donderdag 5 februari 2015

Stormstrips weer leverbaar


Stormstrips zijn een belangrijk hulpmiddel om harde zijwind veiliger te weerstaan. Tussen 1 en 2 Bft meer zijwind kan de velomobiel met een goede stormstrip verdragen. In het verleden was ik avond aan avond bezig met het gieten van stormstrips. Zo heb ik er honderden gemaakt. Het basismateriaal is glashelder neopreen bestaande uit 2 componenten dat ik mengde met een kleurpigment.

Dat ging prima bij de eerste batches van het mooie glasheldere neopreen. Nadat de eerste batches goede producten hebben opgeleverd, blijk ik opeens extreem veel luchtbellen te krijgen. De fabrikant is niet thuis als ik hem vraag hoe dat kan. Hij stelt dat ik het materiaal wel niet goed zal hebben toegepast. Dat is niet het geval maar betekent wel dat ik voor € 350,- euro aan neopreen moet weggooien.


De vraag naar goede stormstrips blijft aanhouden. Ook Theo van Velomobiel.nl is overtuigd van de goede werking van deze strips. Na enig onderzoek blijkt dat deze strips speciaal gemaakt kunnen worden door een producent van rubber producten. Er moet een speciale spuitplaat worden ontwikkeld  waarmee de strips kunnen worden gemaakt. Dat is nu gebeurd en zijn de strips in geel, wit en transparant weer leverbaar. Geel en wit zijn mooi van kleur en komen heel goed overeen met de kleur van de fietsen.

De strips zijn alleen in grote lengten betaalbaar te produceren. Daarom bestel ik honderden meters strips die als bonus ook nog € 3,- per strip goedkoper zijn geworden.


Naast stormstrips heb ik ook 10 meter speciaal rubber besteld om veerelementen van te maken. Harry Lieben en Piet Kunis rijden er nu tot volle tevredenheid mee rond. Deze polymeer veerelementen kunnen succesvol de stalen veren vervangen. Er zit meer demping in die het waggelen van de fiets effectief voorkomt. Samen met Sinner zal dit materiaal in de komende periode beschikbaar komen.
Als leverbaarheid en prijs bekend zijn zal ik dit hier aankondigen.


Ik gebruik veel neopreen en rubber producten. Van groot belang is hoe 'hard' het rubber is. Rubber producenten vragen bij ieder gewenst product hoeveel Shore A het materiaal moet zijn.
Inmiddels beschik ik over een zogenaamde Shoremeter. Met dit handzame apparaatje duw je een pennetje op het te meten rubber product. De wijzer slaat direct op de gemeten waarde uit. Zacht rubber is bijv. Shore 30, de meeste banden zijn Shore 60. Veerelementen zijn nog harder.

Volgende posting
Ik ben nu enkele dagen bezig met het testen van de Shredda en Marathon Almotion banden. Het is meetbaar dat Schwalbe weer stappen vooruit heeft gezet in het verlagen van de rolweerstand.
Theo van Velomobiel.nl had een goed gevoel over de Almotion. Het zal blijken dat ie een zeer goed gevoel heeft.
Ook ben ik bezig met het meten van de rolweerstand van deze banden bij koude omstandigheden.
Ook nu blijkt weer dat koude - veel - snelheid kost.

11 opmerkingen:

marcel beekmans zei

makkelijk gezegd ... "zal je wel niet goed hebben toegepast" misschien volgende keer eerst kleinere hoeveelheden bestellen? €350 weggooien is een beetje zonde...

het blijft leuk om te lezen hoe er gekeken woord naar leuke optie's voor de velomobiel.

ga zo door wim

Wim zei

De Almotion is volgens mij pas vanaf 55mm breedte te verkrijgen. Klopt dat?

Deze band liep in de wielkast van mijn XS aan in de bochten. Nou heb ik ooit begrepen dat er geen wielkast hetzelfde is, maar het is wel iets om even in de gaten te houden.

Wim Schermer zei

Hi Marcel,
10 kg is de minimum bestelhoeveelheid. Ik kan dus niet minder bestellen.

Wim Schermer zei

Dag Wim,
De Almotion is inderdaad 55 mm. Het aanlopen wordt veroorzaakt door het verbuigen van de achterwielophanging in combinatie met de mindere stijfheid van het laminaat rond de ophanging van de achterbrug. Ik had in mijn Quest ook dat bij iedere bocht en helemaal bij het optrekken de 60 mm Super Moto in de wielkast aanliep. Door het lamineren van twee stukjes schuim op de binnenkant van de body met een lapje carbon, is de stijfheid zoveel toegenomen dat ik de brede Super Moto nu nooit meer hoor aanlopen.

Kees van Malssen, oud-voorzitter NVHPV zei

Hoi Wim,

Fijn dat je een product kan laten maken, zodat jij je tijd weer aan andere zaken kan besteden.

Geel past prima op geel en wit op wit, maar is betrekkelijk besmettelijk. Op mijn fiets heb ik de zwarte strip. Die zit er prima op, maar ik zou voor anderen toch ook de keuze "zwart" willen bepleiten. Je ziet het, ligfietsers willen altijd net iets anders :)

Ga je ook de andere strips (voetengatstrips, wielbakstrip) op deze manier verzorgen?

Wim Schermer zei

Hi Kees,
Ik wil eerst even kijken hoe deze strips zich houden.
Als dat goed uitpakt kan ik meer kleuren overwegen en ook andere typen strips. De kosten van het maken van een matrijs zijn behoorlijk hoog en kunnen niet terugverdiend worden met maar een tiental strips.

Peter de Rond zei

Hallo Wim, fijn dat Wim weer terug is op je lijst. Wat een gedoe allemaal, vind je ook niet. :-)) . Ga Zondag eerst lekker fietsen.

De Bobslee zei

Hi Wim,

Fijn dat de stormstrip weer leverbaar is! Heb je een foto van die stukjes schuim die rond de achtervorkophanging zijn gelamineerd? Ik heb ook ervaren dat bredere banden dan 55 mm gaan aanlopen, en daar houd ik niet van, dus rijd ik nu nooit breder dan 50 mm. Maar een dikke slof is uiteraard veel comfortabler.....

Groeten, Adri.

Wim Schermer zei

Hi Adri,
Kijk eens hier:
http://wimschermer.blogspot.nl/2011/12/quest-stijver.html

Mick zei

Dag Wim
Ik ben best geïnteresseerd in polymeer veerelementen ipv de veren voor de Limit.
Om 50mm of breder te monteren wat het plezierigst rijdt moet ik anders de wielen te ver uit de wielkast laten komen...
Voor de Mango zijn wel complete conversiepakketten gemaakt maar dat past lang in allemaal in de C-Alleweder.

rob, nieuwegein zei

Dat de kou snelheid kost heb ik afgelopen week weer mogen ervaren. Alsof je door een strooppot heen zit te trappen.