dinsdag 12 februari 2013

Sliptest op ijs

Gisteren heb ik een nieuw terrasmeertje gecreëerd. Met 6 aluminium profielen maak ik twee naast elkaar liggende plassen van 2 x 1 meter. Nu maar hopen dat het voldoende vriest om mooie glijbanen te zien ontstaan. Er gaan 6 emmers water in om het afschot te compenseren en om bij het begin van de glijbaan voldoende ijsdikte te krijgen.

Vanmorgen liggen de glijbanen er prachtig glimmend bij. Voorzover ik kan zien is alle water bevroren.
Alle te testen banden gaan naar buiten om koud te worden. Vandaag test ik de 20" Durano, de Ultremo ZX en de F-lite. In 26" de Continental Topcontact Winter II en de Vredestein Perfect Moiree.

De werkwijze is als volgt. Nadat de pendel en de te testen banden buiten staan wordt er een kwartier gewacht tot de banden de opwarming van de montage binnen weer zijn kwijtgeraakt. De pendel wordt in positie gebracht en de rem wordt vastgezet. Dan wordt de trekdraad op de lus door de naaf vastgeklikt en de digitale unster wordt aangezet. Als de unster op 0 staat kan er worden getrokken. De hoogte van waaruit ik trek is vrij laag om te voorkomen dat ik de banden als het ware van het ijs til. De trekdraad is dan ook 3 meter lang. De trekkracht wordt precies in het verlengde van de as uitgeoefend.
Zonder schokken verhoog ik langzaam de trekkracht totdat de banden hun grip verliezen en de pendel dwars uit gaat glijden. Als de pendel glijdt verlaag ik de trekkracht tot de pendel heel langzaam blijft glijden. Als de situatie stabiel is, de trekkracht tijdens het glijden varieert dan minder dan 1 kg, stop ik. Het overwinnen van de statische situatie kost veel meer trekkracht dan de trekkracht tijdens het glijden. Beide waarden schrijf ik op en herhaal de test 4x.

20 inch
De Durano heeft 7 bar, de Ultremo ZX 10 bar, de F-lite 5 bar, de Continental Topcontact Winter II 4 bar en de Perfect Moiree 4.0 bar druk. De F-lite test ik ook met een flink lagere druk van 3 bar. Ook de Continental wordt aanvullend getest met een druk van 2,5 bar.

De resultaten zijn opvallend. De Durano gaat met 17 kg niet makkelijk van zijn plek, maar eenmaal aan het glijden gaat het met 6 kg wel heel makkelijk. De Ultremo ZX begint met 13 kg veel makkelijker te glijden en met 5 kg glijdt de meer dan 80 kg zware pendel wel heel licht.

Dan de twee gebruikte F-lites. Deze zijn aardig versleten en het lage profiel van het loopvlak is weg. Het verbaast me in hoge mate dat ik flink moet trekken om de F-lite van zijn plek te krijgen. Daarvoor is 20 kg nodig. Ook het glijden gaat veel zwaarder met 11 kg.
Dan verlaag ik de druk van 5.0 bar naar 3.0 bar. Dat scheelt behoorlijk. Nu is er 23 kg nodig om de pendel aan het glijden te krijgen. Met 13 kg is de dynamische slipweerstand behoorlijk groot.

26 inch
De Continental Topcontact Winter II is nu aan de beurt. Ik heb hoge verwachtingen van deze band, hij is speciaal hiervoor gemaakt. Toch is er niet meer dan 16 kg nodig om de pendel aan het glijden te krijgen. De kracht om deze winterband aan het glijden te houden is maar 11 kg. Dat valt tegen.
Ik verlaag de druk tot 2,5 bar en verwacht dat de slipweerstand toeneemt. Het maakt evenwel voor de statische start niks uit, er is dezelfde 16 kg nodig om de pendel te laten beginnen met glijden. Het glijden zelf gaat met 12 kg maar 1 kg zwaarder.

Vervolgens monteer ik de Vredestein Perfect Moiree om de 26" velgen. Dan de banden weer een kwartier naar buiten en het trekken kan weer beginnen. De trekkracht om de statische slipweerstand te overwinnen is 14 kg, voor het glijden is 10 kg benodigd. Iets minder gunstig dan de Continental.

De temperatuur loopt nu heel langzaam op. Het verschil tussen het begin van de testen en het afbreken ervan is 0,4℃
Om de situatie zo veel mogelijk gelijk te houden ga ik verder met testen als de temperatuur weer net onder het vriespunt is. De banden die ik nog wil testen zijn de Marathon in 20" en 26". Ook de Vredestein Black Panther komt aan de beurt. Tenslotte zal ik één van de spijkerbanden testen. Deze bewaar ik voor het laatst omdat hierbij mijn mooie ijsvloer waarschijnlijk kapot zal gaan.

De conclusie van vandaag is dat smalle banden, de Durano en Ultremo ZX makkelijk slippen en als ze eenmaal glijden is er geen houden meer aan. Wat ik, en waarschijnlijk jullie ook niet, voor mogelijk hebben gehouden is dat de F-lite de beste statische en dynamische weerstand tegen slippen heeft.





4 opmerkingen:

De bobslee-Strada 119 zei

Verrassende uitkomsten Wim, ik ben benieuwd naar de testen met de spijkerbanden.

Groeten, Adri.

BrandweerQuest zei

Ik doe een gok.
Op IJs zal de Marathon (4 bar?) niet imponeren. Grip gelijk aan PM schat ik.
De Black Panther (2 bar?) wordt superieur winnaar. 25 of 30 kg om die van zijn plek te krijgen.
Wel opschieten Wim, woensdag sneeuw, en donderdag dooi.

Magic Bullet zei

Heel interessant. Wel lastig vergelijken met die verschillende drukken, die Ultremo hoef je natuurlijk niet te rijden met 10bar. Lijkt me een heel slecht idee op ijs. Toch gek van die Conti
en mooi aangetoond dat sneeuw toch weer heel anders is dan ijs. De Marathon kunnen laten zien wat het verschil in wielgrootte doet, je trekt immers vanaf de as en dat zou bij 20 anders kunnen uitpakken dan bij 26 inch.

Wim Schermer zei

Magic Bullet,
De Ultremo wordt normaal met die druk gebruikt.
De Conti doet het op sneeuw en gladheid fantastisch, op ijs weer niet.
De beide Marathons ga ik hopelijk morgen laten slippen. Kunnen we mooi dit effect bekijken.
Groeten,
Wim