zondag 1 november 2009

SRAM versus Shimano derailleur

Meerdere Quest rijders, waaronder ikzelf, hebben last van een 'doorslaande' achterderailleur. Dit levert een goed hoorbare tik achteruit de fiets op als je door een gat of over een steen of tak rijdt. Het geluid dat je hoort is het tikken van de derailleur arm tegen zijn aanslag op het huis van de derailleur. Dit wordt in de hand gewerkt door de lange ketting die weinig demping ondervindt. Ook ligt de derailleur verder van het zwaartepunt verwijderd dan bij een gewone fiets. Tenslotte zal een kleiner wiel relatief meer hinder ondervinden van oneffenheden in het wegdek. De veer die de derailleur arm in bedwang moet houden is niet sterk genoeg.
Of dit nu specifiek een probleem is voor Shimano of dat dit ook voor SRAM derailleurs opgaat is de vraag. Een aardig filmpje op YouTube laat dit verschil goed zien. De SRAM derailleur, beide zijn de topmodellen resp. 0X en XTR, is wel heel veel minder beweeglijk. De beelden spreken voor zich.
Ik denk dat het daarom goed is dat Velomobiel.nl over gaat schakelen naar SRAM derailleurs. Ook vanwege de 1:1 schakeling die zich beter leent voor aansturing met gripshifts. Als laatste voordeel kan de kortere derailleur kabel worden genoemd. Bij SRAM gaat de kabel direct de derailleur in, de Shimano maakt een grote bocht.

12 opmerkingen:

Robbedoes zei

Dat is nogal een verschil zeg.
De SRAM is veel rustiger in zijn bewegingen.
Weer een overweging erbij voor mijn nieuwe Quest :-)

Wim Schermer zei

Ik denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken, Velomobiel.nl gaat ze in ieder geval standaard leveren.
Groeten,
Wim

Mick zei

Het lijkt me toch raadzaam dit type derailleur eerst te testen op een vm.
Door de kleinere slag kan deze wellicht de kettinglengteverschillen met dubbele voortandwielen niet aan en/of de grotere vereiste veerspanning door het gewicht van de 3X langere ketting als bij de getoonde racefiets.
Daarbij kan het filmpje van de fabrikant gemanipuleerd zijn.
Maar zelfs als het dat niet is zou ik 'n 'slag om de arm' houden:
Ik herinner me 'n veel beluwd kettinggeleiderolletje...
Waar minder techniek in zit.

Quemo zei

In het filmpje zie je inderdaad het bovenarmdeel netjes op z'n plek blijven maar daar staat wel tegenover dat ik de onderarm van de SRAM harder naar voren zie zwiepen.

Maar goed, waar ik méér geïnteresseerd in ben is of het ook ander nut heeft. Tikken van de derailleur vind ik niet zo heel hinderlijk in vergelijking met het opwippen van de ketting van het achtertandwiel. Bij sommige hobbels vliegt m'n ketting dus gewoon los van het achtertandwiel waardoor ik dus even doortrap. Gelukkig landt de ketting wel weer netjes op het tandwiel.

Tja, of zou het het achterwiel zijn wat loskomt en vervolgens geen grip meer heeft? Dat denk ik niet overigens omdat ik het 'doortrapgevoel' dan volgens mij minder vlot zou gaan omdat een 26" wiel ineens fors laten versnellen heel wat meer kracht kost dan alleen de ketting.

Wim Schermer zei

Hi Mick,
De SRAM derailleurs zijn er in dezelfde lengtematen als de Shimano.
Alles waar je hoge verwachtingen van hebt, kan in de praktijk tegenvallen. De TerraCycle kettingwieltjes zijn zeker - iets - efficiënter dan de kettingrolletjes met hun neopreen 0-ring, maar ze maken me teveel lawaai. Daarom heb ik ze er weer afgehaald.
Dit geluidsbezwaar kan voor anderen minder bezwaarlijk zijn en die moeten ze dan ook gewoon blijven toepassen.

Wim Schermer zei

Hi Wilfred,
Ik denk dat de SRAM derailleur beter geschikt is voor onze fietsen. De 1:1 overbrenging is beter en specifiek ontwikkeld voor gripshifts.
Ik heb wel bezwaar tegen de klapperende derailleurarm, je hoort het veel te vaak. Velomobiel.nl heeft al eens een tiewrap om het deraillleurhuis gemaakt om het harde tikken te verminderen. Dit helpt inderdaad.

Kees van Hattem zei

Beste fietsvriend Wim. Wat weet je te vertellen over de voorderaileur?Groeten Kees.

Wim Schermer zei

Hi Kees,
De voorderailleur kan vrijwel zeker ook van SRAM komen. Het zal dan de X.9 voor derailleur worden. Wel is het maximum aantal tanden dat deze derailleur aan kan 48. Wij gebruiken standaard 53 of nog meer tanden.

Arnold zei

Ha,

SRAM is mooi en goed. Ik zag van de week de nieuwe XX (de nummers waren kennelijk op) die weer boven de X.0 komt. Ik lever al mijn fietsen met SRAM af.

Qua voorderailleur gebruik ik meestal de X.7, deze heb ik ook al met succes op combinaties als een 70/60, 65/53 en 60/50 gebruikt (i.c.m. een 20" aangedreven wiel).

Groet,
Arnold.

Wim Schermer zei

Hi Arnold,
Goed te weten dat de voorderailleur ook prima werkt met grotere tandwielen. Wel gek dat SRAM opgeeft dat 48 tanden het maximum is.
Groeten,
Wim

walter zei

Ik heb een SRAM X.0 op de Noordkaapfujin en binnenkort ook op de Jester. Een erg goede derailleur. Tijdens mijn tocht naar de Noordkaap heb ik eigenlijk niet gemerkt dat ik hem had. Het ding schakelde gewoon altijd perfect. De sterke veer is inderdaad erg fijn voor een ligfiets.

Ik denk wel dat velomobilisten zich af moeten vragen of ze het de moeite waard vinden. Een groot deel van de kostprijs zit in de slijtvastheid en vuilbestendigheid. Op een open ligfiets is dat z'n geld dubbel en dwars waard: ik slaag er in om een 105 of Deore in 1 à 1,5 jaar te verslijten. Dan verdient zo'n investering zich snel terug. Maar met zo'n mooie afgeschermde aandrijving heeft een goedkope derailleur ook een erg lange levensduur.

En inderdaad, alleen de X.0 en XX hebben zo'n sterke veer. Dus het komt er dan toch op neer dat je 130 euro betaalt voor enkel en alleen die veer.

Verder ben ik groot voorstander van SRAM. Ook de bijbehorende PG990 cassette is een aanrader. Na schoonmaken kon je nauwelijks zien dat-ie gebruikt was, laat staan dat ik er mee naar de Noordkaap was gefietst.

Wim Schermer zei

Er zijn nogal wat Quest rijders die zich ergeren aan het geklapper van de Shimano derailleur. Er zijn er ook die het geen bal kan schelen.
Velomobiel.nl kan de beide mogelijkheden aanbieden. Wil je het neusje van de zalm, dan is 130 euro voor een feilloze stille derailleur, het overwegen waard.
Ik weet wel waar ik voor ga.