zondag 17 februari 2008

Rondje historische dijken

Vanmorgen vriest het licht maar de zon schijnt volop. Pal naast onze stolp zitten de mooist gekleurde eenden rustig op het ijs. Alleen vlak voor het naast ons huis liggende sluisje is nog wat open water. Daar schijnt geen zon en kennelijk verkiezen de eenden het zonnetje.
Ik maak me gereed om een stukje te fietsen. Ondanks de vrij lage temperatuur, het is nu 4 graden C. laat ik de schuimkap onderin de Quest en ga op weg. Het wordt een rondje historische dijken. Eerst gaat het langs de Markervaart. Deze vaart is in 1643 gegraven om de polder de Schermer een goede afwatering te bieden. Het plaatsje De Woude en de daarbij horende Westwouder polder, werd een eiland. Daar wonen nu, in 35 huizen, 160 bewoners. Sinds december wonen wij daar ook.
In Krommenie blijf ik de Nauernase Vaart volgen om even later parallel aan het Noordzee kanaal te rijden. Comfortabel zijn de goede fietspaden waardoor het tegen wind toch vrij makkelijk is om 38 km/u te kunnen blijven rijden. Voorbij pont Buitenhuizen gaat het noordwaarts langs de schitterende Zeedijk. Ook deze dijk behoort tot het middeleeuwse zeedijken stelsel om het land ter hoogte van Beverwijk te beschermen. Je kunt je nauwelijks voorstellen dat Beverwijk rond 1650 al een kleine zeehaven was, echter niet via IJmuiden, maar via de Zuiderzee.
De zeedijk is zeker 6 meter hoog en biedt een prachtig overzicht over de maagdelijke polders. Hier en daar is al een lichtgroene gloed waar te nemen, de eerste groei van wintergraan komt op.
Voor de wind en meanderend door het boerenland fietst het heerlijk. Veel te snel bereik ik de Provinciale weg van Uitgeest naar Krommenie. Via Busch en Dam, de 'Dam' staat voor de definitieve afsluiting van het Oer IJ, komt het Fort Krommeniedijk in zicht. Voor de argeloze wandelaar blijft de historie onder het oppervlak van het weiland verborgen. Dit is evenwel een van de eerste grotere waterbouwkundige prestaties uit de middeleeuwen. Waar nu de Krommenieweg ligt hebben de toenmalige bewoners een dam gelegd. Bij de zwarte pijl in de foto is het laatste overblijfsel van het Oer IJ nog in het land zichtbaar.
Na een kort bezoek aan de jachthaven Zwaansmeerpolder, even stilstaan betekent koud worden, gaat het gas er weer op en met een kleine 40 km/u gaat het soms bijna te hard voor de krappe bochten op de historische Lagendijk.
Via Krommenie en de bekende route langs de Markervaart ben ik om half 4 weer bij de pont.
45 km. Totaal 5200 km

PS. De levering van mijn nieuwe Quest is gepland op 15 maart.