vrijdag 19 november 2010

Polycord met olie of Teflon?

De praktijk heeft geleerd dat 4 mm Polycord O-ringen om kettingwielen langer heel blijven dan 4 mm rubber O-ringen. 6 mm Polycord O-ringen zullen zeker nog veel langer meegaan. Hoe veel langer moet nog worden geprobeerd. Ik heb een aantal kettingwielen laten uitdraaien om 6 mm O-ringen te kunnen monteren.
Het maken van 6 mm O-ringen gaat uit de hand vrijwel niet. Het smelten van de Polycord met de soldeerbout gaat nog wel, maar het daarna goed aan elkaar passen van de stollende Polycord lukt me niet goed. Natuurlijk is daar goed gereedschap voor, maar 350 euro voor een speciale hittetang is wat veel voor een experiment. De fabrikant maar eens lief aankijken of ik zo'n tang een keer mag lenen.
Een mogelijk alternatief is nog te bezien of Polycord mogelijk door Teflon minder of niet wordt aangetast. Daarom knip ik 2 soorten Polycord, blauw en groen, en als vergelijking een rubber O-ring in kleine stukjes en doe die in twee nylon flesjes. De ene half gevuld met natte Teflon spray en de ander met de door Velomobiel.nl meegeleverde Shimano minerale olie.
Over een week zal ik de eerste keer kijken of er verschillen zijn.

Het Alligt kettingwiel zit er nu 2800 km in. De tanden zijn nog goed intact maar de rubber O-ringen worden al duidelijk ruimer in vergelijking met een nieuw exemplaar. Als het rubber te veel uitlubbert gaan de O-ringen kapot. Dan krijgen de kunststof tanden de volle belasting van de ketting te verwerken en gaan de tanden kapot.
Er is dus voldoende reden om de experimenten voort te zetten.

6 opmerkingen:

Jan Zonjee zei

Wim,

Als nieuwe eigenaar van een derdehands ligfiets en nul ervaring met het onderhoud van fietsen met een derailleur was ik me aan het oriënteren naar wat nou een goed kettingsmeermiddel is (en liefst iets dat mijn broek niet zwart maakt als ik er mee naar mijn werk fiets).

Het schijnt dat mountain bikers nogal de lof steken van een middel dat op wasbasis is en wordt geleverd als een watergedragen emulsie. Het bevat dus geen olie die in jouw ervaring de O-ringen laat zwellen. Het heet Squirt Lube. Deze verkoper uit de omgeving van Assen heeft een aantal links naar lovende artikelen over dit spul: www.bikexperto.com

Geen idee hoe wasgebaseerde kettingsmeermiddellen in een velomobiel functioneren. Uit de aard der sport maken mountain bikers hun kettingen nogal gauw smerig en daarom nogal vaak schoon ook natuurlijk. Maar wie weet werkt het.

Wim Schermer zei

Hi Jan,
Ik heb ook geen idee of was iets zou kunnen zijn.
Eerst maar eens kijken of Teflon de Polycord mogelijk heel houdt. Dan is het probleem opgelost.
Groeten,
Wim

Jan Zonjee zei

Beste Wim,

Ik ben bang dat je teflon kettingsmeermiddel niets meer of minder is dan een kettingolie gemengd met teflonpoeder (heel fijn in dit geval). Voor het zwellen zal dat dan wel niets uitmaken.
Dat de Viton-ringen het begaven verbaast me. Die zouden toch aardig tegen olie bestand moeten zijn, maar misschien zijn ze mechanisch weer minder sterk.

Er bestaan ook nog O-ringen uit een Viton- of siliconenrubberkern ommanteld met PTFE (beter bekend onder de merknaam Teflon). Zie bijvoorbeeld deze site: www.marcorubber.com/teflon.htm

Ze zijn behoorlijk stug (ik ken ze van een afvulapparaat dat ik op mijn werk heb) maar fantastisch bestand tegen chemicaliën. Zoals de bovengenoemde fabrikant al zegt zijn ze niet bedoeld om in draaiende delen te gebruiken. Ik weet niet of dat in het geval van het kettingwiel zo is.
Erg makkelijk te vinden zullen ze ook niet zijn en ze zijn ook niet bepaald goedkoop volgens mij.
Doordat ze zo stug zijn zal het geluiddempende effect misschien ook niet je dat zijn. Maar zwellen door de olie zullen ze zeker niet.

Wim Schermer zei

Hi Jan,
Ik heb even op de site gekeken en zie daar dat de ommantelde O-ring absoluut in een stationaire omgeving moet worden gebruikt. Nou dat is met een kettingwiel niet echt het geval.
6 mm dikke Polycord zou het mogelijk meerdere duizenden kilometers kunnen uithouden. Daar focus ik eerst op. Dank voor je opmerking.
Groeten,
Wim

Rob Jansen zei

Wim,

zo heel speciaal is die "speciale hittetang" niet. De set van Durabelt bevat een tang, niet meer dan een houder waarin je aan twee kanten het polycord vast zet, en een soldeerbout met een plat plaatje als punt.
Het idee is dat je de warme soldeerbout tussen de tang steekt en beide einden polycord tegen de punt duwt. Zodra het materiaal goed gesmolten is de soldeerbout er tussen uit trekken en de polycord naar elkaar toe duwen.

Zo en niet anders want het materiaal stolt te snel om op een andere manier een stevige verbinding te krijgen.

Met een metalen plaatje aan een normale soldeerbout en een knutsel handgreep voor de einden polycord moet het ook lukken. Na even oefenen zelfs net zo sterk als met de dure tang van Durabelt.
Het verschil? De tang van Durabelt is voor verschillende typen riemen bruikbaar en is van industriële kwaliteit en geschikt voor dagelijks gebruik.

Mocht je er niet uit komen dan durf ik het wel eens te proberen.

Rob

Wim Schermer zei

Hi Rob,
Ik weet prima hoe het werkt. Echter, de bochtstraal van een 6 mm dikke 50 mm buitendiameter O-ring is zo klein dat een speciaal hulpmiddel echt nodig is.
Ik probeer de tang te lenen om te kijken of het goed werkt.
Groeten,
Wim