maandag 4 mei 2015

Super Mango nu helemaal uniek


Het VeloTilt team bestaat uit een aantal begenadigde vakmensen op fietsgebied. Piet Kunis is één van hen. Drie jaar geleden stelde ik Velomobiel.nl een wijziging voor van de Quest en de Strada. Velomobielonderdelen.nl zou deze modificatie willen gaan produceren. Nadat ik aan Ymte en Allert uitgelegd had wat ik wilde heb ik hen gevraagd of zij deze aanpassing mogelijk zelf zouden willen produceren. Het antwoord was ja en de ontwikkeling zou starten nadat de XS uitontwikkeld was.
Velomobiel.nl is evenwel nooit met deze ontwikkeling begonnen en inmiddels is duidelijk dat de vierwieler prioriteit heeft gekregen.

Het bezwaar van veel velomobielen is dat ze slecht toegankelijk zijn. Jongelui slingeren zich met hun lenige lijven wel in de Quest, Strada en zelfs in de DF. Piet Kunis, een oudere jongere, heeft nu de handschoen opgenomen en heeft zijn Super Mango nu voorzien van een volledig openende kap. Een VeloTilt kap in Mango gedaante.


Met wat tips van de composietmannen van het VeloTilt team heeft Piet de voorover klappende kap volledig zelf gemaakt. De racekap wordt er nog aan bevestigd en kan er indien gewenst ook aan vast blijven zitten. Ook dan is de instap zeer zeer veel makkelijker dan normaal.
Het behoeft geen betoog dat het werken aan en in de Mango nu wel heel makkelijk is geworden. Het gewicht van alle onderdelen is 550 gram.
De Mango zal door Jan waar nodig worden gespoten. Piet mag dan een oudere jongere zijn, hij maakt toch wel eens brokken :). Tenslotte zal er een kantelklem mechanisme in worden gemaakt dat de kap in gesloten toestand rammelvrij zal aanklemmen. Voor dat mechanisme teken ik en zal dit in de komende tijd hier laten zien.


De vroegere fietsen van Velomobiel.nl zijn niet optimaal stijf. De DF stelt daar nieuwe normen voor. Aërodynamisch is de DF maar een klein beetje beter dan de Quest. Een Quest XS is, zeker in de winter met bredere banden, zelfs sneller dan de DF. De DF is duidelijk lichter en flink stijver qua constructie. Daarom trekt de DF sneller op en dat doe je talloos vaak.
Velomobielonderdelen.nl zal in de komende periode enkele onderdelen introduceren die de bestaande fietsen duidelijk stijver zal maken. Het eerste onderdeel is een carbon verstijvingspoot onder het voorframe. Dit eenvoudige onderdeel, Piet heeft het eerste prototype ingebouwd, voorkomt het zijdelingse bewegen van het frame. Dit maakt het trapgevoel minder zompig en duidelijk effectiever.


Komende postings:
Velomobielpet met oorschelpen
Toertop VeloTilt

33 opmerkingen:

Unknown zei

Dat ziet er zeer veelbelovend uit. Hoewel ik nog geen questrijder ben, verwacht ik wel wat aanpassingsproblemen na de alleweder.
Ik ga dit zeker aandachtig volgen.

André Dronkers zei

Zo'n uitstap zou ik nu goed kunnen gebruiken
Ik zat zelf te denken hoe ik mijn stoel iets naar boven zou kunnen krijgen om uit de Strada te komen maar dit is veel makkelijker

rv zei

Instapgemak is het meest onderschatte aspect van de velomobiel. Goede zet! Met significant groter instapgemak (nog meer dan hier het geval) kunnen er flinke nieuwe markten aangeboord worden. Andere ontwikkelingen zijn van relatief beperktere waarde.

George Q496 zei

Wim,
Ik hoop dat de verstijvingspoot snel op de markt komt wat een uitkomst

Het kantelende instap gat ziet er nog beter uit dan ik gedacht had
super gedaan Piet!!!

gr.George

De Bobslee zei

Dag Wim,

Dit zijn 2 hele belangrijke verbeteringen aan de bestaande fietsen!
Ziet er niet alleen prima uit, maar maakt het instappen vele malen makkelijker. Ook voor de verstevigingspoot zal zeker een markt zijn!
Goed bezig!

Groeten, Adri.

Wim zei

Geweldig, ziet er echt schitterend uit.

De XS heeft eigenlijk al zo'n soort versteviging.

Zie: http://www.velomobiel.nl/questxs/maatschets.php

Wim Schermer zei

Dag Wim,
Het gaat ook om de fietsen van twee jaar en ouder. Die hebben de constructie van de XS nog niet.

Tim zei

Hoi Wim,

De aanpassingen van de Mango zien er supergoed uit! Toen ik mijn Quest aan het opknappen was heb ik het met mijn zwager ook erover gehad om de bovenkap in tweeen te zagen en de voorkant naar voren te laten klappen. Uiteindelijk hebben wij dit niet g edaan, omdat we niet een passende oplossing konden vinden voor het kantelmechanisme. Maar zoals het hier is opgelost is echt superknap en het ziet er ook zeer robuust uit. Jammer dat velomobiel hier nooit wat mee heeft gedaan. Ook op de Quatrovelo had het de toegankelijkheid en inzetbaarheid vergroot,

Ik ben benieuwd naar de verdere onderdelen die jullie zullen gaan maken om de stijfheid te vergroten. De verstevigingspoot is ook heel netjes. Kunnen die straks los besteld worden en dat je er zelf in lamineert?

Keep up the good work,

Groeten Tim

Wim Schermer zei

Dag Tim,
De verstijvingspoot komt zeker beschikbaar. De montage kan met een paar boutjes en wat kit of op de bodem vastlamineren met epoxy.

Bram Smit zei

Leuk toch, die spin-offs van het VeloTilt project.
De Mango wordt nòg mooier straks , let maar op !
Mooi werk mannen !

Belle zei

Kan het zijn dat wij de Super Mango zaterdag bij Enkhuizen zagen rijden? We zagen een blauwe Mango met witte strepen en een racekap. Ik geloof niet dat de berijder ons zag.

Wim Schermer zei

Dat moet haast wel. Piet was rond het middaguur onderweg van zijn woonplaats Hoorn naar de werkplaats van Velomobielonderdelen.nl in Enkhuizen.
Ik ken geen andere blauwe Mango in de omgeving van West-Friesland.

Piet zei

Mooie ontwikkelingen! En en wat oudere Quest met een DF vergelijken is eigenlijk niet eerlijk. Mijn nieuwe Quest is van een speciale uitvoering met in het midden sandwich carbon (extra stijf), gewicht bij aflevering 27,7 kg. Ik kan mij niet voorstellen dat een DF veel sneller is dan mijn Quest.

Wim Schermer zei

Dag Piet,
Ik vergelijk een oudere Quest ook niet met een DF. Ik stel alleen vast dat die oudere fietsen lang niet die stijfheid hebben als de huidige DF. De DF is direct al ontworpen voor maximale stijfheid, de Quest en Strada zeker niet.
Maar we kunnen de oudere fietsen wel een stuk stijver maken.

Unknown zei

Mooi gedaan.
De verstevigingen kun je onmiddellijk vernemen in je trapas,er zit minder beweging in.
Bij mijn Mango is het zelfde principe toegepast.
Waarbij de achterste versteviging naar een ingelamineerde stringer in de top loopt,die tussen de veerpoten zit,waardoor de wielophanging stabieler is.
Dat is denk ik wel een nadeel van een losse top.
Ook bij een koprol is de constructie minder sterk.
Ik kan me echter voorstellen dat in en uitstap gemak op den duur voorgaan.
Als gezegd,mooi gedaan.
Gr.
Rudolf

Unknown zei

Ben benieuwd naar de uiteindelijke prijzen van Der aanpassingen.

Wim Schermer zei

Rudolf,
De top lijkt los, maar is het niet. Er komt aanvullend een mechanisme in die de top net zo vast op de body trekt als de verwijderde boutjes. Als je goed kijkt zitten er in de Mango van Piet extra verstijvingen onder de flensrand.
Daarnaast geeft de ronde carbon buis tussen de wielkasten zeer veel stijfheid.

Unknown zei

Dag Wim,
Bedankt voor de verduidelijking..

Groeten
Rudolf

Unknown zei

hoe kom ik aan mijn beeld?
Bij gedemonteerde top viel me op hoeveel slapper de romp dan is,en hoe gemakkelijk je dan de wielkasten met je benen uitelkaar kunt drukken.
Voor de bestuurbaarheid en wegligging is dat geen voordeel.
Daarna het frame en dus ook de stevigheid tussen de veerpoten op eenvoudige wijze verstevigd.twee vliegen in een klap.

Om te eindigen met Piet zijn Mango,deze details zijn dus ook aangepakt,verwerkt.
Knap werk.
Groeten
Rudolf

kegge13 zei

Dag Wim,

Een fraai idee, die poot onder het trapstel. Zelfs bij mij, zeker geen kracht-rijder, zie ik het trapstel al bewegen. Het effect van die poot wordt volgens mij echter bepaald door de torsiestijfheid van de poot met de bodem. Is daarvoor dat matje op de bodem? Maakt dat matje onderdeel uit van de poot?

groet
Theo

Wim Schermer zei

Hi Theo,
Aan het pootje zit een voetplaatje gelamineerd. Dit voetplaatje lijm je met epoxy op de bodem van je fiets.
Als de bodem ter plekke heel slap zou zijn, bij mijn lichte carbon Quest is dat zo, dan kun je extra laagje carbon aanbrengen.
Bij vrijwel alle normaal geleverde fietsen is het daar sterk genoeg en dus niet nodig.
Groeten,
Wim

Unknown zei

Dag Wim, ik weet niet of je je op de metingen van Clement baseert als je DF en XS vergelijkt maar als dat zo is moet je wel weten dat Clement een racekap op z'n XS had en nog wacht op die voor zijn DF

Wim Schermer zei

Dag Ymte,
Ik baseer me op metingen van Clement die hij met zijn SRM vermogenmeter heeft gedaan. Ik ga er van uit dat hij bij beide fietsen heeft gemeten zonder racekap. Hoe dan ook, ik vraag het hem aanvullend.
Groeten,
Wim

Wijnandt zei

Hi Wim,

het is de laatste tijd een feest om je weblog te lezen. Wat een ideeënrijkdom!

Omdat ik gelukkig ben ben met "pédaler en plein air" vraag ik mij af of, op basis van jullie huidige inzichten en de beschikbare technische ontwerpen, een spin-off mogelijk is voor de RaptoTrike. Tot nog toe was ook voor de RaptoTrike het blokkeringsmechanisme niet het meest overtuigende onderdeel van het ontwerp. Dat zou nu kunnen veranderen.

Zaak is wel dat een "naakte versie" van de VeloTilt niet alleen toonbaar maar ook aansprekend is voor de trike liefhebbers en bij voorkeur nieuwe standaards zet qua design.

Budi zei

Hoi Wim,

zo kijkend naar die mooie plaatjes van de Velotilt vroeg ik me een ding af: hoe zit het met de zichtbaarheid van die uitstekende wielen?

Waarom ik dit vraag is omdat ik fietsend door Amsterdam achter CS er nog wel eens last van heb dat tegenliggers aan 'line splitting' doen, oftewel doubleren. Dus ik rijd keurig op mijn helft van het fietspad en terwijl ik er aan kom, halen tegenliggers gewoon in. Het witte deel van de fiets zullen ze wel zien, maar hoe zit het met het uitstekende wiel? Kan me nog wel eens voorstellen dat dat problemen kan geven?

groet,
Budi

Wim Schermer zei

Dag Wijnandt,
Ik heb vanuit de VS al eerder vragen gehad naar een naakte VeloTilt. Die zou er t.z.t. wel kunnen komen.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Dag Budi,
De VeloTilt kan met verschillende wielpoten worden uitgevoerd. 75 cm breed betekent dat de wielen 10 cm links en rechts uitsteken. Dat zal geen groot probleem zijn. 107 cm breed betekent dat de wielen links en rechts 26 cm uit de romp uitsteken. Dat kan teveel zijn. 107 cm zien wij meer voor wedstrijden, 75 cm voor dagelijks gebruik.
Groeten,
Wim

Theo zei

Ymte leest niet goed. Clement stelt heel duidelijk dat hij de XS en de DF beide zonder schuimkap(racekap) heeft gemeten! Slordig.
Clement schreef op het velomobilforum:
From this data, my current conclusion is that the Quest XS (without foam cover) is as fast as the DF (without foam cover).
Zie:
http://www.velomobilforum.de/forum/index.php?threads/das-df-ist-da.38191/page-78

Casper zei

Ik heb, en doe dat eigenlijk nog steeds, gespeeld met het idee de bovenkant deels open te maken. Half zo als deze Mango en dan met scharnieren. Rubber strip tussen boven en onderkant en klemmen om vast te houden. Zou dat werken?

Wim Schermer zei

Dag Casper,
Het doel van Piet was om de instap echt te vergemakkelijken. Hij kan nu in de voetengaten gaan staan en gewoon gaan zitten. Ook kan hij nu makkelijk werken aan de voorderailleur. Als je de opening beperkt komen die twee mogelijkheden onder druk te staan.
Groeten,
Wim

Piet Kunis zei

Hoi Casper, waarom zou je dat zo doen? Als je maar een deel van de bovenkap opklapbaar maak, ontkom je er niet aan, dat je de scharnieren in het zicht krijg. Dat lijkt mij niet fraai en ook niet makkelijk om te maken. Ik heb gewoon gebruik gemaakt van de bestaande deelnaad en als de kap dicht is, zie je er niets van.
groet,
Piet

Piet zei

Hoi Wim,
Is de verstijvingspoot van het voorframe te bestellen?

Groet,

Piet Kaagman

Wim Schermer zei

Dag Piet,
Helaas niet, is allemaal enkelstuks. Nu nieuw laten maken zal honderden euro's kosten.
Groeten, Wim