maandag 8 december 2014

Winterschoenen en antispat en antifog


In de winter is een velomobiel veel comfortabeler dan een gewone (lig)fiets. Toch zijn er een aantal bezwaren die het rijden in de winter minder aangenaam maken. Het wordt tijd dat die eens aangepakt worden.

Winterschoenen
Ik rij al vele winters met de gewone Sidi zomerschoenen. Ik heb twee paar raceschoenen en een paar MTB schoenen. Onder de 8 gr. C. krijg ik in deze schoenen koude voeten. Therm-IC voetverwarming helpt redelijk goed, maar vaak niet voldoende. Ik zoek wat rond op het internet en stel vast dat de winterschoenen van Northwave steeds als beste getest worden. Birger Landuyt heeft recent ook Northwave schoenen aangeschaft en is er happy mee. Lees hier zijn ervaringen. Mantel in Arnhem heeft de goede prijs en is bereid mij twee maten op te sturen waarvan ik er één mag terugsturen.
De eerste ritten in de kou van de afgelopen week zijn veelbelovend, de voeten blijven warm. Het volume van de schoenen is flink groter dan de normale schoenen. De Bebop pedaalplaatjes passen er prima onder. Wel raak ik met mijn linkervoet steeds de crank en de rand van het voetengat. Links monteer ik een crankverbreder en dat is de goede oplossing.


Anti-spat oplossing
Veel velomobielrijders zijn blij met hun comfortabele toer/race kap. Echter, als het regent moet vaak het vizier een stukje open om veilig alles te kunnen zien. Regendruppels kletteren op de liggende deksel en spatten uiteen in vele kleine druppeltjes. Die druppeltjes worden deels door de luchtstroom meegezogen onder het vizier door en belanden op je bril. Hier moet toch iets op te bedenken zijn.
Er moet voorkomen worden dat de druppels uiteen spatten. Eerst een proefopstelling maken. Die bestaat uit een schuinstaande glasplaat waarop ik waterdruppels van een meter hoog laat vallen. Als de druppels op de glasplaat vallen spatten ze vrijwel volledig uiteen. Dan experimenteer ik met allerlei stoffen en andere materialen. Het lusjesband van klittenband doet het verrassend goed. De druppels worden keurig opgevangen en er spat nog maar weinig water op. Kan het nog beter? Bij enkele leveranciers van fleece stoffen vraag ik stalen fleece met hogere pool. Die heb ik nu binnen en de test op de ruit leert me dat de druppels nog beter worden opgevangen.


Anti-fog middel
Rudolf Kooistra, de man met de fraaie rode Mango met mooie carbon staart, stuurde me enige tijd geleden een klein flesje met anti-fog middel van Dräger. Dit spul wordt professioneel gebruikt in brandweermaskers. Met een toer/racekap van Velomobielonderdelen.nl is beslaan gemiddeld geen probleem. Wil je evenwel rijden met gesloten of vrijwel gesloten vizier dan kan de deflector zijn effectieve werk niet doen en beslaat het vizier natuurlijk wel.
Ik doe enkele druppels van de wat vettige Dräger anti-fog op een doekje en breng dit aan op de binnenkant van het vizier. Nu maar eens rijden met kletsnat weer.


Werkt het?
Vanmiddag regent het soms pittig. Ik maak een rondje Schermer en laat het vizier vrijwel dicht. Er is geen sprake van beslaan. Ik span me lekker in en rij een tijdje ruim boven de 40 km/u. Dan word je behoorlijk warm en beslaat soms het vizier achter de bedieningspootjes een beetje. Nu is daar geen sprake van. De Dräger anti-fog helpt echt en duidelijk veel beter dan het anti-fog product van Halfords. Uit onderzoek blijkt dat het niet Dräger is die de anti-fog produceert. Ik heb de werkelijke fabrikant achterhaald en heb hen gevraagd of Velomobielonderdelen.nl dit werkelijk goede product mag verkopen. Meer hierover als ik een reactie uit Duitsland heb.

Ook de regen blijft waar ik wil dat ie blijft, buiten. De lusjesklittenband op de voorkant van de liggende deksel zorgt ervoor dat de druppels worden geabsordeerd en niet meer uiteen spatten. Nu heb ik nog niet in een echt zware bui gereden maar dit scheelt al een slok op een borrel. Wel heel prettig is nu al dat de klittenband alle licht absorbeert en er geen spoor van reflectie meer is. In de komende periode ga ik testen met de andere materialen en uiteraard horen jullie hier de resultaten.