maandag 30 juni 2014

VeloTilt op CycleVision 2014 2


Na een rustige nacht in hotel Asteria inVenray rij ik met de bus en de VeloTilt op tijd terug naar Raceway Venray. David wil wat eerste testjes doen met zijwind. De vrijwilligers bij het toegangshek willen het hek wel even open houden. David vertrekt met de fiets in de beschutting van de bomen achter de kombaan en rijdt dan het open terrein op. Het publiek, inclusief honden, verwacht geen VeloTilt, maar alles gaat goed. David voelt de geringe zijwind van 3 Bft wel maar de noodzakelijke correcties zijn gering en verlopen automatisch.


Net als gisteren is er ook nu weer veel belangstelling voor de VeloTilt. De start van de 3-uurs race is leuk om te zien. Als laatste start de fraaie Birk van Peregrin. Deze mooi gestroomlijnde tweewieler start als laatste maar is na één ronde al koploper en blijft alle deelnemers continue inhalen. Het prijskaartje van € 27.000,- euro betekent wel dat maar een enkeling zo'n fiets zal kunnen aanschaffen.


Om kwart voor twee begint de lezing over de VeloTilt. Aanvankelijk zou ik mijn verhaal houden in een klein zaaltje in een bijgebouw, geschikt voor maximaal 40 toehoorders. Ik geef aan de organisatie door dat ik meer dan 40 mensen verwacht. Dat blijkt later zeker te kloppen. De lezing vindt nu plaats in de grote feestzaal boven het restaurant. De lezing valt gemiddeld prima in de smaak. Na afloop willen veel mensen de VeloTilt, deze is de trap opgetild en staat tijdelijk boven in de zaal, nog eens uitgebreid bestuderen. Al met al rijden we met een goed gevoel huiswaarts om enkele minuten na het begin van Nederland - Mexico op De Woude te arriveren.

Nog een leuk filmpje van Marc van Waardenburg staat hier: https://www.youtube.com/watch?v=NxIL3hSwgJ0






10 opmerkingen:

kegge13 zei

Leuke bovenaanzicht op de foto. Het lijkt wel alsof de VT op het dak is geparkeerd...

Robbedoes zei

Hoi Wim,

Die eerste foto <3
Prachtig

Corn-Dolly zei

Een goed gevoel lijkt mij een understatement.
Misschien niet alle doelstellingen gehaald deze dagen. Mee racen was misschien wel al te mooi zo'n eerste keer. Toch heeft hij (of is het een zij?) meer dan voldoende laten zien. De vormgeving is werkelijk wonderschoon in het echt. Geen foto kan dat weergeven. Die magic is niet te vangen in beeld.
Hij is rijdend te zien geweest. De lezing. De grote belangstelling. Wat wil je nog meer? De techniek is misschien nog niet storingvrij, maar de lef om het nieuwe (wellicht onbekende) aan te durven verdiend groot respect. De enige manier om te weten of het werkt is het bouwen en testen. Dat is wat je team heeft gedaan. Het resultaat mag er wezen. Iets om trots op te zijn.
Al zou het bij een (of enkele) racemodel blijven. Dan was het alle moeite waard volgens mij. Als er een commerciële race- of wegversie zou komen zal dat beslist vele gelukkig maken. Deze stap moest gewoon gemaakt worden. Deze fiets schreeuwt om bestaansrecht. Alleen al er naar kijken maakt mij al gelukkig.

Proficiat met het resultaat Wim!
BrandweerQuest

Unknown zei

Ik sluit me volledig aan bij bovenstaande commentaren . 1 vraagje rest me nog : de snelheden van alle races lijken me laag voor alle deelnemers vergeleken met vorige edities . Is het asfalt daar zo slecht dat de rolweerstand alles verpest ? Van Charles Henry had ik 70 km/h verwacht voor de 1 uur race en die haalt slechts 61 of zo

Unknown zei

Sluit me volledig aan bij wat Corn Dolly heeft geschreven . 1 feit valt wel op : de snelheden van alle deelnemers in alle races zijn behoorlijk lager dan in het verleden . Is het asfalt dan zo slecht in Venray ?

Anoniem zei

Wim,

De fiets is zondermeer prachtig in real life. Er werden tijdens de lezing bedenkingen gemaakt over mogelijke zijwindgevoeligheid, maar ik heb begrepen dat een eventuele straatversie een andere en lagere top zou hebben. Misschien ook het "deuktop"-systeem toepassen zoals DF, WAW en tegenwoordig ook de Mango hebben om zijwindgevoeligheid te compenseren. Misschien niet zo mooi, maar wel effectief op de weg...

Johan Declercq
Hoek

Wim Schermer zei

Dag Gerrit,
Het asfalt is inderdaad heel grof. Deze baan is bedoeld om stroef te zijn voor driftende auto's e.d. Dat is ongeveer de slechtste biotop voor snelle fietsen. Daarnaast is de baan in de bochten te vlak en op de rechte stukken blijft ie hellen.
De snelheden zijn 8 tot 10 km/u lager dan op de RDW baan.
Groeten,
Wim

Bram Smit zei

Deze fiets schreeuwt om bestaansrecht. Alleen al er naar kijken maakt mij al gelukkig.

Kijk....dit maakt òns nu weer gelukkig !!!!
vr.gr. Bram

Unknown zei

Een hele mooie fiets.

Ik zie in de foto's wel een luchtinlaat, maar geen uitlaat. Dat zou betekenen dat de lucht zich langs de beschikbare naden en kieren naar buiten perst en daar dan de grenslaag en de stroming verstoort. Dat zou zonde zijn van de stroomlijn. Met een regelbare luchtuitlaat in de staart kan de koeling en vooral de vochthuishouding in de fiets geregeld worden en (een klein beetje) van het drukverlies in het zog gecompenseerd worden.

In het bovenaanzicht van de fiets lijkt de grootste breedte op ongeveer de helft van de lengte te liggen. Ik zou verwachten dat als je de grootste breedte wat verder naar achteren schuift je langer een positieve drukgradient kunt aanhouden wat ten goede komt aan de laminaire grenslaag (natural laminar flow fuselage, goldschmied body) en dus aan de weerstand.

FWIW,

Ben WIchers Schreur

Wim Schermer zei

Dag Ben,
De ruimte langs het voorwiel laat de lucht ontsnappen. Er is daar flinke zuiging. Daardoor hoeven er geen extra luchtuitlaten te komen. Uiteraard kunnen die er eventueel later nog ingemaakt worden.
De grootste breedte ligt op bijna 2/3 deel van de fiets. Kijk maar eens naar de derde foto van de introductie. http://wimschermer.blogspot.nl/2012/09/introductie-velotilt.html
Groeten,
Wim