zaterdag 11 september 2010

KMC CL566R ketting sluitschakel deugt niet

Tijdens de Ierland reis hebben we 2 schakels uit de ketting gehaald. Vervolgens de ketting weer met een KMC CL566R ketting sluitschakel gesloten. Tot ieders verrassing lag enkele dagen later plotseling de complete ketting 30 meter achter de Quest. De ketting bleek op de sluitschakel 'gebroken'. Eén helft van de sluitschakel, ook wel 'missing link' genoemd, lag onderin de derailleur afscherming. De andere helft zat nog in de ketting. Cees Roozendaal heeft de ketting geponst en problemen bleven verder uit.
Na thuiskomst Velomobiel.nl op de hoogte gesteld van mijn bevindingen. Volgens goed gebruik reageren de mannen laconiek 'we gebruiken ze al jaren'.
Gisteren vijf nieuwe setjes meegenomen en vandaag aan een test onderworpen. Ik schuif een setje in elkaar en steek twee stukken 4 mm nylon lijn tussen de pennen. Eén lus in de bankschroef, aan de andere ga ik met mijn volle gewicht hangen. Ook ruk ik meerdere keren uit alle macht aan de schakel.
Ik bevrijd de sluitschakel uit de bankschroef en kijk hoe vast ie zich heeft getrokken. Heel simpel, de schakel valt uit zichzelf uit elkaar en heeft zich dus in het geheel niet vast getrokken. Kennelijk zijn de toleranties te ruim.
Per saldo deugt het product niet en raad ik iedereen aan deze sluitschakels niet te gebruiken. Helaas zitten ze in iedere Quest en Strada die nieuw wordt afgeleverd. Mogelijk gaat dat in Nederland, met dank aan het freewheel goed, op slecht wegdek zoals in Ierland kan de ketting op deze sluitschakel 'breken'.
Ik ga op zoek naar goed sluitende sluitschakels en zal de KMC CL566R als ik weer eens in Dronten kom weer in het bakje kieperen.