Deze week bezorgde de postbode een envelop met daarin 17 Stolspeed vortex generators. Als ik de envelop open val ik bijna van mijn stoel van verbazing. Wat zijn die dingetjes klein. Met de schuifmaat kom ik tot een hoogte en een breedte van rond 10 mm bij een lengte van 25 mm. Er is een montagemal bij die aangeeft dat de kleine Lexan vortex generators op een onderlinge afstand van 3 cm en onder een hoek van 15 graden moeten worden geplaatst.
Ik draai de Nikon Micro Nikkor 100 mm lens op de D700 en probeer één zo'n klein nest goed in beeld te brengen. Op de foto's hiernaast lijken het hele ruimteschepen, maar ze zijn echt maar één centimeter hoog en 2,5 cm lang.
In de komende periode gaan we ze met stil weer op de racekap en eventueel voor de wielkasten van een Strada of Mango beproeven.
3 opmerkingen:
Vortex generators heb je in alle soorten en maten. Op een Boeing 737-200 (tussen horizontal en vertical stabilizer) waren ze wel 20cm hoog.
http://www.b737.org.uk/fuselage.htm#AFT_BODY_VORTEX_GENERATORS
Op de vleugel van een Boeing B707 een centimeter of 5.
Tegenwoordig kom je ze op vliegtuigen niet meer tegen.
cootheHi Wim,
als je nog een proef-mango nodig hebt...ik weet er nog wel een !
lorenz
Hi Theo,
Je stelt dat ze op vliegtuigen niet meer voorkomen. Dat klopt voor de grote luchtvaart. Men vond dat het onvolkomenheden in de aero-dynamische vormgeving zou maskeren. Ondanks de aantoonbare voordelen zien vliegtuigfabrikanten van airliners er van af.
De Virgin Galactic, het vliegtuig dat straks de ruimtevliegtuigen zal lanceren, barst letterlijk van de vortex generators.
Toch zouden mogelijk meerdere ongevallen met vliegtuigen die door ijsafzetting een verkeerd vleugelprofiel kregen, kunnen worden voorkomen.
Bij de kleine luchtvaart zijn de vortex generators juist weer in opkomst. Een 20 knopen lagere take-off en landing snelheid zijn heel grote voordelen.
Groeten,
Wim
Een reactie posten