donderdag 1 januari 2009

GPS, tracks, software en Apple Macintosh

Na het wat schlemielige achterblijven op een camping aan de Sorpesee tijdens de jaarlijkse rit naar Giessen/Wetzlar, nam ik mij voor de oude navigatie vaardigheden wat op te poetsen. Als voormalig navigatie freak ging ik op zoek naar informatie en ontdekte ik de pagina van Maarten Sneep waarop hij informatie had verzameld rond het thema 'GPS en Mac'.
Dat hielp me op weg, maar zorgde ook voor nieuwe vragen. Maarten was gauw gevonden en we besloten het hoofdstuk 'GPS en Mac' grondig in de steigers te zetten.
Samen met Maarten hebben we de afgelopen maand besteed aan het schrijven van teksten en het testen van de verschillende software programma's.
Het resultaat is te vinden op:
http://www.xs4all.nl/~msneep/navigatie/
Opmerkingen zijn welkom en kunnen aan Maarten worden doorgegeven.

2 opmerkingen:

Wijnandt zei

Da's een fraai verhaal Wim, en ook heel overzichtelijk ingedeeld. Het zou mij bijna verleiden om ook GPS te gaan leren gebruiken, maar 'k heb er nog niet zoveel behoefte aan.

Ook heb ik het nu heel druk met mijzelf bij te scholen in kleurenbeheer: kleurruimtes, ICC-profielen en 16-bits printen. 'k Merk dat de afgelopen jaren heel veel goede ontwikkelingen zijn geweest. Maar als professioneel fotograaf weet jij daar natuurlijk alles van!

En misschien dat als Garmin z'n nieuwste touchscreen GPS-toestel op een 3- of 4-tal punten flink heeft verbeterd en ook softwarematig recht doet aan Mac OS X, dat dan de tijd is gekomen om in GPS te stappen :-)

Wim Schermer zei

Hi Wijnandt,
Dank voor het compliment. Je moet GPS echt nodig hebben anders zou je het voor niks doen. Ik heb wel goede argumenten om het te gebruiken.
M.b.t. fotografie ben ik uiteraard goed op de hoogte van de nieuwe professionele mogelijkheden. Met de Nikon D700 is het een feest om die mogelijkheden te benutten. Het gebruik van ICC profielen en 16-bits printen gaat wel een beetje aan me voorbij. Dit is toch meer voor grafici en beroeps Photoshop gebruikers en drukkers.
De nieuwe Garmin Oregon is de eerste Garmin GPS die met de Mac in het achterhoofd is gemaakt. Ik heb veel GPS spullen gehad, maar dit is echt een 'snoepie'.