woensdag 14 maart 2018

Illegale Speed Pedelecs ... verkeershufters


De laatste tijd word ik steeds vaker geconfronteerd met elektrische fietsen die zonder kenteken toch 45 km/u blijken te kunnen rijden. Dit zijn gewoon zogenaamde Speed Pedelecs. Deze fietsen horen een gele kentekenplaat te hebben, moeten WA verzekerd zijn, continue verlichting, een remlicht en een achteruitkijkspiegel te hebben. De berijder moet een goedgekeurde Pedelec helm dragen.
Het is voor mij altijd verrassend door een wielrenner te worden ingehaald. Maar zoals gezegd dit zijn vrijwel altijd illegale Speed Pedelecs.



Vanmiddag overkwam me dit weer. Ik trok op na een kruising en werd snel ingehaald door een fietser.  Even doortrappen en ik haak aan bij de snelle fietser. De jongeman blijkt 45 km/u te rijden en kijkt op nog om. Ik rij 2 meter achter hem en doe dat op een gegeven moment al tien minuten. De fietser rijdt overduidelijk op een Speed Pedelec met een forse middenmotor en een accu op de voorste framebuis. Het verplichte gele kentekenplaatje ontbreekt en ook de verplichte achteruitkijkspiegel is afwezig. De verplichte dagrijverlichting ontbreekt en een remlicht heb ik ook niet gezien.

De jongeman, hij draagt wel een helm, slalomt behendig tussen mee- en tegenliggers door en houdt de snelheid hoog. Pas na ruim tien minuten heeft ie door dat ik op een meter achter en naast hem rij. Als hij me in de gaten heeft, dat is enkele seconden nadat het filmpje start, rijdt ie nog even harder dan 45 km/u. Hij passeert even later een fietser rakelings, op het filmpje goed te zien, en remt wat af voor de grote kruising van de N246 en N244. Het verkeerslicht staat op rood en de illegale Pedelec rijder slalomt om de voor het rode licht wachtende verkeer en vliegt de kruising over.

Ik wacht op deze kruising rustig af tot ik groen licht krijg. De illegale Pedelec fietser is inmiddels richting Groot-Schermer gereden en ik verlies hem uit het oog.

Dit is een heel gevaarlijke ontwikkeling. De lieden dit dit doen rijden roekeloos, plegen overtreding na overtreding, rijden illegaal op niet goedgekeurde fiets zonder verzekering. Dat ze zichzelf bij een ongeval aan brokken rijden is tot daar aan toe, maar dat ze onverzekerd rondrijden is heel kwalijk. Geen enkele verzekering gaat door hen veroorzaakte schade aan derden betalen.

Eerder had ik al opmerkingen gemaakt tegen een andere illegale Pedelec rijder. Dat kwam me op grove beledigingen te staan. Ik ben blij dat ik de Sony camera op de kap heb zitten. Op een goed moment gaan die beelden een keer naar de Politie.

40 opmerkingen:

De Bobslee zei

Dag Wim,

Zeer aansprekend verhaal, had mooi geweest als het filmpje beschikbaar was geweest, dat had je verhaal nog aansprekender gemaakt. Helaas, het filmfragment is niet beschikbaar volgens YouTube.......

Groeten, Adri.

Wim Schermer zei

Hi Adri,
Nu zou het filmpje het moeten doen. Wel eerst publiceren.
Groeten,
Wim

Quezzzt zei

De politie kan op 2 manieren reageren :

1) op feiten overtreed die speedpedelec die niet aan wettelijke eisen voldoet de wet.

2) de dienstdoende agent ziet 2 personen die met hoge snelheid over het fietspad kanllen, en vind dat ongewenst ( of strafbaar artikel 5 WVW* ) ongeacht op welke manier dat tot stand komt.

* Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Ik zou me maar eens afvragen of men het wel ok vind dat velomobielen wel met 40-50 km/u over fietspaden mogen jakkeren. Zeker als ze niet voldoende afremmen bij andere fietsers passeren.

Ik ben een aantal keren geschaduwd en gevolgd door politie auto's terwijl ik met brommer snelheden over fietspaden reed. Ik denk dat ze duidelijk wilden maken dat ze het niet ok vonden, maar onzeker waren of ze wel of niet moesten optreden en op welke grond. Ik ben er 100 % zeker van dat als ik zonder afremmen andere fetsers had gepasseerd ze wel in actie waren gekomen.

Motor of niet, het is de snelheid die potentieel gevaarlijk is. Op feiten heb je gelijk, maar wij moeten voorzichtig zijn want we zijn al snel de pot die de ketel verwijt dat ie zwart ziet.

Erwin zei

Hoi Wim,

Opsporing wordt voor de politie lastig zonder kenteken. Ik denk dat je dit soort apparaten maar moet beschouwen als "brommers die niet stinken", dus in zekere zin beter om achter te rijden. En voor wat betreft het op deze manier door rood rijden, da's gewoon stom en gevaarlijk, en kan voor de berijder in een ritje naar ziekenhuis of mortuarium uitmonden. En dat heeft 'ie dan zelf gedaan...

Groet

Erwin en Tante Lies

Wim Schermer zei

Het gaat er mij om dat brommers en speed pedelecs verplicht verzekerd moeten zijn. De jongeman in het filmpje is dat zeker niet de verzekering hangt aan een kenteken dat er niet is.
Als ik met mijn Quest schade veroorzaak is die verzekerd door mijn WA verzekering.
Omdat brommers en speed pedelecs verplicht en apart van de eigen WA verzekering WA verzekerd moeten zijn, zal een normale WA verzekering bij schade niet uitkeren.

Het klopt dat de pedelec niet stinkt en dat ie zelf het risico op ziekenhuis en mortuarium neemt, maar het risico waarmee ie onverzekerd anderen opzadelt is onaanvaardbaar.

@Quezzzt. Het snel riijden op fietspaden buiten de bebouwde kom gaat bij mij al 18 jaar en 150.000 km veilig.
Zoals je in het filmpje kunt horen toeter ik altijd en passeer op veilige afstand. Binnen de bebouwde kom rij ik tussen 25 en 35 km/u al naar gelang de drukte. Nooit, echt nooit een probleem.

Piet zei

Een dure oplossing als het mis gaat, een verplichte WA verzekering voor de Speed Pedelec kost ongeveer € 40 per jaar. En 45+ rijden op een SP, dan is de motor vast gemanipuleerd. Ik ben inmiddels ook toegetreden tot het gilde SP rijders, legaal wel te verstaan. Vanwege langdurige oververmoeidheid kan ik alleen korte stukjes fietsen met lage hartslag. Vooral in de bebouwde kom kost de SP aanzienlijk minder moeite dan een velomobiel. Als je eenmaal goed kan doorfietsen en helemaal met tegenwind dan is de Quest een stuk efficiënter.

Wim Schermer zei

Er zijn inmiddels Speed Pedelecs met een motor van 1000 Watt. Er zijn er zelfs waarmee je helemaal niet hoeft te trappen, gewoon gas geven. Met een knopje kun je veel harder rijden dan 45 km/u. Allemaal volledig illegaal, maar niemand pakt het aan. Ook de scooters met blauwe plaatjes, meestal bereden door 'landwalvissen' halen me, zonder helm, met snelheden boven de 40 km/u in.

Ook ik vind Speed Pedelecs heel leuk, maar wel volgens de regels.

Belle zei

Het is nogal een aanname om te beweren dat deze persoon niet verzekerd is. Het niet monteren van het nummerbord wil nog niet zeggen dat hij die niet heeft. Veel speed pedelec fietsers stoppen deze in de tas omdat je bijvoorbeeld enorm moet omfietsen omdat je als "brommer" bijvoorbeeld niet door een tunnel mag waar je geflitst kan worden. Of je moet op een levensgevaarlijke plek fietsen langs een invalweg waar automobilisten nog steeds 80 rijden en geen fietser verwachten. Dan kies je ervoor om de kans dat je in een rolstoel of mortuarium terecht komt te verkleinen maar je hebt geen zin in een boete. Voor een wet die nog maar vorig jaar is ingevoerd en waar heel veel discussie over is. Die bijvoorbeeld door de provincie Gelderland alweer is teruggedraaid. Veel oudere speed pedelecs hebben inderdaad geen remlicht en dergelijke en zijn dat ook niet verplicht. Waarom zou een speed pedelec met 45 kilometer op een fietspad gevaarlijk zijn en een velomobiel niet? Door rood rijden op zo'n kruispunt is natuurlijk niet goed te praten, misschien wilde hij ontsnappen aan de camera.

Wim Schermer zei

Je bent verzekerd als je aan de wettelijke eisen die gesteld worden hebt voldaan.
Deze jongeman voldoet aan geen enkele eis, geen verlichting, geen remlicht, geen kentekenplaat en geen achteruitkijkspiegel.
Ik zie 10 minuten geleden deze jongeman weer voorbij rijden.
Hij lapt alles aan zijn laars en heeft echt het plaatje, er is op zijn heel smalle spatbordje helemaal geen plaats voor, niet in zijn tas.

Wijnandt zei

Tussen de regels door, en soms ook terloops aangeroerd, bevat deze interessante discussie genoeg argumenten waarom ik er verstandig aan heb gedaan om niet voor een speed pedelec te kiezen maar voor een normaal ondersteunde e-trike :-)

Unknown zei

Het merk Bafang verkoopt middenmotoren,met teller voor universele opbouw,tot aan 1000 watt.
Hoe krijg je daar een verzekering bij?
Je fiets voldoet aan geen enkele keuringseis lijkt mij.

Groeten
Rudolf

Marc zei

Complimenten aan deze snelle jongeman dat hij na de verkeerslichten netjes zijn arm uitstak om aan te geven linksaf te gaan slaan!

De Bobslee zei

Dag Wim,

Ondertussen heb ik het filmpje ook bekeken, en het woord "verkeershufter" is inderdaad volledig op z'n plaats........

Groeten, Adri.

CV zei

Liever zo'n lichtgewicht op een lichtgewicht voertuig dat niet stinkt en 45 rijdt zonder plaat dan zo'n landwalrus die met 40 km/h voorbij komt en tot 500m achter zich overduidelijk te ruiken is. Kinetische energie van deze jongen + fiets is minder op 45 dan van die walrus combi op 40.

Door rood rijden doe ik ook aan de lopende band*, maar hier zou ik dat niet gedaan hebben.

(*)Auto lichten die mijn VM niet detecteren > zelf kijken > niks? > doorrijden. Of fietslichten zonder lus in the middle of nowhere > zelf kijken > niks? > door. Of een gemeente die doet aan "alle fietsers tegelijk groen" en fietsers ook in niet-conflicterende richtingen rood geeft.

Politie heeft natuurlijk zelf het precedent geschapen voor deze situatie door totaal niet op te treden tegen dat blauwe-plaat spul. Ik verbaas me er elke dag over dat er niet meer 'normale' ebikes ~35 km/h rijden; die kom ik zelden tegen, terwijl van de blauwe plaat brommers het zo'n beetje de 1% is die niet 35 rijdt.

CV zei

@ Wim Schermer zei... 15/3/18 16:29

Wim,
Is er geen 'grandfather' clausule wat betreft de oudere modellen die dat niet allemaal hebben? Niet dat het hier van toepassing is, maar in z'n algemeenheid.

Anoniem zei

Dag Wim

Wim,iedereen is soms een klein crimeneeltje,geniet van het leven,en maakt je niet druk.

Groet Pieter

Wim Schermer zei

Dat is echt te makkelijk Pieter. Die mannen brengen niet alleen zichzelf maar ook anderen in gevaar.
En dat onverzekerd. Ik erger me daar bijzonder aan.
Groeten,
Wim

Henk Brekelmans zei

Hoi Wim,

Feitelijk is er weinig in te brengen tegen je verhaal.
De wetgever maakt het er niet makkelijker op, door bijv. de speed pedalecs soms naar de weg te verwijzen. Lijkt mij niet lekker tussen die auto's.
Dus wat gaan ze doen? Ze worden illegaal, brengen de blauwe plaat niet aan of hebben er niet eens een. Ik kan me dat gedrag ook ergens wel voorstellen.
Ook ik rij, als het veilig kan, rustig door rood. Wachten als er geen verkeer is doe ik gewoon niet. Dus een beetje wet-overtreder zijn we allemaal wel eens.
Moeilijke materie die pedalecs.
Maar deze man heeft er lekker de gang in en rijd jou uit het wiel. Ook niet leuk::))
Daarnaast rijden wij met velomobielen ook een flinke snelheid op het fietspad. Als de langzame fietser
die jij inhaalt even van zijn ,lijn afwijkt, zit je er tegen aan.

Mijn tip zou zijn: rustig doorademen, de wereld is niet perfect en zal het niet worden ook. Geniet van het fietsen en van het feit dat je nog zoveel kunt.

Groeten

Henk Brekelmans

Wim Schermer zei

Dag Henk,
Je hebt natuurlijk gelijk, maar het niet verzekerd rijden is toch echt wel een dingetje. Een gewone fietser kan als ie schade toebrengt zijn gewone huis WA verzekering aanspreken. Als een rijder van een speed pedelec hetzelfde overkomt is er geen verzekering die dit dekt. De gewone huis WA verzekering dekt die schade niet, de man dient immers speciaal voor die pedelec verzekerd te zijn.

Ik merk dat veel reacties in de trant zijn van leven en laten leven. Maar als je door het gedrag van zo'n knaap schade, of nog erger, letsel oploopt, dan wil ik nog wel eens zien of iedereen deze ellende graag voor eigen rekening neemt.
Groeten,
Wim

PS. De man rijdt mij niet uit het wiel hoor. Hij kan 45 tot 47 km/u, als het moet kan ik een heel stuk harder 😉

Henk Brekelmans zei

Hoi Wim,

Dat laatste denk ik ook. Ik weet hoe hard jij nog kunt fietsen.
Gelukkig maar

Maar laten we als laatste niet vergeten dat fietsers in Nederland niet het probleem zijn, dat zijn de auto's.
Maar al te vaak word ik aangesproken door automobilisten die zeggen mij moeilijk te zien.
Alsof ik (of wij) het probleem zijn!!!!!!!

Er zijn niet veel verkeersdoden per jaar door aanrijdingen door een fietser, wel door auto's.

En verder..... dank voor je reactie en blijven filmen en schrijven.

Groetjes

Henk Brekelmans

rob, nieuwegein zei

landwalvissen, die kende ik nog niet.

Wim Schermer zei

Landwalvissen wegen minimaal 2x zoveel als goed ze voor ze is.
Kenmerken zich verder door totale inactiviteit.

Willem zei

Ik snap je wel Wim, rij zelf zoals je weet vanaf 2014 ook met een "illegale" Volblutt zonder remlicht, zonder spiegel, wel goede verlichting met dagrijlicht, en twee kleine Ortliebs
In die tijd was er nog geen vuiltje aan de lucht door het ontbreken van regelgeving en de gedachte: we zien wel wat er komen gaat; navraag bij mij verkeersverzekering heeft toen zwart op wit "u bent met elk voertuig waar u een rijbewijs voor heeft WA verzekerd en de auto incl.casco etc.etc." opgeleverd nu is dit duidelijk anders omdat mijn Spedelec geen bromfiets kan worden.
Ik kom zowat elke dag s'middags eenzelfde "verkeershufter" tegen, zonder geel plaatje, mutsje op en rijd overal door rood, desnoods over de stoep ook zijn plaatje heeft hij in zijn rugzakje.
Hij komt van Purmerend, meestal haal ik hem in en loop dan lekker uit tot ik de prov. weg moet oversteken, of binnen de bebouwde kom ik pas mij altijd aan aan de omstandigheden en wil goed anticiperen 30 is hier echt de max.
Ik wil mij toch wel distantiëren van dit soort figuren, heb mijn Volblutt inmiddels ingeruild voor een nieuwe U-serie 7.70 waar het wachten is....op een kenteken het plaatje gaat in een van de Ortliebs met een los boutje, het plaatje is net op de weg gevallen en gelukkig heb ik het gehoord.
Zo val ik niet meer op op het fietspad en als ik zonder helm wil rijden, en ik kan gewoon 30-35 cruisen. Het verplaatsen van je snelheid sensor naar de liggende achtervork en laten triggeren door magneetje op de crank zorgt er voor dat je kan ondersteunen tot wel 60 km/uur met 550 Watt dus......625 Wattuur bij 48Volt accu erop.
Ik wil niet stigmatiseren maar dit soort figuren zorgt ervoor dat de publieke opinie dezelfde kant op gaat als met irritante wannaweewielrenners.
Denk alsjeblieft aan je hart he??

velofan zei

Hoi Wim,

Remlicht is niet verplicht op een speed pedelec. Voor de rest kan ik je verhaal goed volgen.

groet, Richard

Wim Schermer zei

Dag Richard,
Volgens nieuwe regels die sinds januari gelden, moeten ‘nieuwe’ speed pedelecs die onder de Europese Kaderrichtlijn 168/2013 vallen, zijn uitgerust met een remlicht. Een kentekenverlichting was al verplicht. Daar is per 1 januari 2018 een verplichting bijgekomen om een claxon te voeren.
Groeten,
Wim

Willem zei

Dag allemaal, dit klopt ik heb mijn nieuwe fiets aangeschaft eind december 2017, wederom bij onze Duitse leverancier omdat geen een Nederlandse E-bike zaak mijn "illegale" kentekenloze Volblutt wilde inruilen voor een knappe prijs.
Omdat er ook een claxon op moet zitten heb ik er een Hornit (heb ik ook op mijn DF en werkt veeuuuul beter dan de originele) op gemonteerd.
Helaas, moet voorzien zijn van goedgekeurde claxon.
Ook de bijbehorende CVO (Europese verklaring van overeenstemming) is per 01 01 2018 veranderd, namelijk 2 letters verschil.
Dit geneuzel resulteert nu dat ik een nieuwe typegoedkeuring voor mijn fiets moet laten uitvoeren, omdat ik hem in 2018 op kenteken wil krijgen. Als bevoegd APK-keurmeester en behorende bij de laagste Cusumstand van NL kan ik gelukkig een potje breken binnen de RDW en kan ik mezelf een speurtocht door de regelgeving besparen maar we komen zo langzamerhand om in de regelgeving en de uitvoering en afhankelijk van de leeftijd van de fiets aan welke regelgeving hij moet voldoen.
In de rest van Europa voldoet een WA-verzekering op framenummer en op persoonlijke titel, onze wetgever heeft weer iets unieke bedacht met kentekens en verplichte positie op de weg/fietspad.
Ik denk ook dat de politie wel iets beters te doen heeft dan S-pedelecs te controleren (mits voorzien zijn van kenteken en -plaat en WA-verzekering) en ik rij er dan ook niet op zonder WA-verzekering en maak me er niet meer druk om.......

Wim Schermer zei

De overheid heeft er, samen met Europa, een rommeltje van gemaakt.
De nieuwe wijzigingen hebben er voor gezorgd dat handelaren met een onverkoopbare voorraad speed pedelecs 2017 blijven zitten. De enige mogelijkheid om daaraan te ontkomen was om ze in 2017 op kenteken te zetten. Dan moeten ze ook verzekerd worden.

De politie gaat zijn vingers niet branden aan de controle van speed pedelecs, veel te ingewikkeld. Dat geeft ons weer mogelijkheden om de fiets op een veilige manier te gebruiken. In de bebouwde kom rij ik niet op de rijbaan. Gelukkig zal een politieman mij ook niet bekeuren als ik met 30 km/u over het fietspad rij.

CV zei

Ik denk zelfs dat je als je op de rijbaan rijdt, eerder gecontroleerd wordt dan wanneer je op het fietspad rijdt..

Maar als een slechte agent je wil bekeuren doet hij dat toch wel... ongeacht of hij de wet aan zijn kant heeft. (Ik heb overigens m'n geld terug.)

Wim Schermer zei

Met het gestelde in je laatste zin ben ik het niet eens. Als een agent je bekeurt, dan hoeft u overigens geen slechte agent te zijn, dan zal ie de wet wel degelijk aan zijn zijde moeten hebben. Zo niet, dan volgt er geen veroordeling en dus ook geen boete.

Agenten die, uit onwetendheid of om 'hun gelijk te halen' een bekeuring uitschrijven, worden zelf op het matje geroepen.

Groeten,
Wim (ex-agent)

CV zei

Wim,
Dat laatste wat ik stelde was niet iets om het eens of oneens mee te zijn, maar gewoon een feitelijke beschrijving van wat ik heb meegemaakt. Eerste beroep werd ook afgewezen. Toen heb ik bij het OM de algemene vraag neergelegd of het vaker gebeurd dat ze "beroepen niet lezen en/of begrijpen". Als je interesse hebt kan ik je de mailwisseling doorsturen. Ik heb er ook nog vijf poststukken aan overgehouden; twee stuks van OM, twee stuks van CJIB, eentje van klachtenafhandeling politie.

Was ook absoluut geen boete uit onwetendheid, gezien zijn collega het artikel over de 75 cm notabene voorgelezen heeft waar hij bij stond. Als hij op het matje geroepen is, heb ik daar niks van meegekregen.

Nu ik het er over heb denk ik direct aan het feit dat ik nog een camera op m'n VM moet zetten, om het idiote wangedrag waarmee desbetreffende agent z'n auto als wapen gebruikte tegen mij een volgende keer (die hopelijk nooit komt) op beeld te hebben. Want tja; in plaats van even het raampje open te doen en te zeggen "stop eens, we willen even praten" of het stopteken te gebruiken gooide hij de Touran gewoon vlak van te voren op 2/3 van de breedte van het fietspad.

Anoniem zei

Blauweplaat scooters rijden ook altijd boven de 25. Sp zijn een beter, schoner en efficienter alternatief voor de scooter. Dat de snelheid boven de 25 maakt anders dan de regelgeving praktisch niet veel uit. Een wielrenner fietst ook sneller. Ik fiets jaren op een zelfbouw sp, rijd keurig netjes. De regelgeving is het probleem. Als zelfbouw een plaatje regelen kan niet. Gedoog het gewoon zolang je niet boven de 45km gaat. Al die te snelle blauwe plaats zijn toch ook verzekerd. Ps. Ik vind die "lage sigaren" enger op de weg.. lijken te zijn gemaakt om je te scheppen.. ik blijf wijselijk uit hun buurt. Snap dat je "jalours" ben op sp's.. zonder earodynanische poespas fietsen die je ze zo voorbij.

Wim Schermer zei

Anoniem,
Het gaat mij er om dat die illegale speed pedelecs niet WA verzekerd zijn. Als ze niet aan de wettelijk verplichte voertuigeisen voldoen kunnen ze ook niet verzekerd zijn. Als zo iemand een ander schade of nog erger berokkent, is die illegale speed pedelec berijder niet thuis.
Ik ben helemaal niet jaloers op een fietser op een speed pedelec. Ik heb er zelf een, netjes verzekerd en dus met kenteken.
En als je mocht denken dat een speed pedelec sneller is dan een 'lage sigaar', dan vergis je je.
Mijn hoogste snelheid over een uur is 58,3 km/h. Dat betekent een uur lang 60 km per uur rijden. Dat presteer jij niet op de speed pedelec.
En die lage sigaar is gewoon verzekend op de huis WA polis.

Anoniem zei

Je spreekt er over dat iedere normale fietser een WA verzekering heeft, maar deze WA verzekering is voor particulieren helemaal niet verplicht. Er zijn helaas genoeg mensen die deze verzekering niet afgesloten hebben omdat ze het bestaan er niet van weten en de grote voordelen ervan ook niet. Daarnaast spreek je over dat voor speed-pedelecs dagrijverlichting verplicht is, dit is echter niet het geval. De zaken zoals aangegeven in het plaatje zijn alleen verplicht. Hetzelfde geldt voor gewone 45 km/h bromfietsen. Overigens moet ik opmerken dat ook zij vaak geen achteruitkijkspiegel gemonteerd hebben. Een remlicht is overigens wel verplicht i.t.t. wat hier genoemd wordt. Ik snap je punt overigens wel, maar vind, omdat een gewone WA verzekering voor iedere burger niet zijnde een speed-pedelec rijder niet verplicht is, dat hij toch niet helemaal op gaat.

Wim Schermer zei

Ik ken geen gezinnen die geen WA verzekering hebben. Rijders op een een speed pedelec zonder WA verzekering zijn NOOIT verzekerd. Daarnaast rijden die mannen vaak als idioten. Ze rossen door rood licht, halen in waar het eigenlijk niet kan enz.
Vooral het onverzekerd in het verkeer rijden vind ik absoluut verwerpelijk. Als zo'n illegale speed pedelec rijder door zijn handelen een verkeersongeval veroorzaakt kan ie daar wel op worden aangesproken maar staat de benadeelde altijd met lege handen.
Vooral ongevallen met letsel kunnen enorm hoge schadebedragen opleveren. De speed pedelec rijder zonder kenteken is dan al gevlogen.

Lennart zei

Hallo Wim,
Interessant topic.
Inmiddels heb ik nu heel veel later ook een tweedehands Pedelec aangeschaft. Ik verbaas me over veel zaken als het om dit voertuig gaat. Maar je hebt oude en nieuwe pedelecs en die voldoen aan verschillende eisen.
Het oude model hoeft geen remlicht en geen claxon te hebben.
In sommige plaatsen zijn ook de fietsroutes verboden voor brommer(pedelecs). Om verschillende redenen willen bestuurders toch liever over deze fietspaden en verwijderen dan het plaatje. Ik heb dat eens nagevraagd bij sommigen.
Redenen waren vooral dat men zich onveilig voelt op de rijbaan. Soms moet je daar inderdaad op gaan fietsen en accepteren automobilisten het niet.
Pedelecs rijden ook vaak niet snel genoeg voor dit verkeer.
Ik moet nog ervaring gaan opdoen, maar ik ga in ieder geval een remlicht installeren.
Verder heb ik toestemming gevraagd om op het fietspad te mogen rijden als ik de batterij op berg in de tas. Dat leek me een mooie oplossing.

Unknown zei

Zie ze ook soms rijden zonder helm op, zonder kentekenplaatjes. Vindt eigenlijk helm is voldoende voor zo een fiets. Maar speed pedelec moeten niet op de openbare weg rijden als er een fiets pad is. Wielrenners laat je toch ook op een fietspad rijden. Het wordt tijd dat fietspaden breder worden, 1 richtingsverkeer, dan maximum snelheid 30 km per uur in woonsteden. De zogenaamde 25 km bromscooters razen je nu ook voorbij op fietspaden, daar wordt ook nooit op gecontroleerd.
Als mensen samen fietsen met een snelheid onder 20 km per uur, moeten zij maar achter elkaar blijven fietsen. Dat scheelt ook een hoop ellende. Fiets over een weg naar zaandam, waarbij zij het zelf voor elkaar krijgen om met zijn drieën naast elkaar te fietsen. Als je belt gaan ze eerst achterom kijken, dat is nog het ergste want ik moet altijd afremmen voor hun. Als ik hun te hard voorbij rij dan schrikken ze ook nog en gaan nog meer slingeren.
Speed pedelec hebben ook geen richting aanwijzers, dus daarom vindt ik niet dat zij op de openbare weg moeten net als 45 km scooters. Of maak anders op een speed pedelec richting aanwijzers. Indien zij dit ook maken voor wielreners, achterlicht met remlicht en richting aanwijzers voor en achter, ook voor speed pedelec voor, dan kunnen zij ook makkelijker op de openbare weg als zij 45 km per uur willen fietsen.
De politie op de fiets zie je ook nooit meer, die zouden juist goed de fietsers kunnen aanspreken op hun gedrag op een fietspad. Er zouden mee boetes kunnen worden uitgeschreven tegen het fietsen in de verkeerde rijrichting. Ergenis nr 1 in nl voor de fietsers. Mensen die tegen de rijrichting in rijden verwachten ook nog dat andere aan de kant gaan voor hun. Ik heb kataplexie, soort epelepsie, als ik boos wordt of door onverwachte situaties kan ik een aanval krijgen, en van mijn fiets vallen. Dus helaas kan ik niets tegen mensen zeggen die tegen het verkeer in rijden, of als mensen hun hand niet uitsteken om richting aan te geven.
Als mensen rekening met elkaar houden wordt het veiliger voor iedereen.
Rijdt zelf ebike, met helm, geef netjes richting aan voor mede weggebruikers, houdt rekening met andere fietsers, maar rij in het weekend wel vaak door roodlicht heen als ik naar mijn werk ga.

Anoniem zei

Tja - het is ondertussen 2022 en het is qua wetgeving een puinhoop. Ik heb zo'n 45 km/h speed pedelec (en voldoe aan alle wettelijk eisen) en loop tegen de gekste beperkingen op. Zo moet ik in de stad de rijbaan (zonder uitwijkmogelijkheden) op waar autos feitelijk 60 km/h of meer rijden en mag ik niet op de verschillende fietspaden rijden. Het bijzondere is dat ik (en vele andere) dus op mijn racefiets vergelijkbare snelheden haal t.o.v. de speed pedelec - maar dan mag ik opeens wel op de diverse fietspaden rijden (die op magische wijze wel veilig en breed genoeg worden)

Wie het nog snapt mag het zeggen....

Wat ik iig wel zie is dat de wetgever op het gebied van de speed pedelec volledig gefaalt heeft. Ik snap werkelijk niet dat een speed pedelec gewoon als fiets gezien worden en er naar gelang de situatie, gewoon een snelheidslimiet voor de speed pedelec's ingevoerd kan worden (net als bij autos - ik rijdt met mijn auto tenslotte ook niet overal de maximaal haalbare snelheid van 200+ km/h houdt me (bijna altijd) aan de snelheidsbeperkingen).

Samenvattend: ik kan dus wel met mijn auto veilig naar mijn werk, maar op de speed pedelec zeker niet. Als de overheid dit soort simpele zaken niet snel en effectief kan oplossen, hoe moet dat dan met meer complexere zaken? Vergroening op dit gebied is gewoon een lachertje.


Wim Schermer zei

Ja, de spijker op zijn kop. Ik heb nu ook een jaar een Speed Pedelec. Ik rij zeker niet op de rijbaan, dan maar een bekeuring.
Wel rij ik op het fietspad in de bebouwde kom niet harder dan maximaal 30 km per uur. Gaat tot nu toe goed.

Anoniem zei

Ik vraag me af of het ondertussen niet beter is om het kenteken er maar af te halen - voorkomt mogelijk een hele vragen/gedoe en opmerkingen van mensen die niet beseffen met welke problemen je al sp fietser te maken krijgt. Merk op dat het natuurlijk beter is als de wetgever gewoon haar zaakjes op orde brengt maar dat lijkt in dit land ondertussen een onmogelijke opgave te zijn…

Anoniem zei

>landwalrus die met 40 km/h voorbij komt en tot 500m achter zich overduidelijk te ruiken is.

40? De meeste die ik tegenkom rijden net boven de 50. Niet te dicht erachter zijn het prima pace brommertjes. Als ze 40 rijden is het meestal omdat walrus 2 achterop zit :-) Een heel enkele keer rijden ze 25 maar dat is wel heel zelden.