vrijdag 24 oktober 2008

Gert-Jan Wijers nieuw wereldrecord 50,4 km/u

Vanmorgen rij ik in een kwartier, gelukkig is er nu eens een evenement vlak bij huis, naar de wielerbaan in Alkmaar. Gert-Jan Wijers zal een poging doen om het wereld uurrecord ongestroomlijnd ligfietsen op de baan scherper te stellen. Het huidige record staat op 47,8 km/u en is in handen van Sean Costin.
Ik ben heel vroeg en heb alle tijd om een praatje te maken met Bram Moens en Niels van der Wal. Gert-Jan is al helemaal geconcentreerd en ijsbeert heen en weer. Het praatje met Bram Moens gaat onvermijdelijk over hoe 'matig een Quest' is, vooral het wringende sturen kan voor hem niet door de beugel. Als ik vertel dat ik door mijn ene oog met een tweewieler regelmatig het asfalt van wel heel dichtbij verken, kan ie het wel billijken.
Om half één gaat Gert-Jan van start voor een aantal inrij rondjes. Hij doet dit op een bijna vergelijkbare M5 high racer, alleen ontbreken de dichte wielen.
Gert-Jan gaat voortvarend van start en weet de eerste 10 minuten ruim in de 51 km/u te rijden. Na een half uur, het gemiddelde staat dan op een onwaarschijnlijke 50,7 km/u wordt het moeilijker. De snelheid bereikt een laagste waarde van 49,5 km/u. Dan worden alle toeschouwers geprikkeld om Gert-Jan uitbundig toe te juichen. Er klinkt een ritmische slow beat door de hal waarvan Gert-Jan later zal zeggen dat dit hem heel goed heeft geholpen.
Tegen het einde van het uur grabbelt Gert-Jan nog eens in zijn energie voorraad en blijkt hij nog een forse eindsprint in de benen te hebben. De laatste ronde is zijn snelste en gaat zelfs met 54 km/u. Zijn gemiddelde over het hele uur is 50,4 km/u, na correctie wordt dit 50,392 km/u.
Gert-Jan is dolblij met het resultaat en de champagne knalt.
Ik heb een serie foto's gemaakt, ditmaal met de Nikon D40X. Niet de snelle camera die ik normaal voor dit soort fotografie gebruik, daarvoor neem ik liever de D200. Deze heb ik aan een vriend uitgeleend en is dus niet beschikbaar.
Alles overziende denk ik dat Gert-Jan een prachtig resultaat heeft neergezet. Echter.... het moet nog harder kunnen. Gert-Jan zei dat ie niet 'in de flow' was gekomen en dat het gewoon keihard werken was. Mogelijk kan het met een low-racer nog iets harder. Ook kan een echte tijdrit helm nog wat winst geven. Nu reed Gert-Jan met een standaard helm.
Hoe dan ook Gert-Jan, van harte gefeliciteerd.
Hans Wessels kon niet bij de record poging aanwezig zijn. Mede namens Hans en Garrie Hill overhandig ik Gert-Jan de premie van 150 euro die verdiend wordt bij een wereld record op de baan.
Een uitgebreide fotoserie vind je: hier

8 opmerkingen:

René Voorburg zei

Haha, die Bram! Nog steeds mopperen op de Quest. Het is gewoon de kift. Heb je zoveel bereikt, zoveel mooie fietsen gemaakt en dan toch nog die jaloezie. Maar goed, misschien komt daar juist de creatieve energie vandaan... Gert-Jan, Bram, gefeliciteerd!

Mick zei

Heeel wat bereikt ja...
Terwijl zoals iedere lul 'n kind kan maken iedereen met poen 'n Quest kan bestellen (en daardoor sneller rijden).
Het zou me niet verbazen als door het toenemend aantal snelle velomobielen van dat merk de verkeerswetgeving aangepast gaat worden; Snelheidsbeperkingen bijvoorbeeld en 'n verplicht kenteken plus 'n voorgeschreven boegspriet-vlaggetje waar ook de langzamere en wendbaarder volomobielist/ligfietser de dupe van wordt.
Nou ja zo'n verplicht vlaggetje vooraan (zoals ik al heb)zou dan in elk geval de verkoopwaarde van de investering niet compromiteren!

H@rry zei

Mick speelt graag voor splijtzwam en bederft de sfeer. Racen doe je natuurlijk met het meest geschikte materiaal. Een Quest is alleen maar snel als het parcours niet te bochtig en er een snelle man in zit die bochten durft te nemen. Afhankelijk van het parcours race ik met de M5CHR of met de Quest. Jawel, ik heb beide en zie dus geen reden om de ene fiets op te hemelen en de ander neer te sabelen, het zijn beide topfietsen.
Ik ben met de Quest naar dit M5highracer feestje gefietst. Ik ga natuurlijk geen 400km door de wind, regen en kou fietsen met een open ligger als ik wat geschikters heb staan. Als er een race is met spannende bochten en wat klimmetjes kom ik met de M5CHR. Bram heeft voorzover ik me kan herinneren nimmer in de wedstrijden van de competitie meegedaan, alleen op de snelle en makkelijke baan van Lelystad waar hij vrijwel zeker de winst weg zou slepen met zijn overigens sublieme stroomlijners en tandems zag je 'm. Moet hij natuurlijk allemaal zelf weten, maar dan moet niet de HPV scene bij monde van Mick verweten worden dat iemand anders dan Bram zelf dat zo bedacht heeft.

Mick zei

Ik constateer alleen dat de Quest ook veel op de openbare weg gebruikt wordt(lees er de blogs mar op na) en zoals zich dat laat aanzien gebruikt zal gaan worden. En ik denk dat dat gevolgen zal gaan krijgen.
Verder irriteer ik me aan laatdunkende opmerkingen van sommige Questrijders die kennelijk rijders met 'n langzamer voertuig inferieur vinden.Meer niet.

H@rry zei

Mick, als iemand zich laatdunkend naar jou en je fiets uitlaat, geef hem dan lik op stuk en noem man en paard. Wat je nu doet is uithalen naar ALLE Questrijders.

Wat is er mis aan het op de rijbaan rijden? Volgens mij is het gewoon de kift idd. Zij mogen op de rijbaan en ik niet en da's niet eerlijk. Kinderachtig hoor.
Die regelgeving is ooit ingesteld omdat driewielige brede fietsen niet zo goed uit de voeten kunnen op smalle fietspaden. Dat is helemaal van toepassing op velomobielen en ook nog eens veiliger voor gewone fietsers. Net zo als het vaak beter is dat scooters en brommers op de rijbaan gaan. Of je als velomobilist van dit voorrecht gebruik maakt, dient volgens mij van de situatie van het moment af te hangen. Soms is het fietspad beter/veiliger en soms de rijbaan. De bloggers die jij noemt zijn over het algemeen snelle rijders. Die wil je toch helemaal niet op het fietspad?

Mick zei

Dit begint 'n beetje op 'n diskussieforum te lijken (bedankt voor uw geduld meneer Schermer.)
Maar ja, mijn reakties op ligfiets.net worden nu eenmaal gecensureerd dus wat moet men?
Nee meneer Harry ik mag met mijn Alleweder ook op de rijbaan.
Daar is hij naar mijn mening alleen net niet snel genoeg voor en dat gun ik Questrijders ook best.
De verleiding om met zo'n snelle fiets door b.v. rood licht te rijden wordt alleen nog versterkt door de moeite die terugschakelen oplevert vanuit 't hoge verzet bij flinke gang
Zo gebeuren er mogelijk ongelukken of treden flinke irritaties bij andere weggebruikers op die politieke invloed hebben.
Ik heb geen last van Questrijders en vind hun blogs vaak erg lezenswaardig (zoals deze)maar vind het harder rijden in 'n aerodynamisch beter voertuig voor de piloot niet altijd aanbevelenswaardig en niet per definitie 'n verdienste.
Rug, buik en pectoralis worden immers geheel niet gebruikt en kilometers worden eigenlijk functieloos of hooguit eenzijdig trainend afgelegd...
Ja, tenzij 't nog 'n leuke blog oplevert natuurlijk...

Wim Schermer zei

Beste Mick,
Mijn blog is eigenlijk geen discussieplatform, reden waarom ik heel beperkt reageer. Het rijden in een Alleweder of Quest maakt voor mij niks uit. In beide fietsen zit je min of meer droog en vooral veilig. Jouw vrees als zouden Quest rijders meer door rood rijden, kan ik ontzenuwen. Ook Quest rijders zijn hun leven lief en stoppen echt wel voor een rood verkeerslicht.
Dat een ligfiets sommige spieren eenzijdig traint en andere niet klopt natuurlijk. Wil ik andere spieren trainen, dan gaan ik lekker trim zwemmen. Mijn algehele conditie blijft daardoor wel goed.
Dat je van bekende fora wordt geweerd, kan ik niet beïnvloeden. Wel kan ik begrijpen dat dit gebeurt, je gaat soms als een olifant door de porseleinkast, zonder goede motivatie.
Als je normaal in deze blog optreedt geen probleem. Verval je in dubieuze opmerkingen zoals eerder in deze draad, dan is het niet leuk meer en weer ik van mijn blog.
Uitgangspunt is dat iedereen, onverschillig waar je mee rijdt, het voor zijn plezier doet. Dat moeten we niet voor elkaar bederven.
Groeten,
Wim

Mick zei

Beste Wim, ik kan mij hierin vinden en begrijp ook dat jij allerminst dat meelijwekkende toontje naar 'n nationale held als B. Moens aanslaat.
Het hele topic was er een van bewondering immers.
Er zijn dus wel fietsen als de rowingbike van Derk Thijs waarbij je ook nog de buik en rugspieren traint(in mijn bezit natuurlijk). En ik maakte daarop nog 'n toevoeging met m'n zgn. 'bankdrukaandrijving' op 'n oude 220.
Na 'n onfortuinlijke heupbreuk door'n val met 'n 2-wieler zal ik je de verhoogde veiligheid van 'n velomobiel in de donkere ochtend (nu ook) toegeven.Extra.
Een 2(3)-sporige uitvoering is echter ook al door D. Thijs gefabriceerd! Zei 't nog niet overkapt...
Voor woon/werk verkeer conformeer ik me dus al aardig en wie weet?!

Groet Mick leemans