Vanmiddag om half twee ben ik in Enschede bij Vredestein. Doel is de mogelijkheden te bespreken een velomobielband te ontwikkelen. Een dergelijke band moet licht lopen, maximaal 42 mm breed zijn en een volledige slick zijn. Een anti-lek bescherming moet aanwezig zijn maar mag de lichte loop van de band niet te negatief beïnvloeden. Uiteraard moet de band ook veilig zijn. Er moet een goede balans zijn tussen grip en slipeigenschappen. Een zachte loopvlak compound geeft veel grip, maar heeft als bezwaar dat de band snel slijt. Veel grip, iets dat voor tweewielers een voorwaarde is, kan voor een velomobiel juist verkeerd uitpakken. Te snel insturen voor een bocht kan een velomobiel doen omslaan. Iets minder grip zou de velomobiel, vlak voor het omslaan, bij voorkeur over de voorwielen, laten slippen. Dit is een minder gevaarlijke situatie dan omslaan, zeker als dat op een moment gebeurt dat een lantaarnpaal of ander straatmeubilair in de weg staat. Kees van Malssen, onze voorzitter van de NVHPV, weet hier alles van. De achterband moet juist weer veel grip hebben om de fiets bij een slip weer snel in het rechte spoor te krijgen.
Diagonaal
Coen Bosch en Harry Peppelman, respectievelijk area sales manager en product manager van Vredestein Two Wheel Tires ontvangen mij hartelijk. We bespreken de mogelijkheden om een band specifiek voor velomobielen te ontwikkelen. We doen dit aan de hand een van een groot aantal banden die ik meegenomen heb. Vertrekpunt is de Avocet Fasgrip, een band die zoals bekend heel licht loopt, precies de goede diameter heeft en zeker 15.000 kilometer meegaat. De loopvlak compound is hard waarmee de lange levensduur is verklaard. De grip is evenwel te gering, voor mooiweer rijders als ik geen probleem, voor winterharde doorrijders zou dit beter moeten zijn.
Er passeren veel zaken de revue. Ook de vraag waarom onze fietsbanden nog steeds diagonaal worden geconstrueerd. Dit is misschien voor een gewone (lig)fiets goed, voor een velomobiel zeker niet. Bij een gewone (lig)fiets wordt de band redelijk gelijkmatig belast en krijgen de hieldraden, ook in bochten, geen extreme zijdelingse krachten te verwerken. Bij een velomobiel ontstaan wel sterke zijdelingse krachten waardoor de banden overmatig belast worden. Tom Hospes maakte dit afgelopen week mee toen de hieldraad van zijn Perfect Moiree afscheurde en een klapband ontstond. Bij Vredestein is dit natuurlijk bekend en niet alleen bij Vredestein. Bij automobielen worden de dwarskrachten opgevangen door .... radiaalbanden. Het is niet toevallig dat ik voor een radiaalband opteer, een Quest stuurt en gedraagt zich als een auto. De nieuwe band moet volgens het radiaal principe worden gemaakt. Dat wil zeggen dat de grote meerderheid van het karkas moet worden gevormd door draden die dwars op de rijrichting staan. Dit maakt de band sterker en veiliger. Een heel groot voordeel echter is dat de band lichter loopt. Dit is al heel lang bekend.
Radiaal
Paul Rinkowsky, een in 1915 geboren Duitse ingenieur, is niet alleen één van de pioniers op ligfiets gebied, maar ook en vooral bekend door zijn superlicht lopende fietsbanden. Rinkowsky maakte in de zeventiger jaren banden voor de Oost-Duitse wielerploeg die opvallend goed presteerden. In hoeverre dit aan de banden of aan doping lag, is de vraag. Vast staat dat Rinkowsky onder meer een aantal 20" banden heeft gemaakt die een rolweerstand hadden die maar 40 tot 50% was in vergelijking met elke andere fietsband. De Rinkowsky radiaal banden hadden een stalen versterking in het rubber gevulcaniseerd, mede waardoor de rolweerstand extreem laag werd. Er staat hier een document online waaruit deze extreem lage rolweerstand blijkt. Uiteraard zal in de praktijk deze extreem lage rolweerstand niet gehaald worden. Wat het effect van het gebruik van Rinkowski banden zou zijn is in Kreuzotter.de, nu niet meer online, te berekenen. Uitgaande van een fietser die 150 Watt trapt rij je in een Quest met brede slicks 39,3 km/u. Zou je dezelfde Quest uitrusten met Rinkowski banden, dan ga je met dezelfde 150 Watt maar liefst 45 km/u. De rolweerstand gaat van Cr 0,00640 naar Cr 0,00384 ofwel 40% lager.
Helaas is deze Oost-Duitse bandenpionier door beperkingen achter het IJzeren Gordijn, in 1986 overleden zonder dat zijn vele vindingen commercieel konden worden benut. Schwalbe is inmiddels begonnen met de productie van - smalle - radiaalbanden.
Terug naar Vredestein. Zien zij wat in mijn idee om een echte velomobiel band te ontwikkelen? Mijn beide gesprekspartners wel. Wel moet de marktpotentie worden bekeken, alleen Nederland is natuurlijk te klein. Met de uitbreiding van de productie van Quest en Mango, de start van de bouw van Questen in de VS en de mogelijkheid deze banden te gaan leveren aan niet-velomobielen als bijv. trikes, moet dit kunnen lukken.
Wij spreken af dat ik een stuk schrijf ter ondersteuning van de aanvraag. Hierin worden de argumenten genoemd en technische specificaties opgesteld. Ik zal een aantal banden leveren die als referentie zullen dienen. Vredestein gaat dit intern bespreken en uiterlijk in oktober zullen zij een besluit nemen. Bij groen licht wordt er een matrijs gemaakt en een eerste proefserie van 50 banden vervaardigd. Een mogelijk eerste productie run zal minimaal 1000 banden omvatten.
Bosch en Peppelman zien er wel brood in. Met die laatste woorden neem ik afscheid en rij met een goed gevoel naar huis.
9 opmerkingen:
Hoi Wim,
Dit klinkt veelbelovend!
Nu maar hopen dat Vredestein ook daadwerkelijk een radiale velomobielband gaat maken......
Groet, Richard
Dit belooft veel mooi's voor de toekomst als dit mag door gaan.
Een mooie lichtlopende band speciaal voor velomobielen.
gr
Rob
Het belangrijkste voor Vredenstein zal een kosten-/batenanalyse zijn. Wat gaat het kosten, wat gaat het opleveren? Het zal door zijn maat en specifieke constructie een niche-band worden. En daarbij zal het een zéér goede band moeten worden om het grootste deel van de velomobielmarkt te veroveren. Ik ben zeer benieuwd. Wordt ongetwijfeld (door Wim) vervolgd...
He, Wim,
Je schrijft dat voor wintervaste velomobielrijder de band (advocet)teveel glijdt. Nou ik heb de hele winter met deze band gereden en ik vind het wel prettig dat hij een beetje glijdt. Heb ik liever dan op 2 wielen rijden of om slaan.
De lekbestendigheid is ook goed, dus als iemand nog 2 stuks heeft liggen dan hoor ik het graag, want ik ben er een fan van.
Gr. Peter de Rond.
Als je rekening houdt met de ongestroomlijnde trikes, kan de markt heel wat groter worden. Zou het wat zijn om contact op te nemen met de meest bekende, c.q. grootste, trikefabrikanten in binnen- en buitenland en hen op de hoogte stellen van het overleg met Vredestein? Wellicht dat daar een paar adhesiebetuigingen uitrollen, en zelfs nog precisering van de functionele specificaties van banden voor trikes.
Hi Wijnandt,
Trikes zijn zeker ook een doelgroep. Er is in de manier waarop de banden worden belast geen verschil tussen een velomobiel en een trike.
Ik blijf in overleg met Vredestein over de marktpotentie van de nieuwe band, maar het benaderen van de trike fabrikanten lijkt me een goed idee.
Groeten,
Wim
Ha Wim,
Mogelijk is dit de 2e keer dat je van mij een bericht ontvangt. Ik heb zojuist een bericht getracht te versturen maar Blogger gaf een foutmelding. En omdat jij eerst een bericht moet goedkeuren voordat hij geplaatst wordt, kan ik dus niet zien of het bericht al dan niet geplaatst is, ondanks de foutmelding.
Maar goed, het bericht.
Je schrijft over maximaal 42mm breed. Waarop heb je die 42 gebaseerd? Waarom geen 40mm? Waarom geen 45mm?
De Versatile bijvoorbeeld, slikt maximaal 40mm om de voorwielen.
Hi Wilfred,
42 mm ligt mooi tussen 35 en 47. 41 tot 42 mm is in een Quest nog net goed toe te passen. Dit is ook de maat van de Avocet. Ik ga overigens mijn hele tekst waarmee Vredestein van voldoende argumenten wordt voorzien, online zetten en daar door alle velomobilisten op laten schieten. Kan alleen maar een doorwrochter verhaal opleveren.
Heb je trouwens wel eens een Avocet in een Versatile geprobeerd? Zou best een kunnen passen.
Groeten,
WIm
Nee, een Avocet heb ik niet geprobeerd, zelfs nog nooit in handen gehad.
Maar de 40mm Marathon Racer en de 40mm KHE Premium (vermoedelijk zelfde carcas) past echt maar net. Zo net, dat je met standaard kogelkopjes al héél snel last hebt van aanlopen aan de voorkant en de achterkant van de band. Met de nieuwe kogelkopjes kan je die minimale ruimte die je over hebt, net veilig stellen zodat de band niet aanloopt. Die 2mm meer van de Avocet (uitgaande dat die 42mm ook daadwerkelijk 42mm is en de 40 van de KHE en de Racer ook daadwerkelijk 40 is) zou hem dus echt niet laten passen onder de Versatile, zelfs niet met de betere kogelkopjes.
Een reactie posten