dinsdag 14 januari 2014

Naakte VeloTilt rijdt, en hoe


Vandaag rijden Piet Kunis en ik, uiteraard per velomobiel, uit resp. Hoorn en De Woude, naar Bram Smit in Naarden. Het miezert maar de wind is, hoewel tegen, niet al te sterk. Via Purmerend, oostelijk Zaandam en de Schellingwouderbrug rijden we over de Diemerzeedijk naar Naarden.

Daar staat de naakte VeloTilt al onder het afdak te wachten op de eerste ritjes. Het regent nu continue maar zowel Piet als ik popelen om met de fiets te rijden. Bram rijdt vooruit naar een stille landweg.

Piet rijdt als eerste en na een korte aanloop rijdt ie al weg. Even later is ie terug en hij is dik tevreden over hoe de VeloTilt nu al rijdt.

Dan is het mijn beurt. Ik rij direct en zonder slingeren weg. Al bij heel lage snelheid, 3 tot 4 km/u, rijdt de fiets stabiel en uiterst comfortabel. De besturing en het rijden is precies als bij een tweewieler, je hebt absoluut niet in de gaten dat je met een driewieler onderweg bent. Van stuurreacties door de aandrijving is totaal niets te bespeuren.

Deze naakte VeloTilt is het testplatform waarop alle onderdelen worden geprobeerd. Er zit nu nog geen versnellingsnaaf op. De tijdelijke naaf is hoger dan de uiteindelijke Rohloff of Shimano Alfine naaf. Toch is ook over deze naaf goed heen te kijken. Ook de lock moet nog worden gemonteerd. De carbon remschijf heeft Piet meegenomen uit Enkhuizen. Daar wordt Bram blij van, licht, sterk en met een prachtig ruw remoppervlak.

De huidige besturing heeft rechtopstaande stuurhandels. Daar kun je je bij een aanrijding mogelijk aan verwonden. Piet heeft een andere configuratie getekend voor de besturing met een horizontaal deel met bar-ends. Bij een aanrijding is er veel minder kans op verwondingen.

We drinken koffie en zijn getuige van de worsteling van Bram en Joke om hun aan zijn poot gewonde kat in een doos richting dierenarts te krijgen. De kat vecht als een leeuw om dit te voorkomen. Bram en Joke komen er letterlijk niet zonder kleurscheuren vanaf. Gelukkig valt de verwonding aan het pootje van de poes mee.

Het regent nog steeds als we weer noordwaarts rijden. Op de heenweg reden we gemiddeld 32 tot 35 km/u. Nu kan het wat sneller. Piet volgt zonder morren als ik 38 tot soms 40 km/u rij. Duidelijk is dat de aërodynamische maatregelen een flink snellere Mango hebben opgeleverd. De zichtbare maatregelen zijn uiteraard de mooie nieuwe staart van deze Super Mango. In Ilpendam is Piet niet meer in mijn spiegels te zien. Even omkeren en daar ligt de Mango op zijn kant. De achterband is geklapt. De Perfect Moiree laat zich lastig verwijderen. Nu de fiets op zijn kant ligt is mooi te zien wat Piet aan de onderkant van zijn Mango heeft veranderd. Let vooral op de met de wielen meedraaiende stroomlijnbakken.

We nemen afscheid en Piet rijdt rechtdoor naar Purmerend. Ik neem de brug om aan de andere kant van het Noord-Hollands kanaal te komen. Na 104 comfortabele kilometers rij ik tevreden de Quest de warme garage binnen. De VeloTilt rijdt veelbelovend.



36 opmerkingen:

Rudolf Kooistra zei

Vakwerk.
Goed bezig
Is er al een online bestelformulier?

Succes

Quezzzt zei

Wim,

Bereik je in bochten eigenlijk (ooit) de maximale kantelhoek van het kantelmechanisme ?

En zoja wat gebeurd er dan ?

Ik zie aan de foto met de 3 velomobielen dat de Velotilt niet of weinig breder is dan een gewone velomobielen. Nu zal de velotilt veel bochtstabieler zijn zolang hij tegen de centrifugaalkrachten in kan kantelen (alhoewel bij gladheid hij wel eerder zal gaan schuiven over de banden en dan potentieel moeilijk te controleren zijn bij plotselinge weerstandsverandering zoals met van de gladde weg haaks op de wielen gras inglijden ) maar kan hij zo schuin komen te hangen dat hij plotseling tegen een uiterste stand aan komt ? Gaat dat bereiken van die uiterste stand gepaard met een schok en hoe reageert de velotilt hierop ?

De velotilt hang natuurlijk wel in tegengestelde richting van de centrifugaalkrachten, maar met een schok een uiterste kantelhoek bereiken kan een aantal reacties tot gevolg hebben als ongecontroleerd terugslaan in de verkeerde kantelrichting, het oplichten van een wiel of de kantelbeweging doorzetten met een geblokkeerd mechanime ( immers uiterste stand ) en dan helemaal omvallen.

Of was je nog niet bij de elandsproef beland ? :-))))

De velotilt zal normaliter stabieler zijn dan de conventionele velomobielen maar ik ben benieuwd naar gedrag in grenssituaties. Dat van de Quest kennen we : die donderen gewoon zonder veel waarschuwing om.

Wim zei

Wim, wat is nou eigenlijk het belangrijkste verschil tussen de MunzoTT en de kale Velotilt?

Vooral als Bram erop zit, lijken ze heel erg op elkaar :)

Wilco Pompert zei

Ik ben benieuwd naar het kantelmechanisme. Hoe werkt dat, ik kon dat uit het frame niet uitvogelen. Heb je dat ook kunnen testen. Ik ben onder de indruk van je vorderingen.

Wim Schermer zei

Quezzzt,
Wij gaan er van uit dat de maximale kantelhoek in bochten, zeker niet in snel genomen bochten, nooit bereikt zal worden. Als dat zou gebeuren vlieg je de bocht uit.
De VeloTilt heeft een spoorbreedte hart op hart banden van 66 cm. Met de beide wielkasten zal de breedte iets meer dan 75 cm worden.
Proeven met de 40 cm brede Munzo leren dat als je op hoge snelheid maximaal snel de bocht om gaat, de achterkant van de fiets een beetje gaat stuiteren naar de buitenkant van de bocht. Er blijft altijd één wiel aan de grond. Er is bewust geprobeerd om om te slaan en uit te breken. Dat lukt niet. De VeloTilt is veel breder en zal waarschijnlijk nog moeilijker uit de bocht te krijgen zijn. Dit gaan we natuurlijk allemaal nog proberen.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Wim,
De VeloTilt en de Munzo zijn behoorlijk verschillend.
De Munzo heeft één ketting en een derailleur aan dezelfde kant. De VeloTilt heeft een tweezijdig gestabiliseerde voorvork en een primaire en secundaire ketting. De naaf is een Rohloff of een Shimano Alfine.
Het tilting mechanisme is geheel anders. De Munzo heeft een verticale schokbreker en verticaal staand roterende tilting mechanisme. Dit past niet in een stroomlijn. Daarom is in de VeloTilt alles horizontaal uitgevoerd op een lineaire geleiding en met behulp van reactiearmen.
De wielpoten van de Munzo zijn niet afneembaar, bij de VeloTilt wel.
Als geheel zijn alle componenten van de VeloTilt met 4 moeren los te halen. Dit is bij de Munzo niet mogelijk.
Tenslotte is voor de Munzo nog geen goed werkend locking mechanisme beschikbaar. De laatste ontwikkeling met de carbon remschijf zullen op de Munzo, maar evengoed op de Raptotrike kunnen worden toegepast.

Wim Schermer zei

Wilco,
Hoe het tilting mechanisme werkt kun je zien op de serie plaatjes die gepubliceerd zijn bij de introductie van de VeloTilt. De Url kun je rechtsboven in de blog aanklikken. Daar staat nog wel de insnappende pin als locking mechanisme. Dat wordt een schijfrem bovenop de demper.

Adri Manhave zei

Dag Wim,

Complimenten aan jullie team! Prima dat de fiets nu al goed rijd, veelbelovend! Als er eventueel commercieel gegaan word, zal de fiets dan ook met derailleur leverbaar worden?
Dat zou een stuk goedkoper worden dan een Rohloff, en evenveel mogelijkheden bieden. De Alfine is als alternatief prima bruikbaar in relatief vlakke gebieden, maar heeft wat minder bereik dan een Rohloff. Voor bergachtig gebied lijkt me een derailleur met geschikte cassette een prima alternatief op de tussenas.
Bochtgedrag zal proefondervindelijk vastgesteld moeten worden, dat is meestal de beste methode. Net als met elke nieuwe fiets zal een ieder zelf zijn grenzen moeten verkennen. Meestal liggen de grenzen van de machine veel verder dan de persoonlijke, gelukkig wel!
De "elandproef" is zeker interessant om te doen, zeker met een tiltfiets.
Blijft mooi om te volgen deze ontwikkelibgen!


Groeten, Adri.

Wim Schermer zei

Dag Adri,
Een derailleur is lastig in te bouwen. Door de dikte van de stapel kransjes en de daarnaast nog uitstekende kooi wordt het geheel nogal breed. Ook wordt de kettingloop per kransje anders. Als er meer versnellingen nodig zijn is, bijv. in bergachtig gebied, de Schlump Mountaindrive een mogelijke oplossing. Wil je geen dure Schlumpf gebruiken, dan is aanpassen van de tandwielen heel snel gebeurd.
Het bochtgedrag is volkomen vergelijkbaar met een tweewielige ligfiets. Het voordeel van een driewieler is dat je niet zomaar onderuit kunt glijden. In extreem snelle bochtsituaties, als de grenzen van de grip overschreden worden, stuiteren de twee achterwielen intermitterend een beetje op en neer.
Snelheids- en bochtproeven gaan we natuurlijk nog uitgebreid doen.
Groeten,
Wim

Adri Manhave zei

Dag Wim,

Bedankt voor je antwoord, zelf had ik de mogelijkheid van een Schlumpf ook al overwogen, zowel een mountaindrive als een speeddrive zouden kunnen. Dan blijven in combinatie met een Rohloff/Alfine de keuzemogelijkheden ook in berggebieden groot genoeg inderdaad. Nou ben ik niet op de hoogte van de prijzen van Schlumpf, maar qua onderhoud zijn die vergelijkbaar met Rohloff, ze gaan heel lang mee, dus is het een eenmalige uitgave.
De beschreven bochtsituatie is bekend, dat gaat ook zo met een racer, had ik eens in een afdaling in de Vlaamse Ardennen, valt goed te corrigeren met wat bijremmen.

Groeten, Adri.

Adri Manhave zei

Dag Wim,

Na even rondneuzen op de site van Schlumpf las ik dat de Mountaindrive afgeraden word in combinatie met een Rohloff. Dan adviseert Schlumpf een Speeddrive, zie hun commentaar:
The Rohloff hub has a strict limitation of the entry torque, and may only be combined with speed-drive .
Het is maar een weet!

Groeten, Adri.

Wim Schermer zei

Dag Adri,
Dat van de mountaindrive realiseer ik me achteraf ook. Maakt niet veel uit, gewoon de goede set tandwielen kiezen bij de speeddrive.
Is allemaal nog niet aan orde, eerst maar eens op het vlakke rijden met de stroomlijn.
Groeten,
Wim

Rudolf Kooistra zei

Dag Wim
Nog een technische vraag..
De eenzijdige voorvork zit onder ook vast?dit draaipunt ligt niet in lijn met het draaipunt boven?
Wat is het geheim bij het draaipunt aan de onderzijde?
Ik kan het niet zien op de foto's ..

Groeten
Rudolf

Wim Schermer zei

Dag Rudolf,
De vork zit onder niet vast. Onderaan de vork zit een halfrond segment. Dit segment draait tussen drie lagers op een plateautje in de body. Bij zijdelingse belasting houden de lagers het segment en dus de vork precies op zijn plaats. Is er geen zijdelingse belasting dan loopt het segment helemaal vrij tussen de drie lagers.
Groeten,
Wim

Michael Greene zei

William,
Congratulations on your progress. It's most impressive.

I would really love to see a video showing how the bike steers. It looks from the pictures that the handlebars are welded to the arch which is in turn appears to be welded to the main central beam. It looks like the handlebars are unnecessary other than giving you a place to put your hands and brake levers. It also appears that the front wheel is free to pivot which I gather means steering is achieved by leaning only. Is that right?

In the picture showing the three bikes side by side, the Velo Tilt rider has his foot on the pavement. Is that necessary to balance the VT when it's stopped?

A video would help clarify a lot.

Finally, how heavy is the frame? It looks to be fairly substantial.

Again, kudos on your progress!

Michael Greene

Wim zei

Was ik nog vergeten: een tip voor Bram en Joke.

Wikkel de kat in een handdoek en je kunt er wel zonder kleerscheuren vanaf komen. Wel het koppie van de kat buiten de handdoek houden, want anders hoeft de dierenarts niets meer te doen :( het gaat immers om de pootjes/nagels.

Rudolf Kooistra zei

Ok Wim
Duidelijk dat zal zeker voordeel geven.
Dankje

Groeten
Rudolf

Wim Schermer zei

Hi Michael,
The VeloTilt steers normally, no balancing act. The steer is pivoting and connects via a rod with the fork. In the second photo you can see the connecting rod on the right side. The fork movements are actuated via the connecting rod.
In this version of the VeloTilt there is still no locking mechanisme built in. In the next version a special carbon discbrake lock will make it possible to stay upright and to keep the feet on the pedals.
The frame is only needed in the naked version. In the streamline the whole frame will be removed.
Best regards,
Wim

Anoniem zei

Twee vragen over de aandrijving.

1. Hoeveel ruimte is er tussen de knieën en de as met de naaf?

2. Hoe kan de VeloTilt achteruitrijden? Voor de veiligheid moet dat snel kunnen en ik heb gelezen dat jullie daar een oplossing voor hadden.

Wim Schermer zei

Anoniem,
De naaf steekt voldoende boven de knieën uit. Je kunt dat op de derde foto aardig zien. De naaf steekt overigens niet uit, de buitenzijde is het kettingtandwiel. Ook in de uiteindelijke versie zullen de knieën ruim onder de naaf ronddraaien.
Op dit moment is het een kwestie van de kap opendoen en met de voet achteruit steppen, net als met de Quest. Mogelijk gaan we in de toekomst een 'achteruit' bedenken.

Anoniem zei

Nog even over de lock: volgens mij moeten de beide achterwielen in tegengestelde richting gaan draaien als je stilstaand wilt kantelen, de hoek van de swing-arm verandert ten opzichte van het wegdek. Het blokkeren van beide achterwielen (achterrem inknijpen) zal dus voorkomen dat de fiets kantelt. Wellicht is de wrijving/grip van de achterwielen te laag om het ding overeind te houden, zeker als je een beetje schuin tot stilstand komt, maar als dit genoeg is heb je helemaal geen lock nodig. Misschien een testje waard?

Wim Schermer zei

De beide achterremmen zijn zeker niet genoeg om omvallen te voorkomen. En als het wel zou kunnen, en je wil weer vertrekken, moet je de remmen weer loslaten. Op het moment dat je dat doet val je alsnog om.
Groeten,
Wim

dooxie zei

hello Wim,
good to hear that the naked velo tilt is driving!
can you say the weight of the naked body ready to go?
The only drop of bitterness would be the sharp square pipe between the legs.
Richard

Wim Schermer zei

Dooxie,
We have no idea of the weight yet.
We will round the sharp pipe for your comfort :)
Best regards,
Wim

Knaagmans zei

Kan er een krat bier in worden meegenomen?
Kan de Velotilt in huis rechtop worden weggezet?

Wim Schermer zei

Knaagmans,
Ja, een krat bier kan achterin gewoon mee.
Ja, de VeloTilt kan rechtop worden weggezet.
Kijk nog maar eens in de introductie VeloTilt, al anderhalf jaar de meest bezochte blogpagina.
Kun je rechtsboven in de blog aanklikken.

Douglas Eleveld zei

Hello Wim,
What are the goals with regard to turning radius? I expect at speed it will feel just like a heavy bike because of counter-steering. But at a walking pace and maneuvering in the city or on a cramped bike-path it will feel different than a regular bike. What are the planned limits to the steering range?
Thanks very much for the great blog!

Wim Schermer zei

Hi Douglas,
We can widen the gap around the frontwheel to get a turning radius of about 10 to 12 meter. For competition that gap can be reduced for maximum speed.
During the first rides with the naked VeloTilt it feels about the same as a Challenge Fujin. And that at all speeds.
Best regards,
Wim

Walter zei

Ik heb één vraag. Een tilting trike kan ongestraft een hoger zwaartepunt hebben dan een gewone trike. Waarom dan toch deze lichaamshouding? Het moet toch geen probleem zijn om de stoel hoger en vlakker te leggen voor meer vermogen en comfort? Daarmee zou je één van de grotere nadelen van het velomobiel oplossen.

Wim Schermer zei

Dag Walter,
Binnen de afmetingen van de fiets, deze moet liefst zo klein mogelijk blijven, kan de stoel niet te ver omhoog, je zit dan tegen de ruit aan. Vlakker liggen doe je op een gewone ligger om de luchtweerstand te verlagen.
In een velomobiel kun je niet ongestraft lager gaan liggen, je kan dan niet meer over de neus heenkijken.
In een velomobiel is de zit meestal wat rechterop en dat is heel comfortabel.
Groeten,
Wim

HansNL zei

Beste Wim & 't Ganse Team,

Chapeau voor al dit werk!
Even een lekenvraag over de versnelling.
Kans op een NuVinci-versie?
Nog gedachten over de Gates Carbon Drive?
Bij voorbaat dank voor het antwoord.
Vriendelijke Groeten, HansNL

Wim Schermer zei

Dag Hans,
Nuvinci is duur en zwaar, dat wordt het - in ieder geval nu - niet.
Riemaandrijving is alleen in de primaire kettingloop mogelijk, niet in de secundaire vanaf de Rohloff naar de aandrijving. Deze ketting moet torderen t.b.v. de besturing. De Gates wil dat niet graag.
We houden het wat de aandrijving, ook t.b.v. een zo smal mogelijke aandrijflijn, bij standaard spullen.
Groeten,
Wim

HansNL zei

Hoi Wim,

Bedankt voor de extra info. Alleen ik dacht dat de Rohloff (tegen de € 1000)
toch substantieel duurder was dan de NuVinci. Op het net lees ik daarvoor
prijzen van ong. € 350. Of ben ik nu abuis?

Het gewichstverschil zou voor mij niet zo'n probleem zijn (1800 v.v. 2450 gram of zo),
maar jullie moeten vanaf de start natuurlijk meteen op het gewicht letten.

Aha.. dat torderen, had ik niet aan gedacht. Heeft die riem inderdaad het bekende broertje dood aan.
Had op de Rohloff webstek gelezen over de combinatie Rohloff + Belt Drive, vandaar.

Maar blijft een fascinerend project. Kent volgens mij nauwelijks zijn weerga.
Ook en met name alle uitleg die jullie over de vorderingen geven. Prachtverhaal.

Weer veel Succes toegewenst.
Vriendelijke Groeten, Hans

Wim Schermer zei

Dag Hans,
Ik zie dat ik me heb vergist m.b.t. de prijs, die is inderdaad een stuk lager. Eerlijk gezegd hebben we voor het prototype geen uitgebreid onderzoek gedaan naar het type naaf. Eerst maar eens een rijdend prototype maken.
Groeten,
Wim

Robert Hepner zei

Greetings WIm,

Congratulations to you and the team on this inspiring prototype!

Reading the post about the Gates belt, I was wondering - is the chain tensioner on the secondary chain necessary to allow for the twist in the steering?
Being a winter rider in snowy New England (USA), I have to clean my chain almost daily with the awful stuff they put on the roads. another strength of this design is it appears you could easily cover the drive wheel in a close fitting cowling that could fit inside of the strut and be out of the way of the chains, hence clean chains.

Thanks for all of the inspiring work and your detailed posts

Bob Hepner

Wim Schermer zei

Hi Robert,
We plan to place a tensioner in secondary chain to allow for the twist.
It is indeed the plan to cover the wheel in a casing while keeping the chain clean.
Best regards,
Wim