donderdag 12 december 2024

Different rijdt, en is sneller dan een Milan GT


Een filmpje in hoge resolutie vind je hier: https://youtu.be/g8YR2c6lB7w

Piet Kunis stuurt een update van de Different.

Hij rijdt inmiddels ruim 9 maanden in het rond en heeft inmiddels circa 4500 km op de teller. We hebben vooral in het begin duidelijk gemerkt dat het een prototype betreft, want na bijna elke rit moest er wel aan de fiets gesleuteld worden. 

De besturing van de fiets heeft zeker gewenning nodig. Eerst moet jezelf aanwennen om alleen rustige stuurbewegingen te maken en moet je bij krappe bochten eerder insturen dan je gewend was, anders haal je de bocht niet, maar dat went snel. Ook duurde het bij mij een tijdje voordat ik - op snelheid - met één hand durfde te sturen, maar inmiddels weet ik, dat je op een rechte weg zelfs beide handen los kan laten. Hij gaat zonder drama, rechtuit. Ook is hij nauwelijks windgevoelig.

De efficiëntie van de Different viel aanvankelijk tegen, want bij een vergelijkingstest met een DF en een DF XL velomobiel, bleek de aerodynamica van de Different wel beter, maar was de rolweerstand veel hoger dan van die fietsen. De oorzaak daarvan zat in de voortrein, waarvan de uitlijning van de asdelen niet optimaal bleek. Ook liepen de hydraulische Magura remmen niet goed vrij. De uitlijning is nu goed en uiteindelijk heb ik de Magura’s vervangen door mechanische schijfremmen van Elvedes.

Na de voornoemde vergelijkingstest, heb ik zelf een Garmin systeem aangeschaft, waarmee ik het benodigde fietsvermogen kan meten en zo de verbeteringen kan monitoren. Inmiddels weet ik dat de Different, bij een gelijk vermogen en gelijke omstandigheden, gemiddeld 2,5 km per uur sneller rijdt dan een Milan GT.

Ook heb voor 'de open scharnierende kap' een manier moeten bedenken om deze te borgen tijdens het rijden. Bij wind vanaf de zijkant, werd deze door de lift spontaan omhoog gezogen. 

Bovendien rammelde de kap op slechte wegen. De kap kan ik nu borgen met Velco band en een mechanische haak.  

Resumerend; de Different bevalt me, na de aanloop problemen, inmiddels heel goed, hij is comfortabel en efficiënt.

Ook de tweede Different van mijn collega Jan, staat inmiddels bijna op de wielen.

Hieronder een tweetal resultaten uit Strava waaruit blijkt dat de Different met gelijk vermogen rond 2,5 km per uur sneller is dan een Milan GT. Dit is een voortreffelijk resultaat voor een eigen ontwerp en eigen bouw.

Bovenste plaatje is van de Milan GT, het onderste van de Different.






 

2 opmerkingen:

Eric Winn zei

Anything to note about tire wear on the rear wheel?

Wim Schermer zei

I think much lower compared with normal front steering. There is a very low steering angle that is much more active than front wheel steering.