maandag 26 januari 2009

Nieuwe Quest komt 28 februari a.s.

Zaterdag 28 februari a.s. wordt mijn vijfde nieuwe Quest afgeleverd. Na de 122, 153, 195 en de huidige 237 volgt er een nu nog onbekend nummer.
Mijn wensen lijstje heb ik met Ymte doorgesproken en problemen lijken er niet te verwachten. Het lijstje ziet er als volgt uit:
- Licht versterkte tunnel achter het hoofd
- 2 extra klittenbanden in de fiets en aan de schuimkap ter hoogte van de spiegels
- Vering zoals altijd, helft hard, helft zachte veerelementen
- Achterverlichting en remlicht uitsluitend LEDs
- Voorverlichting: 2 x B&M IQ speed en dagrijverlichting
- Dubbele richtingaanwijzer LEDs
- Keramische lagers in alle wielen, 4 voor de voorwielen, 3 voor het achterwiel.

Het kettingwieltje onder de stoel zal ditmaal een keramisch Terracycle kettingwieltje worden. Dit levert een nog stillere kettingloop op. Verder worden zaken als het stalen draadje om het stuur op te houden, de banden en de pedalen geregeld zoals dit al jaren gaat.

Het liefst gebruik ik Li-ion accu's. Batteryspace heeft 7.4 volt 6000 MaH Li-ion accu's die maar 340 gram wegen. Ik heb een voorkeur voor deze:
http://www.batteryspace.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=3856
Deze accu's hebben een voltage van 7.4, maar een piekvoltage van 8.4 Volt. Ymte bekijkt of de IQ speed dit kan verdragen. Mocht het niet kunnen dan zal de standaard accu van B&M of een andere NiMH accu meegeleverd worden.

Als de nieuwe Quest wordt geleverd zal de achterbrug van mijn huidige Quest nog een laatste modificatie ondergaan. De nieuwe eigenaar krijgt gewoon een Quest die praktisch helemaal nieuw is. Zelfs een schriftelijke garantie van een vol jaar zal worden meegeleverd.
Volgende week zal ik de verkoop bij opbod gaan organiseren.

7 opmerkingen:

WFvN zei

Die 2 extra klittenbanden van jou, die heb ik ook bij mijn dekje besteld (alleen monteer ik de boel zelf).

Je keramische lagers, daar lees ik nu weer wat over. Wat was ook alweer de voornaamste reden? Stiller?

Wat betreft die veerelementen. Er zijn wel meer mensen die ermee rijden in verband met stabieler bochtengedrag. Misschien wat minder nette vraag maar: hoeveel weeg je? Ik ben 80 kg en vraag me af of het voor mij ook nodig is/zou zijn (kan altijd achteraf nog geregeld worden natuurlijk)

Wat bedoel je met dubbele richtingaanwijzerleds? 2 stuks naast elkaar op alle 4 plekken?

Wim Schermer zei

Hi Wilfred,
Keramische lagers lopen lichter en gaan niet na 30.000 km kapot. In een standaard wat slapper geveerde Quest ga ik door mijn trage traptempo waggelen, in de wat straffer geveerde niet. De half hard geveerde Quest stuurt strakker.
Ik ben 88 kg in de winter, 85 kg in de zomer.
Inderdaad 2 stuks naast elkaar op alle vier plekken.

WFvN zei

Dank voor je antwoorden.

Wat betreft die veren twijfel ik nog voor mezelf. Aan m'n kadans ligt het niet want die ligt doorgaans ergens tussen de 80 (rustig rijden) en 100 (lekker doortrappen) maar als het even kan in ieder geval 90 of meer. Van dat 'waggelen' zal ik dus minder last hebben. Ik ga eerst wat ervaring opdoen met het gedrag van de Quest.

Wat betreft je richtingaanwijzers. Ooit overwogen om 3W Luxeons te monteren in plaats van 1W varianten? De 3W versie geeft heel wat meer licht en het scheelt nogal wat gaten in de body.

Ik heb nu al een jaar of wat ervaring met de 3W luxeons. En dat bevalt goed. Die geven ook in zomerzon nog zichtbaar licht.

In verband met de efficiëntie ga ik nu gebruik maken van dit soort dingen:
LED-aandrijving RCD RCD-24-0.70/W
Max. rendement: 96 %
Voedingsspanning: 4,5 - 36 V=
180326 - 89

Misschien een idee voor je volgende Quest?

Wim Schermer zei

Ik wil zo dicht mogelijk bij de standaardlevering van Velomobiel.nl blijven. Ik ben zelf geen fiets knutselaar, dus moeten de mannen in Dronten het maken. Die zitten niet te wachten op allerlei wensen die veel productietijd kosten. Er moeten meer Quests gebouwd worden en dus zo min mogelijk afwijkingen op de standaard.

WFvN zei

Ik denk dat je spanbanden en dubbele richtingaanwijzers en stuggere veren méér werk zijn.

Die LED-drivers die ik besteld heb, hebben 4 draden. 2 ervan moeten aan de Luxeons (één aan de plus, één aan de min) en de andere twee draden gaan aan de plus en min van de clignoteur.

Robbedoes zei

Hoi Wim,

Wat kosten die opties die jij allemaal op je quest besteld?
Ik neem aan dat er een meer prijs is voor keramische lagers en andere veren.

Wim Schermer zei

De andere veren kosten niks meer. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit nu zelfs standaard is.
De keramische lagers zijn inderdaad beduidend duurder dan gewone stalen lagers. Reken voor de 4 voorwiel lagers en de 3 achterwiel lagers een bedrag van rond 250 euro.