donderdag 23 november 2017

F-lite weg - GoCycle terug


De F-lite is niet meer leverbaar. Flevobike wil de forse investering in een minimum aantal van 1000 banden niet meer doen. En dan blijft het stil.

Zou de Greenspeed Scorcher een goed alternatief zijn? Naar nu blijkt niet. De Scorcher is wel iets sneller in de zomer, maar niet in de winter. De Scorcher blijkt binnen 2000 km versleten en is daarnaast met 60 euro per stuk heel duur. Na publicatie van dit bericht krijg ik een melding van een velomobielrijder die er 7.000 km mee heeft afgelegd. Betekent dat de beide velomobielrijders die mij de veel lagere kilometrage meldden mogelijk iets aan hun sporing moeten doen.

Ik zoek contact met Richard Thorpe van Karbon Kinetics. Richard Thorpe is decennialang de ontwerper geweest van MacLaren raceauto's. Thorpe is de ontwerper van de verfijnde elektrische fiets GoCycle. Tijdens het ontwerpen van de GoCycle is samen met Vredestein de GoCycle band ontworpen. Deze band blijkt fantastisch onder onze velomobielen te functioneren.
Flevobike heeft de GoCycle band ruim 6 jaar onder eigen label als F-lite gevoerd.


Omdat zowel Richard Thorpe, Vredestein en ik het heel belangrijk vinden dat de band voor onze velomobielen behouden blijft, heeft Thorpe aan Velomobielonderdelen.nl een licentie verstrekt om de originele GoCycle band bij Vredestein te mogen laten maken. De specificaties zijn 100% gelijk aan die van de F-lite.

Dit is fantastisch nieuws. Want de voordelen zijn onmiskenbaar:
-Super comfortabel rijgedrag
-Beste anti-slip eigenschappen van alle bekende banden (alleen spijkerbanden doen het nog iets beter)
-Zeer snel al bij 4 bar
-Laagste rolweerstand van alle banden in de winter
-Zeer slijtvast, 10.000 km is geen uitzondering
-Goede lekbestendigheid door Kevlar wapening
-Zeer makkelijk en razendsnel te monteren en demonteren zonder gereedschap
-Centreert uitstekend zonder gedoe.

Echter... de investering in het minimum aantal banden kost vele duizenden euro's. Eerlijk gezegd, voor een klein bedrijfje als Velomobielonderdelen.nl een enorme opgave.

Daarom vraag ik jullie mij daarbij te helpen door nu zoveel mogelijk banden te bestellen. Als beloning zal ik tot eind 2017 de prijs van de GoCycle verlagen van € 33,90 naar € 29,90 incl. btw.
Je hoeft geen zorgen te hebben dat de banden niet komen als er te weinig direct worden besteld. De banden zijn sowieso besteld en komen gegarandeerd.
De banden worden in de komende maanden geproduceerd en zijn rond eind maart komend jaar beschikbaar.


34 opmerkingen:

De Bobslee zei

Dag Wim,

Ik heb zeker interesse, maar in welke maat komt de band? Enkel 50-406, of ook 40-406? De 50 banden kunnen op de QV, maar dan neemt de draaicirkel nogal wat toe, vandaar m'n vraag.

Groeten, Adri.

Piet Kunis zei

goede actie Wim. Sinds ik mijn Super Mango geschikt heb gemaakt voor F-lites, rijdt ik er mee en wil ik geen andere banden meer. Ik ben er bijzonder blij mee.

Willem zei

Goed nieuws Wim, ook leverbaar in smalle maten? Gr.Willem

Wim Schermer zei

@Adri,
De GoCycle is net als de F-lite alleen in 50/406 beschikbaar. Daarom ook die verzameling goede eigenschappen. Dat de draaicirkel daardoor toeneemt neem ik graag voor lief.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

@Willem,
Nee, alleen in 50 mm. Als je kiest voor comfort en al die andere prima eigenschappen moet je alleen de geschikte fiets hebben.
Groeten,
Wim

Erwin zei

Hoi Wim,

Wat gebeurt er als iemand banden bestelt en betaalt, en je komt toch uiteindelijk niet aan voldoende orders om een serie banden te laten maken?

Groet

Erwin en Tante Lies

Wim Schermer zei

Hi Erwin,
De banden zijn sowieso besteld. Het verlicht alleen een beetje mijn financieringslast.
Groeten,
Wim

Piet zei

Dat is goed nieuws Wim! Ik heb nog een flinke voorraad F-Lites, maar hoef mij geen zorgen te maken voor de toekomst. Ik heb afgelopen zomer niet kunnen merken dat de Scorchers sneller waren dan de F-Lites. Misschien rijd ik veel op slecht wegdek? Wel gingen ze veel makkelijker lek (ondanks Ride-on) en vond ik ze een stuk minder comfortabel.

Wim Schermer zei

Dag Piet,
Ik heb van Velomobiel.nl begrepen dat zij veel Scorchers hebben verkocht na mijn pendeltest. Dat geeft alleen een beeld van de rolweerstand van de band. Van enkele Scorcher rijders begrijp ik dat de banden geen 2.000 km meegaan en inderdaad veel minder comfortabel zijn dan de F-lite/GoCycle. Als de Scorchesr ook nog 2x zo duur zijn en 5x minder lang meegaan zijn de kosten 10x zo hoog dan met F-lite/GoCycle banden,
Dit heeft voor mij de doorslag gegeven om mijn nek uit te steken en de hele garage te vullen met GoCycles.

Wim zei


Wow Wim, mooi initiatief. Daar zullen veel VM-rijders erg blij mee zijn.

Ik kan helaas niet met deze schitterende band rijden.

Heb en had ook de 'verkeerde' fiets ;-)
Gelukkig vind ik de One een erg comfortabele band, ondanks alle 'negatieve' berichten.

Ares zei

Hey Wim, jij had toch een Quest XS? Zou deze band daar niet in gaan?
Grt!

Wim Schermer zei

@Ares,
Nee, ik heb een gewone Quest. De GoCycle banden passen wel om de voorwielen van een Quest XS, Strada, Mango+ en Quattrovelo. Uiteraard ook om vele andere wielen van velomobielen, mits die maar de maat 20" / 406 hebben.
Om de DF passen ze helaas niet.

Ares zei

@Wim Schermer
Ik bedoelde de andere Wim ;-) Toch bedankt voor de melding dat ze wel rond de XS zouden kunnen gaan.

rv zei

Fijn dat deze banden zo beschikbaar blijven! Ik denk dat ik Sinterklaas eens lief ga aankijken.

Martin de Haan zei

Super actie Wim!
Voor mij geen andere banden meer...
Heb net een paar Flites op voorraad voor het komende jaar en ben heel blij dat jij voorlopig deze banden 'veilig hebt gesteld'.

Groetnis, Martin de Haan

De Bobslee zei

Bij een Quattrovelo uiteraard ook om de achterwielen Wim...........;-))

Eric Winn zei

Just ordered 4. Thanks Wim!

Quezzzt zei

Ik ben benieuwd wat voor een effect dat heeft op QV's : 50 mm achter en 40 mm voor...

"Dikke" sloffen op de aangedreven wielen en iets dunnere voor omwege een kleinere draaicircel lijkt theoretisch wel voordelen te hebben...

Reinier | Intellifiets zei

Ik heb het nooit geprobeerd, maar wat past er niet bij de DF? Is de wielkast te klein? Loopt de band ergens aan, of kan hij niet meer inveren?
De Schwalbe One is een prima band voor de DF, maar wordt niet meer gemaakt. De One pro nog wel, maar is veel duurder. Nog alternatieven? Durano is traag in de kou.

Wim Schermer zei

@Reinier,
De wielkast van de DF is veel te klein voor de GoCycle. Inveren kan al helemaal niet en sturen ook niet.
Ik heb wel eens gehoord dat Ymte een versie gaat maken met een ruimere wielkast.
Op dit moment ken ik niet veel alternatieven voor smalle bandjes.
Ze gaat allemaal bij koude veel trager lopen, de F-lite gelukkig niet.
Groeten,
Wim

Quezzzt zei

Ga je nu afwachten of er DF's komen die 50 mm bandjes kunnen monteren of ga je er stevig voor lobbyen Wim ? :-)

Het zou qua betrouwbare beschikbaarheid van velomobiel banden veel kunnen schelen als alle velomobielen - het zijn er relatief toch al zo weinig - dezelfde bandenmaat kunnen gebruiken.

Nu heb je een realtief laag aantal velomobielen die ook nog allemaal andere bandmaten voeren van banden die al voor specialistisch fiets gebruik zijn. Ik kan me voorstellen dat dat problematisch is en blijft.

Iemand kan de velomobielfabrikanten maar beter tot een geĂ¼nificeerde norm brengen.

Wim Schermer zei

@ Quezzzt,
Ik ga niet lobbyen voor DF's die 50 mm banden kunnen gebruiken. Dat gaat de markt zelf wel regelen.
De DF is meer gemaakt voor snelheid dan voor comfort. DF rijders accepteren het matige comfort van hun fietsen.

Voor toeren is een Quest (XS) of Strada bij uitstek geschikt. Aangezien er daar ook het meeste van rondrijden denk ik dat het belangrijk is dat een comfortabele snelle band, ook en vooral in de winter, beschikbaar blijft.
Een DF is de winter is met zijn smalle bandjes niet sneller dan een Quest XS met F-lites.

InterCityBikes is mede gestart met de DF omdat Velomobiel.nl een vierwieler wilde ontwerpen. Ymte wilde daar niet aan en ging voor zichzelf aan de gang. Nu de Quattrovelo een succes is gaat ook Ymte een vierwieler op de markt brengen. De markt gaat het dus gewoon zelf regelen.

Denk niet dat je velomobielfabrikanten op Ă©Ă©n lijn krijgt. Al die mannen trekken hun eigen plan.

De Bobslee zei

@Quezzzt: een Quattrovelo kan ook rondom op 50-406 gezet worden, de wielkasten kunnen iets uitgevijld worden zodat de draaicirkel niet te veel toeneemt. Gezien het comfort van deze banden lijkt me dat niet verkeerd! Ik heb er mee gereden op de Strada voorwielen, en het verschil met andere banden in snelheid en comfort is zeer goed voelbaar, ik dan ook een bestelling geplaatst bij Wim.

stradaatje zei

@Adri : ik heb van Velomobiel.nl begrepen dat het uitvijlen van de wielkasten niet veel uithaalt om de draaicirkel kleiner te maken aangezien de banden vooraan boven binnenin de body aanlopen .... Wat niet wegneemt dat ik ook 50mm banden in mijn QV wil hebben ;-)

Bastiaan Welmers zei

Hoi Wim,

Weet jij toevallig of de Scorcher zo snel versleten is omdat het rubber zacht is? Of is er gewoon weinig materiaal?

Super dat de F-lite/Go-cycle band weer beschikbaar komt. Ik heb het altijd fijne banden gevonden en veel mee gereden vooral met lange buitenland ritten. Voor gebruik in het alledaagse Nederlandse verkeer met smalle fietspaden vind ik ze dan weer minder geschikt vanwege de grote draaicirkel. Dit geldt zeker voor de Quest XS met een kleinere wielkast, daar wil je eigenlijk niet breder dan 40mm. En ook al is de F-lite snel in de winter, de band kan toch best nog wel eens lek en in de winter met al die smurrie en rotzooi op de weg kan dat snel gaan en vind ik dat ook niet echt een aanrader. Of is hier nog verbetering te verwachten met anti-lekmiddelen?

Groeten, Bastiaan

Wim Schermer zei

De Scorcher heeft een zachte compound. Lage rolweerstand maar ook gauw versleten.
De GoCycle gaat niet snel lek als ie relatief nieuw is. Voorbij 4000 km wordt ie dunner en gaat ie wat meer lek.
Een goede methode is in november twee nieuwe omleggen en in de zomer meer versleten exemplaren monteren.
Gelukkig is de band in 5 minuten te verwisselen.
Anti-lek middelen gebruik ik nooit meer. Als de band toch lek gaat wordt het een grote smeerboel.

Cees zei

Dag Wim,

Goeie actie die bestelling, qua lekbestendigheid heb ik zo mijn bedenkingen :) als we met de bende van NH op pad zijn.. Maar dat ze heerlijk en harder rijden is zeker.. En inderdaad de anti-lek middelen heb ik zo mijn twijfels over.. ze doen bij mij niet wat ze moeten doen (bij lage temperaturen) en geven ook nog eens onbalans op het wiel .. waardoor bijv. spaken eerder los trillen.
Ik ga er ook een paar bestellen voor achter.. (ik had ook al een aantal shreddas extra's dan heb ik voorlopig genoeg..)

Wim Schermer zei

Dag Cees,
EĂ©n reactie boven jouw reactie staat een goede werkwijze om de GoCycles te gebruiken in winter en zomer.
Tijdens onze gezamenlijke trip door Ierland en Schotland reden wij 2.300 km. Ik had op F-lites geen enkele lekke band.
Pas na 5.000 km kreeg ik met dit setje F-lites de eerste lekke band.

Als je met de bende op stap bent is het wel zaak dat er redelijk verse F-lites om zitten. Half versleten exemplaren kun je beter in de zomer afrijden.

justme zei

Hi Wim,
Went to your web page to order the go cycle tire but couldn't find any specification as to sizes available. You might want to update your store's web page to make it clear the tire is only available in one size.
-Michael

Wim Schermer zei

Hi Michael,
There is only one size of the GoCycle. If there were more sizes I would have mentioned it.
Best regards
Wim

justme zei

Hi Wim,
Had it fit my bike that would have been great but as it is, I just wish your tire site had stated what tire size you actually are stocking.

-Michael

Erwin zei

Hallo wim.ben op zoek naar een paar nieuwe voorbanden voor de DF.ga in juli richting nederland voor enkele dagen met de DF vanuit Belgie.gr Erwin

Wim Schermer zei

Hi Erwin,
GoCycle banden passen niet in een DF. Ik geloof dat de maximum breedte 40 mm is en de GoCycles zijn 53 mm breed.
Groeten,
Wim

Reinier | Intellifiets zei

Hoi Erwin,
In een DF rij ik het fijnst met Schwalbe One, maar die is er niet meer (of nu toch weer wel?). Verrassend goed alternatief is de Continental Contact Speed (28-406). Gaat 2 keer zo lang mee en kost ca een 1/3 van de One en is lekbestendiger vermoed ik.