donderdag 23 april 2015

Birzman Maha 3 apogee vloerpomp


Vele jaren gebruik ik de SKS Rennkompressor werkplaatspomp. Gewoon een goed ding. Wel heb ik steeds ruzie met de pompkop. De volledig kunststof SKS EVA pompkop doet het een tijd lang goed. Bij lang en intensief gebruik, met testen wordt de pomp honderden keren in een korte periode gebruikt, gaat de draaihevel van de pompkop steeds zwaarder werken. Smeren helpt niet, de draaipunten van het asje krijgen speling en het contactvlak van de hevel verslijt. Zo'n kop kost nog geen tientje maar vervelend blijft het. Voor het oppompen van de band terwijl die onder de Quest zit, is de grote hevel lastig te bedienen. Heel lang geleden verkocht SKS heel kleine metalen pompkopjes. Daar heb ik er helaas maar één van en die zit op de Halfords pomp die altijd in de Quest ligt.


Al enige tijd zie ik juichende tests van de Birzman pompen. De bediening en met name de bijzondere  werking van de Snap-it pompnippel zijn heel vernieuwend. Was er voorheen alleen een nippel met de luchtslang in het verlengde daarvan, sinds kort er ook een haakse versie, Apogee genaamd.
De pomp zelf is al bijzonder omdat de hoek van de staande buis 5 graden voorover helt. Dit pompt inderdaad makkelijker.


De nippel is zowel voor Presta (Frans) ventiel als voor Schrader (autoventiel) geschikt.
De werking is vooral bij Frans ventiel doodsimpel. Druk de nippel op het ventiel, draai de gouden ring een slag rechtsom en pompen maar. Als de band op druk is, deze versie kan tot 15 bar, trek je de gouden ring omhoog en direct is de nippel zonder luchtverlies los van het ventiel.
Voor het autoventiel moet de gouden ring één mm omlaag geschoven worden tot de tekst Schrader zichtbaar is. Dan kan de nippel op het autoventiel worden geschroefd.


De aluminium Birzman pomp weegt 1370 gram tegen 2260 gram voor de SKS. Dat verschil in gewicht is niet heel belangrijk voor een werkplaatspomp. De Birzman pomp staat steviger op de grond met drie poten dan de SKS met twee scharnierende voetsteunen. De correct aanwijzende manometer is heel groot en zeer goed afleesbaar.


De slang aan de Birzman is 130 cm lang. Dat is prettig bij het oppompen van een band bij een op zijn  kant liggende velomobiel. Een mooie eigenschap is de mogelijkheid om lucht uit de band te laten. Daarvoor druk je op het kleine knopje bovenop de nippel. Dit is heel goed te doseren waardoor het mogelijk is de druk tot op 1/10 bar nauwkeurig in te stellen. Voor normaal dagelijks gebruik geen punt, voor het testen wel heel prettig.


De Birzman Maha 3 apogee vloerpomp kost in deze uitvoering € 59,95 inclusief gratis verzending.
Je kunt de verschillende modellen vinden en bestellen bij: http://www.birzman.nl


Op onderstaande foto is goed te zien hoe klein de Birzman nippel is. Ideaal voor gebruik bij de Quest.



8 opmerkingen:

Adri Manhave zei

Nuttige info! Bedankt!

Belle zei

Ziet er handig uit. Geen hefboom op de kop die half de wielkast in moet. Ook die hoek van 5 graden, daar is over nagedacht. Heerlijk dat iemand bij alledaagse voorwerpen toch er nog eens nieuw naar gaat kijken met een blik of dat beter kan.

Anoniem zei

mooi op tijd voor vader- en of moederdag! Groeten Benny

Wijnandt zei

Mooi ding, die Birzman nippel! De SKS nippel met hefboom is een onding, te groot voor bijna alles, vooral voor 20"wieltjes. 'k Heb die van m'n pomp afgehaald en vervangen door zo'n ouderwets messing opsteekgeval. Niet ideaal maar wel praktischer.

George Q496 zei

wim.
kojk eens naar onderstaande nippel ik gebruik deze gewoon op een pomp met manometer druk op het frans ventiel en pompen maar .je hebt ze ook in een hoek van 90gr
http://www.topworld.nl/fiets-accessoires/fietspompen/toebehoren-delen/pompnippel-frans-ventiel.html
gr.George

Wim Schermer zei

Hi George,
Ken die dingen, rotdingen. Ze blijven op hogere druk niet goed zitten. Het rubbertje slijt omdat je dit steeds over de gekartelde draad van het ventiel schuift.

De Birzman ventielkop zit in een handomdraai muurvast, lekt niet en is er in één beweging weer af te halen. Voor mij nooit meer iets anders.
Groeten,
Wim

questeen zei

Mooi pompje en een mooi nippeltje. Net een week geleden mijn nippel vervangen door een simson pompnippel, maatje stevig en compact: http://hollandbikeshop.com/fietspompen/simson-fietspomp/simson-fietspomp-onderdelen/simson-pompslang-tbv-hogedrukpomp-020601-alle-ventielen/

Jou oude sks handle steekt meer uit dan deze simson, wat ik prettiger bevestigen vind. Daarbij is het handvat steviger dus beter op en van het ventiel te halen.

Die van George zijn fijn op een kompressor. Veel gebruikt in mijn tijd dat ik op zaterdag bij een ligfietswinkel werkte. Ik heb ze niet stuk gekregen en anders goedkoop te vervangen.

Ach ja, ieder zijn nippeltje. ;)

Maarten zei

Pomp ook besteld. Geen woord teveel: heel fraai uitgevoerd. Pompkop is heel netjes en doordacht. Loskoppelen van auto-ventiel kan zonder verlies, vraag me haast af of Risse demper ermee zou kunnen (heb daarvoor al een andere oplossing, maar deze kop komt makkelijker in de fiets). Ook frans ventiel gaat goed, zonder dat je aan de ventiel-kern loopt te draaien (belangrijk bij Schwalbe binnenbanden).

De rest van de pomp is ook bijzonder fraai gemaakt. Oog voor detail. Heb zelf de versie met alu handgreep gekozen, net iets te vaak ruzie gehad met een houten handgreep, al is dit vast een hardere houtsoort dan het greepje dat ik in twee stukken in m'n handen hield.