zaterdag 8 september 2012

Introductie VeloTilt

Gisteren heb ik tijdens het Velomobile Seminar in Dronten de eerste contouren onthuld van de VeloTilt.
Hiernaast laat ik de presentatie zien. Enkele van de fraaiste ontwerptekeningen zijn in hoge resolutie te zien.

39 opmerkingen:

Wim zei

Dat ziet er echt zeer gelikt uit.

Ik ben benieuwd naar een versie in het echt.

Er zullen vast nog wel een paar hobbeltjes genomen moeten worden ;)

volvo for life zei

ziet er goed uit.

maar na vorige week langs gekomen te zijn ben ik nu toch al heel nieuwsgierig hoe deze gaat rijden. ik hoop dat je via de blog ons een beetje op de hoogte kan houden. ik vindt het allemaal erg leuk klinken.
veel suc6

Steven

Alwin Visker zei

Ben erg onder de indruk. Mooi design, mijn complimenten.

Robbedoes zei

Hoi Wim,

Hoe is je fiets ontvangen?
Ben wel benieuwd naar de reactie op dit mooie ontwerp.

Groeten

Rob

Anoniem zei

Wim, Jan en anderen,
Dit ziet er wel heel erg mooi en technisch veelbelovend uit. Wat zijn volgende stappen? Eerst een prototype? Welke plek willen jullie in de markt innemen en daarmee samenhangend al een idee over de prijs? Zijn er ook ideeen om het produktieproces te verbeteren t.o.v. huidige technieken? Of is het helemaal niet de bedoeling om daar naar te kijken? Zeer benieuwd. Gefeliciteerd met deze stap!
Jan Laverman

Casper Jansen zei

Ziet er fraai uit. Dat in en itstapgemak is een verbetering tov de Quest.
Benieuwd naar het uiteindelijke echte model.

Robert-Jan zei

Goedenavond Wim,

Wat een waanzinnige fiets! Ik ga mij zeker op de hoogte houden van de ontwikkelingen! Ik hoop alleen wel dat ik met mijn brede schouders erin pas :-$

Groetjes,

Robert-Jan

Driewieler Hoorn zei

Ziet er veelbelovend uit. is duidelijk over nagedacht. Maar, als echte Nederlander heb ik natuurlijk wel wat te 'klagen'. Ik vind de acherwielophanging er erg kwetsbaar uitzien, zou er niet mee in het Amsterdamse fietsverkeer durven omdat ik bang zou zijn dat ik er een fietser mee zou scheppen (bijna letterlijk). Maar, het is de eerste presentaie. ben erg benieuwd naar het resultaat. Vooral de hogere bochtsnelheid spreekt mij aan, de hogere topsnlelheid iets minder.

Anoniem zei

Beste Wim, ik had alles van jou en jouw trawanten verwacht, behalve dit technisch en optisch hoogstandje. Van harte gefeliciteerd met het tot nu toe behaalde resultaat en nog veel inspiratie en geduld toegewenst met de vervolmaking van het eindproduct,
de W(im)S(chermer)Velotilt!!

sportieve groet René uit B.O.L.

Mark zei

Hij ziet er mooi uit maar een paar kritische opmerkingen die me zo te binnen schieten:

- Voorwielaandrijving met een enkel voorwiel? Op de raptobike hoor je al van slippende voorwielen op heuvels, met een (veel) zwaarde velomobiel zal dat probleem alleen maar verergeren

- de meeste remkracht ACHTER? (schijfremmen achter, trommelrem voor?)

- Enkel voorwiel lijkt me niet stabiel?

Schiet het maar af met tegenargumenten, ik ben benieuwd :)

yblog zei

Definitely looks nice. Hope it won't be too heavy. When is the prototype ready? I would very much like to do a test ride...

simply red zei

Hallo Wim,

Ziet er veelbelovend uit. Bij warm weer heb je cabrio heel veel ventilatie zo te zien. Ik zou dat nog als voordeel in het rijtje zetten denk ik. Verder ben je die lange ketting kwijt, mooi hoor.

Groet,

Paul Dijs

Rene van den Berg zei

Mag ik al bestellen? Dit lijkt me zoooo gaaf!!!!

Wat is de tijdlijn qua planning?

René

jan zei

Een kanteltrike rijdt als een 2 wieler als hij eenmaal op snelheid is. Je moet wel zelfmoordneigingen hebben om met zo,n extreme gestroomlijnde 2 wieler de weg op te gaan in het dagelijks verkeer. Dit bericht zal ongetwijfeld je blog niet halen, maar ik wil je wel waarschuwen omdat ik dit jaar al vele uren in de Cygnus doogebracht heb. Zelfs bij weinig wind wordt je op een gesloten circuit af en toe verrast en zo een halve meter opzij geschoven. Bij iets meer wind wordt dit 1-2 meter. Ik heb Pieter Pas zo ongeveer zijn huid vol gescholden toen hij midden op de baan ging staan om te fotograferen, een gestroomlijnde 2 wieler is niet te sturen, die moet je laten gaan op de wind en is alleen maar te corrigeren op grotere afstanden. Hij besefde het ook niet en dacht dat een gestroomlijnde 2 wieler stuurde zoals een normale trike. Helaas is het iets lastiger. Het zijn levensgevaarlijke aparaten waarvan je geet weet hebt als je er nooit in gefietst hebt. Ik ben in de gelukkige hoedanigheid dat ik al vele uren heb gemaakt in de Cygnusen, maar de laatste keer op de RDW baan verraste hij mij af en toe nog steeds volkomen. Tijdens een langere run had ik een bidon met energydrank meegenomen. Toen ik wat wilde drinken werd ik verrast door een windvlaag en werd ik ineens bijna een complete baan opzij geschoven, moest de bidon in de fiets laten vallen om het stuur met beide handen vast te houden en schrok me kapot. Zelfde gebeurt dus ook met een kanteltrike op snelheid. Ik wil je dringen waarschuwen, net zoals bij de carbon wielen, dat het levensgevaarlijk is. Een super mooie fiets btw en ik snap dat vele mensen er nu al verliefd op zijn en hem bestellen, maar technisch gezien kan het volgens mij niet werken. Ik hoop dat ik het mis heb, want ik vind die fiets echt heel erg gaaf. vanuit het uiterlijk bekeken is het de ultieme fiets en zou ik er graag mijn dagelijkse ritjes mee maken. Zelfs al was hij niet eens sneller dan de Quest. Maar er is nog niemand die mij een oplossing voor dit probleem heeft kunnen vertellen. Ik weet dat anderen je ook al op dit probleem gewezen hebben, maar toch wil ik het ook nogmaals doen, zodat ik me achteraf niet schuldig hoef te voelen.

groeten,
Jan

Maciej Dlugosz zei

Hmmm...

What strikes me is what You're saying about current velomobiles: "small luggage space". I don't see any improvements with the Velo Tilt design. Okay - I forgot to mention that with Velo Tilt there is no splitting of the luggage space by the rear wheel. But the luggage space is still very limited.

There is another strange (to me) statement: "excellent braking". With all my experience I can say that two FRONT braking wheels will always have better braking force than single FRONT wheel. I wouldn't say that delta design has "excellent braking" because it's not true. We can however put some very good disc brake on the front wheel and braking force will be huge. But still, tadpole will win the duel with adequate brakes mounted on.

Speed 55 km/h with just 150W of power... That would be simply amazing. I belive that it could be achieved. So You put strong emphasis on the aerodynamics: and You win by keeping small frontal area (it's definitely thinner than tadpole velomobile). Personally I would use 28" wheels at the rear to reduce rolling drag.

In the USA started almost idetical project. It is already being tested:
http://www.bentrideronline.com/messageboard/showthread.php?t=77818
http://youtu.be/ePSAmFWRTVo

I wish You guys good luck and I hope to see Your velomobile being available soon!

Wilfred Ketelaar zei

Het ontwerp komt me bekend voor... ;-)

http://www.recumbent-gallery.eu/tilting-velomobile/

menno58 zei

Wonderlijk dat een dergelijke post geen reactie oplevert!?
Mijn reactie is in elk geval, geweldig, een nieuwe ontwikkeling, zo komen we verder in het Velomobielen land!
Een nieuwe kijk op de zaak, denken "outside the box" da's belangrijk, nee heel belangrijk!
Ik wens je veel succes met het verder ontwikkelen van de "Velotilt" en zal deze met grote interesse volgen!

Pete Heal zei

Hello Wim,
I have been planning a tilting Velo for a while. The tilting bike "Eileen" is very short wheel base. It uses a disk caliper on an aluminium rotor for the tilt lock. Unfortunately the ground where we stop is not always flat and one single central lock point may not works so well. Also, when locked teh steering of the bike is very unusual, almost reversed as far as "body english", so that may be interesting in your fully enclosed velo.
Rgds Pete in Oz
http://s81.photobucket.com/albums/j211/PoiterH/Petes%20Bikes/Eileen%20Velomobile/

Wim Schermer zei

Hi Rob,
Wisselende reacties, van bijzonder lovend tot 'het wordt niks' of 'is levensgevaarlijk bij zijwind'.
De Amerikanen zijn duidelijk positiever en vinden dat de Velotilt de goede weg is om velomobielen verder te ontwikkelen.
Groeten,
Wim

Maciej Dlugosz zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Wim Schermer zei

Dag Jan,
Eerst een prototype, dan kijken of de verwachtingen worden benaderd. Dan gaan we kijken of productie haalbaar is qua prijs en maakbaarheid.
Pas na het eerste prototype gaan we hiermee aan de gang. Ook zaken als gewicht en eventuele alternatieve materialen als polyethyleen komen dan aan de orde.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Dag Menno,
Er zijn wel veel reacties op de VeloTilt, maar door onze reis naar Battle Mountain heb ik niet de gelegenheid gehad deze te bekijken. Ik ben nu weer thuis en ben ik alles aan het plaatsen en beantwoorden.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Robert-Jan.
Als je 54 cm breed ben pas je er net in :)
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Driewieler,
De achterwielconstructie zal zeker voldoende sterk worden. Daar is met de Fast Forward tilting Munzo van Bram Smit al veel ervaring mee. De wielen steken aan weerszijden 10 cm uit de romp. Je moet dus al binnen 10 cm een fietser of wandelaar of auto passeren om hem te raken.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Mark,
Voorwielaandrijving werkt al heel lang heel goed. Slippen doe je alleen als je idioot hard wegtrekt of op een gladde steile helling rijdt.
De remmen is een kwestie van doseren. Voor het van hoge snelheid afremmen is het remmen op het voorwiel het belangrijkst en veiligst. De schijfremmen op de achterwielen zijn aanvullend. Bij afdalingen moet je steeds kort afremmen. Dat kan prima met schijfremmen.
De stabiliteit van voorwiel aangedreven fietsen staan niet ter discussie. Wil je kunnen tilten, dan moet je het wel zo doen.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Yblog,
We try to have the first prototype ready in half a year.
The weight is now not an issue.
Best regards,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Jan,
In tegenstelling tot anderen, plaats ik kritiek op wat ik doe altijd. Alleen zo wordt een discussie compleet.
Ik begrijp je opmerkingen over het gebrek aan koersvastheid goed. De Velotilt wordt niet zo extreem, is bijv. 105 cm hoog, dan een Cygnus, Velox of andere racers. Ook de snelheid ligt niet zo hoog. Ik heb tijdens de uurs-race op CycleVision goed opgelet op de volledig gestroomlijnde tweewielers. Die reden een zeker zo strakke lijn als ik met mijn Quest. Ik werd soms tussen 1 en 2 meter van mijn koers geduwd.
Wel zal het zo zijn dat als de wind heel hard is en je route zou je bijv. dicht langs vrachtwagens brengen, je beter niet met de VeloTilt kunt gaan rijden.
Een Quest bij windkracht 6/7 en hoger is dan ook een gevaarlijk vervoermiddel.
We gaan het allemaal zien.
Dank voor je absoluut goed bedoelde opmerkingen.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Maciej,
Have you ever tried to take the luggage for a holiday of 14 days with you in a Quest? Forget it.
VeloTilt get 70 liters of luggage space in one, easy to reach area. 70 liters is the maximum amount of space longrange bikers carry with them on their expedition bikes.
Braking on 3 wheels that you can dose fine, is better than 2 drumbrakes in the front. They get awful hot. Discbrakes on the rear wheel can be used very good to reduce the high speed in the straight line.
But yes, we have to find it out all.
Best regards,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Wilfred,
Alles is al eens uitgevonden. Het idee van de gestroomlijnde tilting trike staat al jaren op de website van Fast Forward, lang voor John Morciglio met zijn tilting Varna kwam. Kijk maar eens hier: http://www.fastfwd.nl/index.php?id=13 wel even naar beneden scrollen. Ook Greg K. heeft in 2006 een gestroomlijnde tilting trike gemaakt. Er zullen vast nog meer ontwerpen in die richting zijn gemaakt.
Het zijn vrijwel allemaal unicaten. Wij hopen dat de VeloTilt ooit commercieel te koop zal zijn.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Pete,
Great design. What is the performance with streamline?
Nice to see that there are numerous possibilities to make a bike tilting.
Best regards,
Wim

Ful zei

Hallo Wim,
Velo Tilt: 155 W bij 55km/u, Milan: SL 145 W bij 50 km/u. Dus vermoedelijk zit er weinig verschil in snelheid tussen Milan SL en Velo Tilt.

Dan komt automatisch de vraag: wat zijn de voordelen van de Velo Tilt boven een Milan Sl waardoor je de (extreme ?) zijwindgevoeligheid van de Velo Tilt maar voor lief neemt ?

Groeten,
Ful

Wim Schermer zei

Hi Ful,
Ik vraag me af of de cijfers van de Milan Sl kloppen. Tijdens CycleVision dit jaar eindigde ik voor René Freising in een ... Milan SL. René is een veel jongere fietser. Hij reed 53,9 km, ik 56,4 km. Ik deed dit met 216 Watt gemiddeld. Hij zal ongeveer 200 Watt geleverd hebben. Dan klopt 145 Watt en 50 km/u zeker niet.
Heb je wel eens naar de bagageruimte van een Milan SL gekeken? Die is er niet :). Verder zijn deze fietsen zo laag dat iedere drempel een crashlanding veroorzaakt.
En het tilten is zo leuk.
Groeten,
Wim

Maciej Dlugosz zei

Dear Wim!

No, I haven't tried Quest on a 14 day trip. I usually commute in a city or I need to get to my work. I use for this purpose (modified) Flevo-Racer or a city bike. I also own a tadpole recumbent. In Netherlands I was bringing back home every Saturday two big bags of groceries. For this purpose I used "het liefst" red plastic groceries bags from Dirk van de Broek and I usually drove for shoppings together with my wife on our city bikes because it was ... so fast: we were able to bring back home groceries fast, without needing to repack everything two times. Distance to supermarket was close, about 1,5km. With this "daily use" of a bike in my mind I ask myself why the luggage space of a velomobile is always so limited? With velomobile You need to repack everything twice because luggage space is in a such a strange shape (teardrop). And sometimes things which I carry on are in a square box or it is something so big/ so square that either can not be repacked or it surely won't fit into a (teardrop) tailbox. I am working on this and I have rebuild Flevo-Racer into this: https://lh4.googleusercontent.com/-KGTl98_dGc8/TEsWRJCII-I/AAAAAAAADpY/E9byfPNVkfI/s912/DSC_9273.jpg
In case of a velomobile a squeezable tailbox/ carrier would do the job. So my design goal is delta bike which is able to do the switch: for fast commuting I set up a tailbox, for shoppings I set up a carrier. Setting up a tailbox/ carrier must be quick, without need of any extra tools (just quick release system or just like setting up a tent). Something like this (but at the back of a delta velomobile): http://youtu.be/xZgX6zIViBY
Skeleton for a tailbox could be like this:
https://lh4.googleusercontent.com/-gd2DVP6lCpM/Tsbf9gsH9AI/AAAAAAAATAs/HsELQX0qchA/s650/Paul%2520W%2520aluminum%2520tail%2520fairing%2520frame.jpg

Cheers!

I wish You success with velo tilt design!

Stardust zei

Wim steek die nek uit en blijf hem uitsteken. De Quest de Mango en de hele reeks velomobielen stonden er ook niet op een dag en al moet er bijgeschaafd worden nou en. Eindelijk de gevestigde orde een beetje wakker schudden is uiteindelijk alleen maar positief.

Roberto zei

Awesome!
I can't wait for it! :)

Quezzzt zei

Ik geloof dat ik al eens las dat het kantelmechanisme een demper had. Dus zo koersonstabiel als een 2 wielige velomobiel bij wind kan en hoeft de velotilt niet te zijn. Het lijkt me een kwestie van de optimale demping vinden tussen vlot een bocht kunnen maken en een plotselinge rukwind verwerken.

Wijnand had in zijn Blog wel een punt : op de ontwerptekening (nog) geen spatbord of wielafscherming ?

Dat is niet alleen bij winterse omstandigheden een probleem maar ook al bij regen. Je wilt geen vuilnevel of modder tegen je binnenruit gespoten hebben. Al ben ik overtuigt dat de uiteindelijke versie een goede afscherming zal hebben ;-)

Ik vind hem mooi maar niet alleen dat, zover ik de basis beginselen van aerodynamica en stromingsleer begrijp een zo efficient mogelijk ontwerp. Hard gaan zal ie zeker kunnen daar heeft o.a. de TU wel voor gezorgd.

Of het een "alltags" velomobiel kan zijn, dat zijn keuzes die o.a. Wim nog moeten maken denk ik.

Spectaculair en gedurfd. Vernieuwend ondernemend. Allemaal ontzettend positieve dingen. En Wim heeft overduidelijk inzicht waar een gat in de markt is te vinden. Dat vind ik ervan.







Wim Schermer zei

Dag Quezzzt,
De VeloTilt krijgt een lock-out demper die de fiets rechtop houdt bij een stoplicht e.d. Daarnaast zitten er vier standen op waardoor de kantelende beweging kan worden gedempt. Hoe dat gaat uitwerken is nog een open vraag.

Spatbord binnen komt er natuurlijk in.

De snelheid zal hoger ligger dan van een Quest o.i.d.
Hoeveel zal nog moeten blijken.

En ja, ook ik vind hem heel mooi.

Dank voor de complimenten.
Groeten,
Wim

Caspar zei

goedenmiddag! Kwam 'per ongeluk' op jullie blog. Jullie 'apparaat' is voor mij onbekend, maar zeer interessant. Ik woon sinds 1982 in zuid Frankrijk tussen de bergen en ben bang dat ik hier jullie 'fietsen' niet tegen zal komen. Mijn zoon(17) doet hier aan downhill wedstrijden op een Santa Cruz V10, vandaar mijn nieuwschierigheid naar détails. Zo heb ik gezien dat jullie 'primitieve' remmen gebruiken. In de D.H. gebruikt mijn zoon in Duitsland gemaakte hydraulische 4 zuiger remmen van Trickstuff, de Gleg4. Ze zijn uit een alluminium blok gemaakt, ligt van gewicht en een uiterst kontroleerbaar hoog remvermogen. Misschien wat voor jullie? Succes en de vriendelijke groeten uit zuid Frankrijk!
Caspar van Apeldoorn.

Wim Schermer zei

Dag Caspar,
In het eerste ontwerp staat nog een trommelrem op het voorwiel. Inmiddels worden op alle 3 wielen schijfremmen toegepast. Geen Trickstuff, die zijn met € 400,- per setje wel heel duur. Wij denken nu aan TRP Spyre mechanische schijfremmen.

'Primitieve' trommelremmen worden standaard wel op velomobielen toegepast. Dit omdat schijfremmen in de altijd natte en modderige wielkasten snel verrotten. Ook kun je er niet bij om af te stellen. De dichte trommelremmen functioneren vrij goed en jaren zonder zorgen.
Groeten,
Wim