Vanmiddag is het voor het eerst mogelijk om in de VeloTilt te zitten en rond te trappen. Ik fiets weer met de Quest naar Enkhuizen. Op de heenweg doe ik wat geluidsmetingen met een Voltcraft Sl-100 geluidsmeter, daarover later. Jan, Jeroen, Bram en Piet zijn al aanwezig.


Dan een spannend moment, kan ik de pedalen ronddraaien? De kap gaat erop, ik klik in en probeer de eerste rondjes te draaien. Dat gaat direct goed en nergens komt mijn maat 47 tegen de body of de kap. Dat is uitstekend. Het crankstel mag een centimeter of twee naar voren. Dan blijkt dat mijn schoenen net de kap raken. Die twee centimeter moet dus in de stoelophanging worden gevonden.

Nadat de kap zonder ruit erop staat wordt ook de ruit erop gelegd. Het uitzicht is riant en wordt nergens gehinderd. Ik kan mijn hand nog boven mijn hoofd houden, dus ook dat past prima.


Het tiltmechanisme is nu voor het eerst gemonteerd. Het systeem blijkt prima te passen en met de smallereTRP Spyre schijfrem kan de stoel verder omlaag. Bram zal nog enkele wijzigingen aanbrengen aan de ophanging van de Rohloff naaf. De linker schoen gaat er nu iets te dicht langs.
Jan en Jeroen zullen in de komende week de voorste wielkast gaan maken. Eerst wordt een spaanplaat model gemaakt die vervolgens in carbon wordt gekopieerd.
Over twee weken zouden de eerste proefritten kunnen plaatsvinden. Dan ben ik, samen met Bram Smit en Jan Geel naar de Spezi in Germersheim.