zondag 19 februari 2012

Quest maakt koprol met racekap

De titel van deze posting suggereert een horror scenario. Lees verder.
Als producent van de carbon racekappen hoop je dat de rijders ermee snel, comfortabel en veilig hun kilometers afleggen. Dat gaat meestal goed, soms niet. De vraag is, en vele klanten stellen die vraag aan ons, is zo'n kap wel veilig? Sommige klanten zijn bang voor de zogenaamde 'naalden' bij breuk van het carbon. Wij hebben stukken laminaat liggen om te laten zien dat het laminaat dat wij maken vrijwel onverwoestbaar is en na breuk geen naalden vertoont. Duitse klanten vragen soms om een stuk laminaat op te sturen om zelf te testen. Die testen zijn steeds positief, maar de beste test is toch het horror scenario, een volledige koprol in een Quest met racekap.
Jan Holtland is de ongelukkige. Lees zijn letterlijke verhaal.

Ik ben een tijdje geleden trouwens met kap en al over de kop gegaan.
Ik werd door een tegemoetkomende vrachtwagen in het donker van het asfalt gedwongen doordat hij onnodig midden op de weg bleef rijden. Ik de berm in op het laatste moment, bij het terugdraaien de weg op heb ik de scherpe rand van het asfalt gemist. Het achterwiel bleef daartegenaan hangen waardoor de Quest dwars kwam te staan en 1 keer helemaal over de kop ging en toen op de zijkant uitgleed.
Ik zal nog zo'n 25 a 30 km/u gereden hebben na wat snel remmen. Ik had natuurlijk eerst af moeten remmen en toen voorzichtig de weg weer op.
Rondom krassen en lakschade natuurlijk, een flinke deuk in de kap en wat scheurtjes. Niettemin denk ik dat hij me wel voor een flinke hoofdwond behoed heeft. De deuk kon ik er zo weer uit duwen. Zelf had ik totaal geen verwondingen!
Als het wat beter weer is, ben ik van plan hem naar Jan Reus te brengen voor een opknapactie.

10 opmerkingen:

Corn-Dolly zei

Ik haal twee dingen uit dit stukje.
-De kap beschermt goed tegen een koprol. Dat is goed nieuws. Kunnen we gebruiken.
-Negatief vind ik dat ook ik de indruk krijg dat medeweggebruikers zich zowel als eigenrechter en handhaver gaan gedragen. Meestal (on)terecht verwijst men dat je op het fietspad thuishoort en je zelfs dreigen of dwingen met hun voertuig dit te doen. Slechte en uiterst gevaarlijke ontwikkeling. Onderwerp voor de commissie veiligheid op het Velomobielseminaar? Het wachten is op ernstige gevolgen.Brr...

Gerrit zei

een beetje aktie a la buschauffeur die een moordpoging deed naar die fietser.
http://www.google.com/url?sa=D&q=http://www.oe24.at/video/kurioses/videoArticle/Brutal-Busfahrer-rammt-Radler-nach-Streit/56608469&usg=AFQjCNF7RIE94CeE6phfHO1xfLojAqqayQ

Budi zei

Wel apart trouwens dat met mijn ongeval, aanrijding van schuin achter, de racekap ergens in het proces van de fiets geraakt is. Helaas heb ik niet meer kunnen achterhalen wat er precies is gebeurd. Gelukkig kan ik me er niets van herinneren. Toevallig gisteren mijn ContourHD camera op de plek van de deflector gemonteerd. De volgende aanrijding zal ik beeld hebben, ik hoop echter dat dat nog even duurt :-)

Als het goed bevalt, knip ik de deflector door midden en plak ik er stukjes van links en rechts van de camera, dan blijft er waarschijnlijk wel voldoende lucht langs het vizier lopen.

Wim Schermer zei

Hi Budi,
Weet je wel zeker dat de kap er tijdens het ongeval af gegaan is? Kan mogelijk ook door een omstander zijn gebeurd die je direct na het ongeval hielp.
Als ik de klittenbanden, ik heb er 7 in mijn Quest, vast heb zitten, is het vrijwel onmogelijk dat deze los gaan.
Kun je niet een gat knippen in de deflector? Als ie in twee stukken is, is het moeilijk nog de goede kromming te behouden. Op de plek waar het gat zit, kan je de smallere randen versterken met een stripje Lexan.
Zo blijft het geheel functioneler.
Groeten,
Wim

Rene van den Berg zei

Nou Wim, toen ik de schuiver maakte in het gras waarvan de gevolgen voor de Quest op dit moment door Jan Reus hersteld worden (in een fractie van een seconde lag ik 90 graden gedraaid) is mijn racekap er direct afgevlogen door de klap. Mijn hoofd lag toen vrij maar kwam gelukkig geen obstakels tegen.

Budi zei

Het feit dat er een flinke schuurplek op mijn wang zat en nu nog rozig is, maakt het vrij zeker dat de kap er bij het ongeval afgeschoten is. Ik weet niet 100% zeker of hij met alle klittenbanden vast zat, maar ik weet wel dat het mijn gewoonte is dat te doen.
Ik zat nog te denken dat de schuurplek ook gekomen kan zijn doordat mijn hoofd tegen het vizier is geslagen ofzo, maar eigenlijk verwacht ik dan niet zo'n typische schuurplek wond. Als je wilt, kan ik je eventueel wel een foto toesturen van mijn hoofd een paar dagen na het ongeval. Geen fris gezicht, maar misschien wel... euh.... wetenschappelijk verantwoord :-)

Gat in de deflector is ook wel een goed idee, ik zal er naar kijken. Bedankt. Ik heb trouwens gemerkt dat de camera zelf de luchtstroom ook al aardig opstuwt richting het vizier, maar het kan zeker beter.

Willem zei

Beste collega Velonauten,
Als "praktiserend" brandmeester wil ik u toch wijzen op het nut van een helm daar kan geen racekap of net aan tussen hoofd en kap passend washandje tegenop.
Ook ik ben al eens op mijn kop beland nadat het achterwiel was blijven hangen achter een diepe rand en de schaven zaten diep in de harde schaal van mijn helm; zo knap ben ik niet meer maar ik ben blij dat ik toen een helm droeg.
Tijdens verkeersongevallen, vooral met zijdelinkse impact zijn de krachten die op ons lichaam komen onmetelijk groot en vanaf 25 km/uur spreek je al gauw over mogelijk hoog energetisch trauma let wel, dit is auto versus auto. Mijn auto heeft toevallig SIPS, zit vol airbags en curtains, daar loop je niet zoveel risico maar deze voorzieningen zitten niet in onze velomobielen of de racekap nou blijft zitten of niet we hebben maar 1 hoofd.
Frontaal heb je meestal wat meer "kreukelzone" maar ik hoop het nooit uit te mogen testen.

Wim Schermer zei

Hi Willem,
Het al dan niet dragen van een helm is voor discussie vatbaar. De helmen zoals fietsers dragen zijn bedoeld tot snelheden van 20 km/u. Het kan wel zijn dat een helm oppervlakkige verwondingen voorkomt, een echt trauma bij hogere snelheden wordt er niet mee voorkomen.
Er zijn, zeker in een velomobiel, met een helm ook extra risico's. Als je over de kop gaat is het prettig als je met je hoofd onder de tunnel kan blijven. Met een helm lukt dat veel minder makkelijk. Het kan dan juist leiden tot verwondingen in de nek/hals streek.
Zowel een helm als een racekap zijn geen van beide goede recepten ter voorkoming van de gevolgen van een ongeval.
Het beste recept is een ongeval voorkomen.
Groeten,
Wim

Willem zei

Wim,
Ik denk dat wij, gezien de ervaringen in het wielrennen en de helaas daarbij behorende zware valpartijen bij hoge snelheden niet over het nut van een helm hoeven te discussiëren een valpartij van dit kaliber waarbij het hoofd vaak geraakt wordt overleef je eerder met een helm en dan wil ik niet neuzelen over die keren dat de patiënt juist door het dragen van een helm net niet overlijd en helaas zwaar restletsel overhoudt ik oordeel dan ook niet over de kwaliteit van het leven.
Verder is de kans dat je bewust met je hoofd in de tunnel blijft zeer klein als het wel gebeurt is dit een geluk bij het ongeluk.
We zijn oud en wijs genoeg, eenieder kan voor zichzelf bepalen en daarom draag ik, vooral als ik alleen rij en de snelheid vaak wat hoger ligt dan met de groep een helm. (hardshell) en die is geschikt voor een hogere snelheid dan 20 km/uur.
Overigens weet ik niet of alle goedgekeurde fietshelmen maar tot een snelheid van 20 km/uur goedgekeurd zijn, ik denk dat de gerenommeerde merken gerust beter beschermen dan helmen bij de Liddl of Aldi.

eduardbotter zei

Een fietshelm is gemaakt om de impact van de botsing te absorberen. Dat doet een racekap niet! Bovendien zit een helm veel vaster op je hoofd dan de racekap op de Quest. Ik zou iedereen aanraden om toch een helm te dragen. Een ongeluk ligt altijd op loer, zeker in deze donkere dagen.

groet,

Eduard