieke kans om banden van voor 2011 te vergelijken met exemplaren van na de wijziging.

Ik monteer met enige moeite de Michelin radiaal banden op 25 mm velgen en we starten de pendel. De resultaten zijn nog spectaculairder dan de eerder geteste Michelin radiaals. Op 6 bar pendelen de 2009 banden maar liefst 163,3 seconden. Op 7 bar zelfs 183,7 seconden. De waarden van de 2011 banden zijn 152 en 166 seconden bij resp. 6 en 7 bar. Ruim drie minuten staat de pendel te bewegen, ronduit bizar.

Dan mag de Schwalbe Kojak 20" om de 25 mm velg. Bij 6 bar komen we op 52,5 seconden, bij 7 bar op 58,7 seconden. Jimmy en Kim weten niet wat ze zien.
Tenslotte komt ook de 26" Kojak aan de beurt. Op 5 bar komt deze niet verder dan 63,1 seconden. De Kojak waarden komen ongeveer overeen met eerder met de pendel gerealiseerde waarden.

Kim en Jimmy mogen heel blij zijn met hun ongebruikte 2009 Michelin radiaal banden. Ik adviseer ze dan ook om deze, na enkele kilometers inrijden, uitsluitend voor de races te bewaren. Het zijn onvervangbare winstpakkers.