


Nu Kees met zijn Quest toch in de garage staat kunnen we mooi de beide E3 SuperNova lampen met elkaar vergelijken.
Volgens Rob Jansen van Elan is de nieuwe lamp 25% helderder, maar is de bundel wel iets versmald. Dat laatste baart me zorgen omdat ik nou juist veel belang hecht aan een goede verlichting van de berm. Je hebt in de praktijk namelijk niks aan een lamp die in de verte veel licht geeft, winnen van de verblindende koplampen van een auto doe je toch niet. Mijn enige houvast is dan een goed zicht op de berm. De SuperNova E3 doet dat prima.
Na de eerste foto blinderen we de ramen van de garage. Als we de beide Questen op de centimeter nauwkeurig voor de witgeschilderde garagedeur hebben opgesteld is direct duidelijk dat de nieuwere lamp witter van kleur is, meer licht geeft en zelfs een iets bredere bundel heeft. Het doet me deugd dat de waarschuwing van Rob dat de bundel iets smaller zou zijn, niet bewaarheid wordt.
Kees zegt dat ook de dagrij verlichting veel helderder is geworden. Dat blijkt meer dan waar. De dagrij LEDs geven zeer veel meer licht. De foto's illustreren dat duidelijk. De bovenste foto is gemaakt toen de ramen nog niet geblindeerd waren. De middelste en onderste foto zijn met geblindeerde ramen opgenomen.
Voor de fotografen onder ons:
Camera Nikon D700 met 2.8 24-70 lens
Bovenste foto 2000 ASA, 1/100 sec f 5.0 met -1/3 stop onderbelicht, brandpuntsafstand 42 mm
Middelste foto 2000 ASA, 1/160 sec f 6.3 met -1 stop onderbelicht, brandpuntsafstand 44 mm
Onderste foto 6400 ASA, 1/25 sec f 2.8 met -1 stop onderbelicht, brandpuntsafstand 24 mm
Alle foto's zijn uit de hand gemaakt.