donderdag 20 december 2012

Bandentest pendel asfalt, Black Panther OK

Vandaag een eerste test van de pendel op de asfaltgoten. De toplaag is nog licht plakkerig. Dat is snel te verhelpen met wat fijn zand. Nadat ik dit er op heb gestrooid, verdeel ik het en rol met een lege fles het zand in het nog heel licht plakkerige asfalt. Daarna veeg ik het zand eraf en met de stofzuiger verwijder ik ook het meeste zand in de 'poriën' van het asfalt.

Nu het asfalt niet meer plakt doe ik een eerste vergelijkende proef tussen de asfaltgoot en de gladde tegelvloer. Nu er weer een hoogtevariatie is bijgekomen moet ik wat bedenken om de pendel steeds vanuit een horizontale positie te laten vertrekken. Dat kan met een verstelbare constructie. Mijn oog valt op de vele lege mengbekers voor het maken van de verschillende strippen. Hiermee is uitstekend voor iedere band, ongeacht of het 20" of 26" is, de starthoogte nauwkeurig in te stellen. Bekertje meer, bekertje minder, het werkt prima.

De Vredestein Black Panther 55 mm brede 26" band test ik zowel op de tegels en de asfaltgoot, tegen de 50 mm brede Schwalbe Kojak. Beide banden staan op 4.0 bar.
Eerst de Black Panther. Op de tegelvloer is de band vrijwel stil tijdens het pendelen. De band komt op de tegels tot gemiddeld 61,6 seconden. Dan op de asfaltgoten. De banden knerpen duidelijk op het asfalt en pendelt de Black Panther 51,1 seconden. Op de tegelvloer is de Panther dus 10,5 seconden of 20,5% sneller dan op de asfaltgoot.

Dan de Schwalbe Kojak. Om de pendel waterpas te laten vertrekken, volstaat het verwijderen van één beker aan de voor- en achterkant. De Kojak pendelt nu gemiddeld 59,3 seconden. Op de asfaltgoot gaat het ook nu trager, 51,2 seconden. De gladde tegelvloer is 9,9 seconden sneller ofwel 19,9%.

Al met al een verwacht resultaat. De Vredestein Black Panther is wat sneller dan de Kojak. Met zijn grote noppen, ze steken 3,5 mm boven het lichaam van de band uit, lijkt dit een goede band voor natte en sneeuw condities. De lekbestendigheid is ook heel goed omdat steentjes e.d. eerst door de 3,5 mm dikke noppen moeten snijden. Dat lukt gelukkig niet makkelijk.

8 opmerkingen:

Bicky zei

Misschien nog een vergelijkende test op een fietspad buiten.
De profielen dan ook buiten testen zodat temperatuur verschil geen rol speelt.
weet je direct of je testen een realistisch beeld zullen geven.

Wim Schermer zei

Birger,
Waarom zou ik nu nog een vergelijkende test maken op een fietspad buiten? Dat levert gegarandeerd verschillen op. Er is geen fietspad hetzelfde. Nieuwe fietspaden worden allemaal met het asfalt gemaakt dat ik nu in de goten heb. Het lijkt me verstandig dat nu als standaard te nemen.
Wel ga ik met lage temperaturen meten. Daarvoor moeten de wielen en goten 's nachts buiten blijven.
Tijdens de meting even binnen en dan weer naar buiten.
Groeten,
Wim

Pieter Moonen zei

Al dit getest met banden doet me afvragen, met welke banden rij je zelf op dit moment rond? Misschien staat het al op je blog maar heb ik het gemist.

Wim Schermer zei

Dag Pieter,
Het staat wel op mijn blog, maar hier even samengevat.
Om de voorwielen rij ik nog steeds met Schwalbe experimentele banden van 50 mm breed. Deze heel licht lopende compound heeft nu 8000 km gelopen en is nog lang niet versleten. Slechts één keer lek.
Achter rij ik met de Super Moto met daarin de Michelin Protek Max binnenband.
Groeten,
Wim

johan zei

maakt rijrichting nog verschil? da's nu moeilijk meetbaar lijkt me.

Wim Schermer zei

Johan,
Fabrikanten geven een rijrichting wel eens aan om meer tractie op zand en sneeuw te krijgen. Profiel(blokken) hebben dan meestal een rechte achterkant. De rijrichting maakt in de praktijk weinig of geen verschil in rolweerstand.
In ieder geval pendelt ie steeds de helft van de tijd in de 'goede' richting en de andere helft in de 'verkeerde' richting. Wordt het mooi gemiddeld.
Groeten,
Wim

kegge13 zei

Dag Wim

Wat mij het meest verrast is de hoge mate van reproduceerbaarheid. De pendel zelf geeft fraaie resultaten. En alleen de verandering van ondergrond geeft voor twee banden exact hetzelfde effect. Fantastisch!
Helaas valt mij de grootte van het effect wel tegen. Als zelfs perfect asfalt al 20% scheelt is die ondergrond wel erg bepalend voor de metingen.

Wim Schermer zei

Dag Theo,
Inderdaad is dit asfalt ongeveer 17% langzamer dan de gladde tegelvloer. DIt asfalt is wel goed vlak, maar toch redelijk grof. Is gewoon het asfalt dat heden ten dage overal wordt gebruikt.
De vertraging is voor zowel de Black Panther als de Kojak vrijwel gelijk, het scheel maar 0,4 %.
Ik zelf had gedacht dat het wat sneller was. Het moet evenwel nog verder door drogen.
Groeten,
Wim