maandag 18 november 2013

Van Mango naar Super Mango


In eerdere postings heb ik geschreven over de aanpassingen die Rudolf Kooistra en Piet Kunis aan hun Mango's hebben gedaan. Piet's Mango is nu helemaal klaar en hij stuurt me een aantal mooie foto's.



Rudolf heeft de stroomlijning van de body van zijn Mango gezocht in het verlengen van de staart. Het resultaat is heel mooi en effectief. Piet is bij David Wielemaker, ontwerper van de VeloTilt en drie Veloxen te rade gegaan. Met de adviezen van David is Piet aan het 'shapen' gegaan met Styrodur kunststof. Jan Reus van Velomobielonderdelen.nl heeft de finishing touch en het spuitwerk voor zijn rekening genomen. Als het op repareren en spuiten van kapotte velomobielen aankomt kun je waarschijnlijk geen betere vinden. Vergeef me het prediken voor eigen parochie :)


Een standaard Mango heeft volgens mij niet de mooiste kont. De tunnel achter het hoofd is meer een grote knobbel. Daar heeft Piet iets heel moois van gemaakt. De Super Mango zoals Piet hem nu noemt, ziet er heel wat volwassener uit en oogt veel meer in balans dan de standaard Mango. Ter vergelijking een foto van de gele Mango waar ik ooit eens in heb gereden.


Per saldo is de Super Mango maar 11 cm langer geworden terwijl de snelheid merkbaar hoger ligt. Los van het fraaie uiterlijk is ook de zijwindgevoeligheid verminderd. Al met al een heel geslaagd geheel.





5 opmerkingen:

Willem zei

Echt Super in deze uitvoering!

Rudolf Kooistra zei

Wat zou het verschil nog zijn met een quest??
Mooi al die ontwikkelingen,zo houden we elkaar een beetje scherp ha ha.
Leuk is ook het verschil in concept,het een past zo op iedere Mango waar het andre echt een complete verbouwing is,met alle voor en nadelen van beide concepten.
Het is wel duidelijk dat er aërodynamisch voordeel is in ieder geval.
Het is een mooie hobby,techniek en lichamelijke training bij elkaar.

Quezzzt zei

Ik vind het zonder meer een evolutie van het model met voordelen van de Quest zonder de nadelen van de Quest.

Zoiets had ik ook gewild voor de Strada, maar ik had/heb er de vaardigheid niet voor.

Ik vind het altijd nog merkwaardig dat velomobielen uit de vm.nl stal met open wielkasten automatisch ook een minder aerodynamische achterzijde meekregen.

De open wielkasten maken de velomobiel stukken wendbaarder en makkelijker te onderhouden en zijn gewoon een goede keus voor diegenen die er bewust voor kiezen.

Maar wie kiest er bewust voor een "afgehakte" stompe staart die earodynamisch nadeel geeft terwijl het toch een stroomlijnfiets betreft ?

Waarschijnlijk weinigen uit bewuste keuze voor compactheid, als je een velomobiel neemt weet je dat die redelijk veel ruimte nodig heeft.

Ik vind het dus jammer dat er geen Questen ( met 20 inch voorwielen en vering dat is ) met open wielkasten zijn gemaakt. Maar misschien is dat wat de "Strada DF" is waar de geruchten over gaan ?

Wim Schermer zei

De reden waarom VM.nl de openwielkastfietsen ook aan de achterkant afhakken, is simpel een kwestie van gebruiksgemak. Een Quest kun je in veel schuren niet kwijt. En uiteraard was de focus bij de ontwikkeling van die fietsen niet op de hoogste prestaties gericht.

Nieuwe ontwikkelingen en inzichten in de aërodynamica, maken het mogelijk om met relatief sterk ingesnoerde staarten toch een goede aërodynamische vorm te maken. De korte gemodificeerde staart op de Super Mango van Piet Kunis is even effectief als een langere staart. Dat zie je ook op de recordfietsen en de VeloTilt. Voorbij het breedste punt van de fiets wordt de stroming turbulent. Op dat punt kun je vrijwel straffeloos de staart beginnen en snel insnoeren tot heel smal.

En ja, de nieuwe Strada DF zal aan al de meeste van je wensen tegemoet komen. De staart zal niet helemaal op nul uitkomen, er moet nog draagmogelijkheid en een paar LEDjes op komen.

Benny zei

Maar er is toch wel een Quest geweest met open wielkasten? Een proefmodel of zo, de brandweerQuest van Theo? Verder zien de uitvoeringen hierboven prachtig uit. Zelf wacht ik de Strada DF af. (Of de Velo Tilt ;-))