Mijn Sidi schoenen worden intensief gebruikt en zijn nu 6 jaar in gebruik. Totaal zijn er een 50.000 kilometer mee gefietst. Een kenmerk van deze schoenen is dat alle slijtage gevoelige onderdelen vervangen kunnen worden. Dat is jaarlijks nodig voor de kleine hakken. Als ik dit te laat doe verslijt het hakje te ver en wordt ook de inbusbout waarmee de hak vastzit te ver afgesleten. Er past dan geen sleuteltje meer in en moet de boormachine er aan te pas komen.
Vandaag moeten de zolen waarop de schoenplaatjes zitten worden vernieuwd. Daar ben ik te laat mee met als gevolg dat de metalen SPD plaatjes flink zijn afgesleten. Op de foto zie je links een nieuw plaatje, rechts het oude plaatje. Omdat de bovenkant door de klem in het pedaal wordt vastgehouden, klikken de schoenen nog in en worden nog naar behoren vastgehouden. Zonder nieuwe beschermende zolen zal het resterende metaal snel verslijten en klikken de schoenen niet meer in.
Gisteren heb ik de inbus boutjes royaal ingespoten met Imal. De boutjes gaan er makkelijk uit en in no-time is het klusje geklaard.
1 opmerking:
Het vastzetten van die m5 moertjes komt ook erg kritisch is mijn ervaring. Ik doe dat tegenwoordig met borgmiddel want als je een van de boutjes kwijt raakt wat ze snel dreigen te doen (terwijl té strak draaien alles verknalt)krijg je je voet niet meer los: Erg lullig vooral op 'n tweewieler!
Een reactie posten