donderdag 6 april 2023

Different als een Formule 1 auto


Piet Kunis schrijft:'We hebben weer wat progressie geboekt. Jan schiet aardig op met het maken van zijn binnenframe. De mijne is inmiddels verlijmd met de body, heb ik de voor- en achterschotten van de wielkasten en (boven mijn armen) heb ik de verbinding tussen de body en het binnenframe er in gelamineerd. Daardoor kon ik vanmorgen de houten uitlijn constructie er uithalen en kon ik voor het eerst zitten in onze boreling'.


Wat mij opvalt is de enorm sterke constructie van de Different. Dat zal de fiets heel stijf maken en kunnen alle aandrijfkrachten direct ten goede komen aan de snelheid. Veel belangrijker is dat deze constructie de inzittende maximaal beschermt. Bij de gemiddelde velomobiel is er weinig bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen. De Different is zowel bij het hoofd, de schouders en de benen maximaal versterkt met sandwich constructies. Piet en Jan hebben goed gekeken naar de Formule 1 auto's. 

Op deze manier zal de fiets bij een zijdelingse aanrijding goeddeels intact blijven en worden weggeworpen. Daarmee wordt voorkomen dat een auto dwars door de fiets rijdt met ernstige verwondingen tot gevolg.


Naast de veilige constructie in de romp komt er een geïntegreerde racekap op met 2 mm dik Lexan vizier. 
Dit vizier levert een halo achtig effect op en beschermt maximaal bij een frontale aanrijding met bijv. slagbomen.



 

6 opmerkingen:

tetetetelacourse zei

Hoi Piet,

Leuk moment, mooie foto's .

Begrijp ik het goed dat de wielkasten aan de zijkant gedeeld zijn in een deel onderbody en in een deel in de deksel ?. Lijkt me reuze handig met onderhoud, of met band op pompen. Niet meer bukken voor het ventiel.

tweede vraag . Als ik naar de hoedenplank kijk, lijkt het er op dat het achterwiel binnen de body blijft. In eerdere schetsen dacht ik een meedraaiende staart te hebben gezien. Zijn hier nieuwe inzichten in gekomen ?

Groet
Rudolf.

Anoniem zei

Die sandwichplaten heb ik eerder gezien in de fietswereld. M.n. de recordfietsen van Cygenis maakte er ook gebruik van.
Toen ik jaren geleden zijdelings werd aangereden met mijn DF heeft het carbon ook de klap goed opgevangen. Hij was alleen 2 cm smaller geworden. Ik had niks en kon zelfs verder fietsen.
Als permanente kap fietser heb ik minder vrees voor schade door slecht zichtbare slagbomen. Maar ik ken inmiddels vele onfortuinlijke gevallen en zelf een dode. Heb al velenroleen reflexie geplakt op gevaarlijk slagbomen en hekken in het donker. In gedachtenis Erwin.

Reinier | Intellifiets zei

prachtig project, volg het met genoegen. Zou er zelf ook wel een willen bouwen als ik veel meer tijd zou hebben. Succes mannen!

Piet Kunis zei

Hoi Rudolf, dat heb je goed gezien. Inderdaad worden de wielkasten gedeeld in een onder- en een bovendeel. Dat is niet alleen handig, maar ook kan de sparing onderin de wielkast nog kleiner zijn, doordat niet de hele diameter van het wiel er doorheen hoeft. Wat het sturende achterwiel betreft; Het verste deel van de hoedeplak (die je ziet) markeert het punt, waar we de staart doorzagen. Het achterste deel draait straks mee met het wiel.

Piet Kunis zei

Dank je wel Reinier

Anoniem zei

Hallo Piet,
Ik heb als schadehersteller veel velomobielen gezien, en steeds weer viel me op hoe de fiets de klap opving, en de rijd(st)er er relatief goed uit kwam. De velomobiel fungeert als kreukelzone. Ook al bij een zijwaartse aanrijding wordt de kracht verdeeld over de bidy. Ik vraag me af hoeveel verbetering het geeft als de body nog sterker wordt, en zo de fiets meer weg-katapulteert. Dan krijgt de rijd(st)er m.i. juist meer plotselinge versnelling te verduren. Wat per definitie ongezonder is....