zaterdag 15 mei 2021

Different plug geschuurd, geplamuurd en in de grondverf


De Different van Jan Reus en Piet Kunis gaat een volgend stadium in. De plug is geschuurd en geplamuurd en weer geschuurd. Elk gaatje of krasje moet dicht en glad worden. Jan schrijft dat de romp al mooi glad en strak is. 'Hij wordt er erg blij van'.


Na het plamuren en schuren wordt de body in een witte grondverf gespoten. Nu zie je nog veel beter de gaatjes en andere onregelmatigheden. Die worden weer gevuld en geschuurd.


Als ie echt strak is gaat ie nog een tweede keer in de kleurlak.
Als die goed uitgehard is met water schuren, polijsten en dan vijf keer in loswas poetsen. Als dat monnikenwerk achter de rug is kan de driedelige mal er vanaf worden gehaald.


Tot nu toe vind ik de Different er prachtig uitzien. En jullie?





 

12 opmerkingen:

Marcel zei

Mooi project! Succes

Arnold zei

Ziet er fraai uit heren! Ben benieuwd naar de uiteindelijke fiets!

Dirk Drost zei

Dit gaat mooi worden!

Groet Dirk

De Bobslee zei

De plug is al mooi, de fiets gaat zeker nog mooier worden!

Klaas zei

Heel mooi!

Toch ben ik vooral benieuwd naar hoe de definitieve uitvoeringsvorm van de constructie van het sturende achterwiel er uit gaat zien!

erpuntbakker zei

De makers hebben duidelijk heel andere ideeën over het instapgat dan de gebruikelijke man-hole, de plug heeft immers geen smurfenmuts maar een geintegreerde stroomlijnkap. Ik vermoed dat hier een scharnierend deksel uitgezaagd gaat worden met een ruime instap. Wordt vast vooruitstrevend, op dit punt schieten bestaande modellen tekort. Dat er zo vergaand geïnvesteerd wordt in een model met achterwielbesturing vind ik dapper. Om iets te ontwijken moet je er met de achterkant eerst naar toe sturen. Dat zorgt voor overdreven grote correcties en lijkt mij onwerkbaar. Ik denk dat er al gauw als volgende stap nagedacht gaat worden over een combinatie van achterwielbesturing voor draaicirkel en toch een beetje voorwielbesturing (met starre as) voor hoge snelheid. Die sprong heeft een van mijn broers vele jaren geleden ook gemaakt. Dat project bleef bij een prototype met wat technische mankementen.

Piet Kunis zei

Erpunt, de Different krijgt inderdaad een hele ruime instap. Voor een idee daarvan; gebruik op deze blog de zoekfunctie, tik "Different" in en scrol dan naar beneden en je vind een tekening van het ontwerp. Dan het sturen, inderdaad moet je om iets te ontwijken, er eerst iets naar toe sturen, maar omdat de achterkant veel smaller is, dan hij is, bij de voorwielen, geeft dat in de praktijk, geen enkel probleem. Doordat de Different een variabele stuurinrichting krijgt, heeft hij in de rechtuitstand een uitermate rustige besturing, maar heeft hij evengoed een kleine draaicirkel. En ja, wij hebben inmiddels met het prototype zoveel km gereden, dat we er vertrouwen in hebben, dat het met dit project wel goed komt.

erpuntbakker zei

Als vervolg op bovenstaande reactie hier nog een plaatje van de Cyclone, met een kabelbesturing die eerst de vooras draait en daarna de achteras. Het prototype bevindt zich in Veenendaal.

https://drive.google.com/file/d/14E5iAvMPVKml9wnfuEK8ZiiuQk6Zy-Do/view?usp=sharing

erpuntbakker zei

Hoi Piet, die instap wordt niet een beetje groter, hij wordt mega zie ik op de genoemde tekening! Ik hoop dat jullie mee gaan racen op het WK in september, en dat jullie dan ook het houten prototype meenemen als proeffiets om sceptische zieltjes zoals ik te overtuigen. Ik weet niet precies hoe het zit met de geometrie, maar de maximale bochtsnelheid zou nog best hoog kunnen liggen met de achterwielbesturing omdat het achterwiel iets meer de buitenbocht neemt. Op 17 juli racen we op Spaarnwoude, lekker bochtig.

Piet Kunis zei

Erpunt, ik heb de foto van de Cyclone inmiddels gezien. Ik kende deze fiets niet, maar ik vind het wel een leuk ding. In ben wel geïnteresseerd om de techniek van de fiets te zien. Zijn daar ook foto's van ?

Piet Kunis zei

Erpunt, hoe graag wij het ook zouden willen; de Different is in september nog niet gereed. Wijzelf, hopen op het eind van dit jaar. Ikzelf kom waarschijnlijk wel naar Spaarnwoude (als toeschouwer), maar dan in mijn Supermango. Of de Different een hoge bochtensnelheid aan kan, daar heb ikzelf nog mijn twijfels over. De spoorbreedte "voor" is slechts 58 cm en het achterwiel rijd wel een iets grotere cirkel, maar of dat het verschil maakt, zal de praktijk moeten uitwijzen. Tot nog toe, is het me niet gelukt om de het binnenste wiel, in een bocht te liften, maar dat komt simpel weg, door het nu nog ontbreken van zijdelinkse steun voor mijzelf, in deze open constructie.
Als je wilt proefrijden, nodig ik je uit voor een proefrit in Enkhuizen. Leg dan contact met me, via Wim Schermer

Valentin zei

Mr.Schermer my teacher told me about something that can test wheels.And he askes for the dimensions of the thing.