maandag 15 juli 2013

Te laat gepiekt


Eerder schreef ik over mijn ziekteperiode van twee weken 6 weken voor de wedstrijd van 29 juni.

De SRM meter toonde aan dat mijn vermogen in die twee weken met 10 Watt was gedaald. Toen trainen weer mogelijk was nam het vermogen weer snel toe. Ik dacht dat het vermogen aardig in de richting van het vermogen van vorig jaar was gekomen. Dat bleek evenwel niet het geval. Ik kwam 9 Watt tekort in vergelijking met vorig jaar. Het verlies van 10 Watt door de ziekteperiode heb ik dus niet meer goed kunnen maken. Door betere weersomstandigheden, goed gestroomlijnde voetengatbakjes en het uitblijven van kramp, kon ik toch 3,25 km/u harder rijden dan vorig jaar.
Na de wedstrijd op de RDW baan ben ik gewoon met mijn training doorgegaan. Dat resulteert in een nog steeds toenemend vermogen bij vergelijkbare hartslag.

De SRM is een uniek gereedschap om echt te weten hoe je er voor staat. Niet voor niets rijden 9 van de 10 profploegen in de Tour de France met dezelfde SRM PowerControl 7 die ik ook in de Quest heb.

Ik heb de resultaten van 20 juni en 25 juni nader geanalyseerd. Dit is dus 9 dagen en 4 dagen voor de wedstrijd op 29 juni op de RDW baan. Als vergelijking eenzelfde SRM grafiek van zondagavond 14 juli.  De testtrack is een stuk weg langs het Noord-Hollands kanaal. Mooi asfalt en, ik rij altijd na 21.00 uur, geen hinderlijk verkeer. Goed te zien is dat er vier verhoogde afritten van de N245 inzitten. De snelheid daalt daardoor vanzelfsprekend. Bijzonder is dat de snelheid bij maar 119 hartslagen per minuut met een Quest in toertrim met lage racekap, ondanks heel lichte tegenwind, toch maar liefst 46,7 km per uur is. De snelheden van de drie dagen zijn niet vergelijkbaar, de weersomstandigheden zijn te verschillend. Voor de vergelijking gebruik ik steeds ritten waarbij de hartslag rond 120 slagen per minuut blijft. Het gemiddeld geleverd vermogen van 14 juli is met 170,3 Watt bij deze 119 slagen per minuut behoorlijk goed. 

Op 20 juni bij hartslag 123 gemiddeld 163,0 Watt over 8,21 km
Op 25 juni bij hartslag 122 gemiddeld 168,8 Watt over 7,91 km
Op 14 juli bij hartslag 119 gemiddeld 170,3 Watt over 8,4 km

In de periode tussen 20 en 25 juni neemt het vermogen toe met 5,8 Watt. Op 14 juli blijkt het vermogen verder toegenomen tot 170,3 Watt. De toename is 2,5 Watt bij een hartslag die 3 slagen minder is.
Te laat gepiekt dus.



4 opmerkingen:

Theo van Goor zei

Ben ik de eerste die reageert? Mm....
Dit is toch interessante materie. Voor iedereen.
Duidelijk dat je vermogen toeneemt en de hartslag navenant daalt bij dezelfde inspanning.
Een verbetering van de conditie dus. Duidelijk.

Ik mag aannemen dat je wel na de uursrace enige dagen rust of kalmer aan gedaan hebt? Je hebt tenslotte wel gepiekt.

Wat ik nog altijd frapand vind is die enorm lage hardslag. Het is zeker mogelijk, dat trek ik niet in twijfel. Maar als je dan bedenkt dat die waardes mijn rusthardslag aan de start van een race zijn.....
Als je blijft doortrainen, hoe laag kan je dan je hartslag krijgen. Onder de 100?
Uitzonderlijk!

Wim Schermer zei

Dag Theo,
Ik heb na de race op de RDW baan een dagje niet gefietst.
Ik heb een vergroot hart en een flinke longcapaciteit, al heel lang. In nachtrust gaat mijn hartslag naar 29 tot 30 slagen. Hartslag 120 betekent voor mij dat ik al aardig aan het trappen ben.
Maximaal kan ik nog hartslag 155 bereiken. Een uur lang kan ik 150 aanhouden. Mijn bereik is dus, ondanks mijn 66 jaar (over drie weken), flink groot.
Feit is ook dat ik met de SRM meter heel precies kan zien wat het effect van een goede training is. Vooral niet elke dag veel van het lichaam vragen.
Al met al maakt dit dat ik nog aardig kan meekomen.

Theo van Goor zei

Ja, die SRM meter (ook de Power2Max van Harry) is een hele nauwkeurige graadmeter voor je prestatie niveau en conditie. Bovendien handig voor stabiele metingen bij vergelijkingen van diverse producten in praktijk omstandigheden.
Jammer dat ze extreem kostbaar zijn. Veel mensen zouden er mee gebaat zijn bij hun training. Hartslagmeting is slechts een indicatie waar je ook nog verstand van moet hebben om correct te interpreteren. Niet extreem moeilijk, maar vaak gaat het zelfs al mis bij de meeste bij de basis instelling. En dan nog de verleiding de eigen metingen naast die van een ander te leggen. Dat werkt niet.

Uit mijn brandweer-tijd weet ik dat mijn longinhoud rond de 6,5 liter ligt. Een collega van 201 cm lang had zelfs 7,5 liter. Een andere slechts 3,5 liter. Dat was hem aan te zien als hij perslucht gebruikte....
Mijn hart is ook redelijk groot, maar ik heb er geen voordeel bij. Ik heb mijn levenlang al een afwijking aan de zenuwknoop. Hij klopt niet regelmatig. dwz. wel 4 slagen (samenknijpen van de 4 hartholtes) maar 1 boezem knijpt soms gelijk samen met de grootste kamer. Inefficient en het lijkt dan net of het hart een slag over slaat in rust. Niet onder inspanning.
De laatste jaren komt erbij, dat bij hele grote inspanning die zenuwknop volledig ontregeld raakt. Het hart klopt wel, maar niet netjes in volgorde. Dus er ontstaat geen pompbeweging. Dus geen bloedstroom/druk. Zuurstofgebrek en duizeligheid als gevolg. Ik heb het nu onder controle gelukkig. Zonder medicijnen.
Mijn hartslag fluctueert wel heel sterk (tussen 120-190 slagen/m) bij begin inspanning en bovenmatige inspanning. Mijn verreden uurrit op de RDW baan is het bewijs dat ik het weer onder controle heb.
Traplopen gaat zonder duizelig worden en sterke heuvelklimmen op snelheid gaat beter dan ooit te voren. Met hulp van de klimtechniek van Walter Hogebeets.

De (betaalde) App Strava houdt je conditie verloop in de gaten door de berekende vermogens van de ritten in een grafiek te zetten. Helaas zijn de daar gegeven vermogens absoluut niet relevant voor velomobielen. Zelfs niet bij benadering. Ik trap echt geen 1700 Watt maximaal, ook niet 500 duurvermogen......;-)

Opschrijven van hartslag en trainingsgegevens in een schrift werkt ook nog steeds om je conditieverbetering te monitoren.

Wim Schermer zei

Hi Theo,
Lastig als je hart zijn eigen, onregelmatige, gang gaat.
Ik heb alleen bij lage hartslagfrequentie last van overslaan. Hoe harder ik werk hoe regelmatiger mijn hart functioneert.
Hoe langer ik met de SRM werk, hoe meer ik begrijp hoeveel nuttige informatie daar uit komt. Hartslag zegt eigenlijk niets, ook niet in relatie tot snelheid. Het kan zijn dat ik een rondje fiets met hartslag 120 en 41 km/u en bijv. 170 Watt. Datzelfde rondje met dezelfde hartslag en vermogen kan ook met gemiddeld 44 km/u gereden worden. Veel variabele omstandigheden beïnvloeden dat.
De combinatie hartslag en vermogen is een spijkerhard gegeven voor je conditie.
Aan de andere kant beïnvloedt het ook je prestaties. Deze week had ik mijn hardslagmeterband vergeten om te doen. Hard doorgereden en pas na afloop gekeken met hoeveel vermogen ik heb gereden. Blijkt dit 10 Watt meer te zijn dan ooit eerder.
Groeten,
Wim