maandag 19 december 2011

Questrijder onder betonwagen

Vanmorgen vroeg is op de Lijnderweg bij Zwanenburg een Questrijder onder een betonwagen terecht gekomen. Het lijkt erop dat de Quest en de vrachtauto elkaar frontaal hebben aangereden. Over de schuldvraag valt hier niet uit te wijden. Op dit moment is het te hopen dat de onfortuinlijke fietser niet al te zwaar gewond is. Uit de foto is af te leiden dat de Quest wat naar links lijkt te zijn afgezwaaid. Mogelijk is de Quest rijder verrast door gladheid. IJzige afzetting op het wegdek wijst daar wel op.

Graag breek ik een lans voor een verantwoorde keus qua banden. In ieder geval moet de achterband een duidelijk betere grip hebben dan de voorbanden. Doordat de achterband wordt aangedreven zal deze eerder slippen dan de voorbanden. Heb je achter een band met goede grip, met gladheid ook niet keihard opgepompt, dan zal bij een eventuele zijdelingse slip de fiets sneller weer in een rechte lijn rijden.
Wil je weten of jouw 26" achterband genoeg grip heeft, kijk eens op deze testpagina.

4 opmerkingen:

Unknown zei

Hallo Wim,

Ziet er niet mooi uit. Toch kan ik het ook vaak niet laten om maar voor de Quest te kiezen, soms tegen beter weten in, maar het alternatief op deze dagen met lange autofiles is ook niet aantrekkelijk.

Ik vraag me overigens ten zeerste af of er wel een band, behalve met spikes, geschikt is voor gladheid. Die tabel met testgegevens is wat betreft bochtvastheid uitstekend bruikbaar voor mountainbikers in zandbochten (dikke noppen op de zijkant), maar zeker niet voor ons, asfalt fietsers die zelfs in de bocht rechtop blijven.

Ik geloof dat profiel nauwelijks iets zegt op asfalt. Drukverlagen helpt, een klein beetje. Ik ben wel nieuwsgierig of die Continental Top Contact Winter die fietsen 123 vandaag noemt als winterband iets doet, zoals een auto winterband ook echt wel wat doet.

Groet,
HJM

Willem zei

Beste Wim,
Zoals je misschien weet rij ik elke ochtend om 06.30 vanuit Hoorn uur over de Markermeerdijk RI. Schardam, deze dijk loopt op diverse plaatsen schuin af RI. onderkant van de dijk.
Vorige winter, met diverse soorten gladheid (vastgereden sneeuw, ijzel) reed ik op Kojaks rondom en ging werkelijk alle kanten op behalve de goede; zelfs stapvoets vooruit resulteerde soms in een "afglijder" RI. onderkant en stopte pas in de berm.
Halverwege de winter heb ik toen achter de Sammy Slick gemonteerd, en op 3 bar was ik deze omstandigheden redelijk de baas.
Bij afremmen ging de fiets, mede door ongelijk aangrijpen van die @#$% remmen soms nog een kant op die niet gepland was daar heb ik de Marathon+ breed gezet, met ijzel ook op 3 bar.
Vanaf dat moment was de fiets beter onder controle te houden op de gladde dijkjes en fietspaden waar niet of veel later gestrooid wordt.
Ik weet dat je op ijzel weinig te vertellen hebt, zelfs met mijn auto, met de best geteste winterbanden van dit moment, de automaat op winterstand, traction control en 4 wiel aandrijving ben je minder mans.Voorla afremmen wordt door de meeste mensen onderschat, getuige de vele kop-staartjes de eerste gladde dagen.
Ik heb op de Quest niet zoveel keuze uit banden, maar de bovengenoemde config. bevalt mij tot nu toe al twee winters.
De ingeleverde snelheid neem ik op de koop toe maar ik kom wel veilig en op tijd op het werk.
Ook maak ik, zoals ik op de motorfiets (met ABS.) gewend ben altijd even een "testremmetje" op een rustig stuk weg om te voelen hoe glad het werkelijk is.
Gepaste snelheid de bocht in, hard eruit en het komt allemaal goed.
Ik hoop dat de onfortuinlijke bestuurder van de Quesr op de foto weinig mankeert, als brandweerman vindt ik het iedere keer weer een uitdaging om zo'n THV klusje voor de slachtoffers tot een goed einde te brengen.
Veel sterkte en het beste

Quesjer zei

Google earth-foto's laten zien dat ter plaatse van die garage een stoeprandje is wat soms gelijk ligt, en soms enkele cm. hoog is. Als je -verblind door de hoge koplampen van de vrachtwagen- net te ver uitwijkt naar rechts, en het is spiegelglad, dan kun je dus terug naar links worden gekatapulteerd. Lijkt me een mogelijke verklaring.

JeroenB zei

@ Quesjer:
Je schreef:
"Als je -verblind door de hoge koplampen van de vrachtwagen- .."
"hoge" is hier niet relevant of zelfs voordelig, WANT het is zelfs zo dat hoge koplampen minder last bezorgen dan lage koplampen.
Personenauto en vrachtwagen schijnen namelijk even ver over de weg. Het kernlicht van een hoog geplaatste koplamp schijnt dus meer naar beneden. Ook het deel van de lichtstraal dat de verkeersborden verlicht begint juist vanaf een hoger punt, dus die zal je ook niet zien vanuit een lage positie.
NB: Dit gaat natuurlijk alleen op voor dimlicht, niet voor grootlicht.