zaterdag 21 april 2007

Nieuwe Quest 195 volwassen

Vanmorgen laad ik de 153 in de bus en rij naar Velomobiel.nl in Dronten. Ymte en Allert zijn er, Theo is een beetje ziek en is thuis gebleven. De nieuwe Quest staat te glimmen en het eerste waar ik naar zoek zijn de richtingaanwijzer LEDs. Ik zie eerst niks, even later heel kleine knopjes. Kan dit werken? Ik schakel links in en.... ik kan er nauwelijks inkijken, zo fel is het licht. Dit is de ultieme richtingaanwijzer. De LEDs hebben een diameter van 5,2 mm en steken precies 2,5 mm uit de carrosserie. De hoek waaronder de lampjes zijn te zien is extreem groot, zeer veel groter dan de bright LEDs die in de 153 zitten. Dit maakt me heel blij. De LEDs achter zitten heel ver achterin de fiets, bagage zal de LEDs niet meer kunnen raken. Ook voor zijn de LEDs verder naar voren aangebracht. Automobilisten kunnen zo beter zien waar je heen gaat als je bijv. rechtsaf wil slaan vanaf een rotonde. Daar is heel goed over nagedacht.
De nieuwe Inoled 20+ lamp steekt een stukje uit de neus, niet heel mooi, maar waarschijnlijk nodig om te voorkomen dat de typische lichtvlek die vlak voor de neus op straat straalt, in de Quest terecht komt.
Theo heeft een mooi LED lampje gemaakt voor de verlichting van de fietscomputer. Dit is heel wat fraaier dan het 2 Watt gloeipeertje dat bloedheet wordt en in de 153 kapot ging. Ook heeft ie keurig 2 stuks 12V laadstekkers gemonteerd voor het opladen van iPod en Treo 650.
Tenslotte zoek ik de 12 Volts accu. Dit is een klein pakketje van 8 x 6 x 3 cm. Het is de Versatile accu, in feite een aantal aan elkaar gesoldeerde pennlites. Het 320 gram wegende pakketje wordt met een klittenband bovenop op de wielkast gekleefd. Er wordt een Ansmann ACS 110 lader meegeleverd, niet zo sophisticated als de Lupine Wilma Li-ion spullen, maar heel wat betaalbaarder.
Allert brengt het staalkabeltje aan waaraan het stuurtje hangt. De stoel en het crankstel staan al in de goede positie. Theo heeft de positie van die onderdelen deze week van me gekregen en het staat nu precies als in de 153.
De pedalen uit de 153 worden in de 195 gezet en ik kan een proefrondje fietsen. De 195 maakt iets meer lawaai in het vooronder, kwestie van inlopen van de ketting. Een zeer belangrijke verbetering zijn de kogelgelagerde kogelkopjes van de besturing. Moeilijk te monteren, maar het rijdt een stuk stiller. De 50 mm brede Schwalbe Kojak slick op het achterwiel ziet er goed uit en rijdt wat comfortabeler dan de smallere Marathon Racer.

Morgen maar eens een stukje fietsen. Eerst de armsteunen nog monteren en het Ventisit vloerkleed weer op zijn vertrouwde plaats leggen. Ook moeten de klittenbanden voor de bevestiging van de iPod en de Treo weer aangebracht worden.

Hoewel Allert diverse veranderingen aan de Quest, bijv. voor de stoelophanging, in zijn hoofd heeft, vind ik de Quest nu toch wel een heel volwassen fiets.

1,5 uur eerder dan afgesproken stapt de koper van de 153, de Duitse fietsenhandelaar Michael Schneider, bij Velomobiel.nl binnen. Hij inspecteert de 153 en is heel tevreden. Hij is ook 184 cm lang en de stoel staat precies goed. Hij heeft iets langere benen en de ketting krijgt er 4 schakels bij. Nu hij zoveel eerder is kan ie mooi de inspectiebeurt van de 153 door Allert meemaken. De achteras gaat eruit en dan blijkt dat er toch een lichte slijtage aan de as is opgetreden. Het is maar 2 tot 3/100 mm, maar genoeg om de as om te draaien. Michael krijgt twee extra remmechanismen mee, hij rijdt in de bergen en is heel gelukkig met zijn nieuwe machine. En passant meldt ie me dat hij zeker nog veel meer zou hebben geboden als er doorgeboden zou worden. Nou ja ...

Om kwart over vier nemen Michael en ik tevreden afscheid van Ymte, Allert en Guus van Schoot en rijdt hij 600 km naar het zuiden, ik 100 km naar het noord-westen.

Vanavond probeer ik de clignoteurs nog een keer. Je weet werkelijk niet wat je ziet, er valt niet in het licht te kijken. Doe je het toch, dan ontstaat er ernstige overstraling op je netvlies. Dit is werkelijk super en op de koop toe ook nog eens heel fraai onopvallend ingebouwd. Volgens goed gebruik bij Velomobiel.nl kost dit alles niks meer dan de standaard richtingaanwijzer. Zelfs de Inoled 20+ met lader zit nu in de standaardlevering. Zo krijg je wel onwaarschijnlijk veel waar voor je geld. Zouden de Versatilisten mede daarom van hun geloof vallen? :).

5 opmerkingen:

WFvN zei

Gefeliciteerd met je nieuwe Quest.

Toch ook maar naar de Luxeons gestapt in plaats van 5mm LEDs? Nu ben je denk ik wél overtuigd dat dat heel wat meer licht geeft dan de 5mm's die je op je oude Quest had zitten? ;-)

Maar zijn het 1W'ers of 3W'ers die ze hebben toegepast?

Groet,

WFvN

Wijnandt zei

Hm ja Wilfred, da's een leuke afleidingsmanoevre, maar je hebt de vraag van Wim nog niet beantwoord }:-)

WFvN zei

Geen afleidingsmanoeuvre; gewoon niet goed genoeg gelezen; ik was meer gefixeerd op de verlichting e.d. Bovendien kijken jongetjes altijd eerst plaatjes enzo ;-)

Zelfs op Ligfiets.net staat het al vermeld met een linkje naar m'n weblog.

Maar die laatste alinea heb ik dus niet eens gelezen; ik zie nu dat ook de Inoled 20+ standaard erin zit.

Wat Wim trouwens zegt: "Fraai onopvallend ingebouwd". Fraai? Ja. Alleen heeft dat niet mijn voorkeur. De reden daarvoor is de volgende:
Mensen lijken vaak slecht te zien wat een velomobiel doet bij afslaan. Ik denk (puur een gedachte, verder niet getest) dat het zichtbaar maken van de richtingaanwijzers, óók als ze níet aanstaan dus, belangrijk is bij communiceren naar andere weggebruikers.
Wat ik op rotondes doe is naar links aangeven als ik op de rotonde blijf (dus als ik 1/2e rond ga en ook 3/4e rond). Ik laat actief zien dat ik er níet vanaf ga. Omdat ik meestal de fietsstrook neem, valt het níet op als ik de richtingaanwijzers naar rechts aanzet op het moment dat ik er wél vanaf ga. De linker richtingaanwijzers knipperen dan dus niet meer. Als de richtingaanwijzers nagenoeg niet zichtbaar zijn, zal het denk ik wat moeizamer zijn voor een andere verkeersdeelnemer om te beoordelen of ik ze nou wel of niet aan heb staan en of ik ze wel uberhaupt aan had staan. Als ze 2 opvallende punten op de zijkant van m'n fiets zien die licht zouden kunnen geven, zullen ze eerder in de gaten hebben en weten dat er inderdaad iets veranderd is; dat de richtingaanwijzers uit gegaan zijn wat zou kunnen betekenen dat ik eraf wil omdat ik nu de andere richtingaanwijzers aan heb staan (die ze dus niet kunnen zien)

Ik denk dat ik dit maar eens ga plaatsen op de mailinglist om te horen hoe anderen daarover denken.

Maar goed, geen afleidingsmanoeuvre. (en niet van m'n geloof gevallen; lees m'n weblog maar ;-) )

Peter de zei

Hallo Wim van een zonnig en warm Rhodos. Gefeliciteerd met je nieuwe fiets.
Je kunt rustig de koplamp zo afstellen dat de voorkant gelijk is met de romp. Heb ik ook en je ziet geen licht in de fiets. de vlek schijnt gewoon netjes voor je op de grond.
Gr. Peter, niet aangebrand, de Rond

Wim Schermer zei

Hi Peter,
Als de lamp is ingebouwd precies op de halve hoogte van de afrondingsstraal, dan kan ie mooi vlak worden ingebouwd. Als ie echter hoger wordt ingebouwd, dan steekt ie per definitie uit. De inbouw in de fiets van Niels is geniaal eenvoudig.
Ik schrijf daar vandaag over in mijn blog.
Groeten,
Wim