
Aanvankelijk had ik enige schroom om met andere bandenfabrikanten te praten, die schroom heb ik overwonnen. Wel heb ik tegen Vredestein gezegd dat ik niet uitsluitend meer met hen in gesprek ben. Harry kan daar wel mee leven.
Inmiddels gaan de ontwikkelingen bij Schwalbe voortvarend. Deze week heb ik de uitgebreide specificaties en verantwoording daarvan in het Duits vertaald en naar Schwalbe gezonden. Op hun verzoek zal ik nog enkele referentie banden naar Duitsland opsturen.
Het ziet er al met al best hoopvol uit, zeker omdat ik van Hans van Vugt heb vernomen dat de hoofddirectie van Schwalbe in principe akkoord is met ontwikkeling van een velomobielband. De naam heb ik al bedacht, Kojak VM Radiaal.
En dan Bike Motion. Best heel leuk, maar mijn god wat staat er veel van hetzelfde. Het ziet er allemaal mooi uit en de prijskaartjes variëren voor een complete racefiets van 499 euro tot 4000 euro per kg voor een fiets van 4,39 kg. Die racefiets kost dan dus 17.560,- euro. Ligfietsen zijn er niet en verkopers van waterdichte losse broekspijpen snappen niet dat wij dit soort zaken nooit nodig zullen hebben.
Enkele fraaie zaken die mij opvielen zijn de elektrisch bediende Shimano derailleur, fietsschoenen van het merk Lake en brede superlicht lopende banden van het merk GEAX. Ook doet het me deugd dat SuperNova de E3 25% meer licht en een betere lichtverdeling heeft weten te geven.
Bij Schwalbe bracht ik de lekke binnenbanden ter sprake. Toen ik het toverwoord Velomobiel uitsprak had Schwalbe de oorzaak daarvan direct in beeld, vervorming van de buitenband. Eén van de Schwalbe mensen rijdt al lang met de SV14 en de Super Moto en dat blijft heel... bij een MTB.
Verder een leuke beurs met een totaal ontoereikende horeca. Meer dan een half uur in de rij staan voor een broodje betekent volgend jaar natuurlijk brood mee. Dat bedenk ik niet alleen zelf, ook mede wachtenden in de rij hoor ik mopperen.