zaterdag 26 maart 2011

Eind aan Joe's elite racer sealant, div. klussen

Vanavond wissel ik de Perfect Moiree 54 achter voor mijn favoriete Schwalbe Super Moto. Dat gaat niet helemaal naar wens.
De Super Moto wil niet centreren en ik verhoog de druk naar 5,5 bar. Even later vindt er een knalharde explosie plaats. Mijn oren fluiten en suizen, dat ziet er niet goed uit. De Joe's elite racer sealant druipt overal uit de wielkast op de garagevloer. Tot mijn grote verrassing komt er een stuk gestolde sealant uit de band. Het is net een klompje koraal.
Dit betekent het einde aan het gebruik van Joe's elite racer sealant. Als het al werkt, ik heb dat niet eenduidig kunnen vaststellen, wordt het in elk geval een grote smeerboel. Ook verdenk ik de sealant ervan de binnenband als het ware op te lossen. In elk geval wordt de band minder sterk.

Het wieldoekje aan de derailleurkant hangt erbij als een vod. De glasvezel hoepel is door de explosie in vier stukken gebroken. Ook het derailleurbakje is over één schroefkop afgescheurd. Lekker allemaal.
Gelukkig heb ik een reserve stuk glasvezel hoepel en kan de maat 168,5 cm weer maken. Het derailleurbakje, ik moet wel wennen aan de geheel carbon uitvoering, kan ik met een ringetje onder de schroefkop weer vastzetten.
Mijn laatste Super Moto, een eerder gebruikt exemplaar, laat zich vervolgens makkelijk monteren.

De loshangende armsteunen, voor het eerst door Velomobiel.nl geleverd en gemonteerd, zijn niet handig. De Ibiliet schuimblokjes blijven niet goed onder mijn elleboog zitten. Met behulp van een stukje haaks omgezette Lexan zet ik de steuntjes met klittenband vast aan de body van de Quest.
Ik bespeur dat de draaicirkel met de GoCycle, vooral naar rechts, groter is geworden dan bij Quest 404. De uitsparingen voor de banden kunnen enig 'gedremel' wel gebruiken. Met een schuurpapiertje de hoeken mooi afronden voorkomt dat de banden te veel slijten.

Voor de liefhebbers van een super lichte Quest lijkt het bericht dat Velomobiel.nl vooralsnog geen nieuwe super lichte carbon Questen zal leveren, een teleurstelling. Eerst zal door Jan van Steeg en mij ervaring worden opgedaan met deze fietsen.
Mogelijk kan wel de top van de Quest in de 'dambord' variant worden gemaakt.