vrijdag 15 april 2016

Symposium HAN Automotive

Na een ontspannen rit op de Autopilot arriveer ik ruimschoots op tijd in Arnhem. De Tesla rij ik achteruit de hal in. De VeloTilt gaat van het dak af en komt naast de Tesla te staan. Meteen stromen er groepen belangstellenden op af en hoewel ik geen spreker ben op het symposium krijg ik ruimschoots de tijd om informatie te geven.


Frank van der Laan is aanwezig en zijn DF staat prominent vooraan in de hal. Naast de VeloTilt staat er de WMZ3 van Wijnand Zwart. De lezingen gaan allemaal over mobiliteitsvormen tussen de fiets en de auto. Vermakelijk is de lezing van een vertegenwoordiger van Pon, de importeur van onder meer Volkswagen. De heer Gense van Pon vertelt dat in de toekomst alle auto's 'online' zullen zijn. Hij wijdt geen woord aan Tesla waar het 100% online zijn al vier jaar realiteit is. Het is ook niet prettig te moeten vaststellen dat de hele Duitse autoindustrie de boot met elektrisch rijden volledig heeft gemist. Het is ook nogal wat dat een Amerikaanse software jongen, Elon Musk, met 350.000 verkochte Tesla Model 3 elektrische auto's binnen een week, het bewijs levert dat de mensen echt naar elektrisch rijden willen. 


De zaal zit vol met vertegenwoordigers van het MKB, studenten en andere belangstellenden. Het blijkt niet makkelijk om een zinvol vervoermiddel te ontwerpen tussen de fiets en auto. Deels komt dit door de geweldige efficiƫntie van de auto industrie. Voor onder de 10.000 euro leveren zij een compleet veilig voertuig voor vier personen, die makkelijk 150 km/u haalt en zelfs nog voorzien is van airconditioning, navigatie, ABS en airbags. Koop een beetje geavanceerde velomobiel, doe er wat leuke extra's bij en je bent ook tegen de tien mille kwijt.


HAN Automotive denkt dat een voertuig tussen de fiets en de auto niet meer mag kosten dan 4000 tot 6000 euro. Langzamerhand wordt de contouren van dit voertuig onthuld. Dan komen de eerste afbeeldingen op het doek. Jack heet het ontwerp en is een .... kantelende driewieler. Waar hebben we dit eerder gezien šŸ˜‰
Het voertuig kan zelfs op zijn achterkant overeind gezet worden, precies als de VeloTilt.  Als ik later de directeur van HAN Automotive spreek geeft ie toe dat ie wel even moest slikken toen ie de VeloTilt zag binnenkomen.


Jack zou in meerdere varianten kunnen komen, 45, 60, 90 en 130 km per uur rijdend. Het kantelmechanisme wordt in principe hydraulisch. Al met al een leuke middag waar veel mensen met bewondering zowel naar de VeloTilt als naar de Tesla keken.


De thuisreis verloopt even comfortabel als de heenreis. Bij Amsterdam kom ik in noodweer terecht. Een zware onweersbui brengt bliksem en zeer veel regen. Aan de horizon staat in tegenlicht een bloedrode zon die het zicht tot vrijwel nul reduceert. Ik heb veel moeite om de belijning op de weg te zien. Tot mijn verrassing heeft de Autopilot van de Tesla hier geen enkele moeite mee. De radar in de neus fixeert zich op een voorligger en houdt de ingestelde afstand precies vast. De camera bovenaan de voorruit ziet kennelijk veel meer dan ik. Tenslotte zorgen de ultrasoon sensoren rondom dat een veilige onderlinge afstand tussen de auto's in de naastliggende rijbanen gehandhaafd blijft.
Zo is rijden onder extreem slechte omstandigheden toch veilig.