Trouwe lezers weten dat ik al een tijd aan het modderen ben met een hinderlijk geluid onderin de Quest. Het TerraCycle kettingwiel zou de Quest stiller moeten maken. Dat lukt inderdaad de eerste kilometers, daarna is de 'winst' t.o.v. de nylon kettingrol weer weg.
Ik heb eerder aan Velomobiel.nl voorgesteld het kettingwieltje op een spibaan te zetten waardoor het kettingwiel automatisch recht in de kettinglijn zou gaan lopen. In Dronten werd dat niet nodig gevonden. Het ratelende geluid bleef. Met Kees hebben we geëxperimenteerd met de kettingbuizen, naar voren, naar achteren, niks hielp.
Zou het dan toch aan het kettingwiel zelf liggen? Ymte stuurt me een nieuw exemplaar dat Kees en ik gisteren monteerden.
Het geratel werd alleen maar erger, al is het intermitterende geluid weg.
Vanavond schrijft Maarten Sneep me dat de ketting mogelijk toch tegen de binnenkant van het kettingwiel aanloopt en dus daarmee het tikkende geluid veroorzaakt. Ik herinner me weer het gesprek met de mannen in Dronten over de spibaan en ik loop naar de garage om het gedemonteerde kettingwiel grondig schoon te maken en te inspecteren.
Wat ik zie, als het kettingsmeer is verwijderd, is nogal ontnuchterend. De binnenkant van de flens van het kettingwiel is op regelmatige afstanden gedeeltelijk ingevreten. Mijn vrees, met dank aan Maarten Sneep, dat het TerraCycle kettingwiel de schuine kettingloop niet aankan, wordt bewaarheid.
Ik zet de micro-Nikkor op de Nikon D700 en maak bij het TL licht in de garage een foto van het euvel.
Aan het zoeken is nu een einde gekomen, maar hoe lossen we dit nu op?
Ik denk aan drie mogelijkheden. De makkelijkste methode is van de flenzen van het TerraCycle kettingwiel een stukje afdraaien waardoor de ketting de flens niet meer raakt. Methode twee is een ander kettingwiel waarbij de flenzen iets verder van het tandwiel afstaan. Methode 3, en dat is naar mijn smaak de echt goede oplossing, is het kettingwiel over het asje, al dan niet voorzien van een spibaantje, laten lopen. Het kettingwiel gaat dan automatisch recht in de kettinglijn lopen, ongeacht met welk voortandwiel je rijdt.
Toch maar eens buurten in Dronten. Met zoveel technisch vernuft in huis moeten de mannen het idee van de spibaan toch vrij gemakkelijk kunnen realiseren?
8 opmerkingen:
Zitten de lagers wel recht in het kettingwieltje? Aan de rechterkant zie ik namelijk die slijtageplek niet zitten.
De lagers vallen er gewoon keurig netjes in. Dat de slijtageplek aan één kant zit, komt doordat de ketting over die kant in een hoek wordt gedwongen.
Maar dan zou de slijtage helemaal rondom zichtbaar moeten zijn bij die ene schijf. Alleen is dat niet het geval zo op de foto te zien. Zoals ik aangaf: (alleen nu duidelijker): de achterste schijf heeft rechts in beeld geen slijtageplek waar ik er wel een had verwacht.
Beste fietsvriend Wim. Mijn kettingwieltje blijkt bij controle wel op het asjes te schuiven, 5mm naar links en rechts. Alvast een fijne verjaardag morgen. Lang zal die leven !! Groeten ReesKees.
Inderdaad is de slijtage niet overal gelijk, wel precies aan de andere kant van het kettingwiel, in vrijwel gelijke mate. Ook waar de ketting niet duidelijk aanloopt, heeft deze de flens wel aangetikt. De lagers zitten er goed in, mogelijk dat de flens een paar tienden van een mm scheef is. Feit is dat er gewoon geen ruimte voor een scheef lopende ketting is.
Maar Kees, dan kan de binnenste lagerschaal toch om het asje draaien?. Ik denk dat we de grote linker opvul bus maar moeten verwijderen. Dan kan ie een centimeter naar links en rechts. Ik gok er maar op dat als er druk op komt het kettingwieltje zal gaan draaien om zijn lagers, en niet om het asje.
Is het misschien mogelijk om in een Quest een smallere ketting te gebruiken? Uit ervaring weet ik dat een 10-speed ketting prima werkt op een 9-speed fiets. De binnenkant van een 10-speed ketting is namelijk precies hetzelfde als die van een 9-speed. De buitenkant van zo'n 10 speed ketting is echter wel ongeveer 1 mm smaller. Dat kan wellicht net het verschil zijn tussen aanlopen of niet.
Het zal uiteraard ook wat grammen schelen ;)
Dit kan inderdaad een oplossing zijn. Ik weet niet of een 10-speed ketting sterk genoeg is. In een Velomonbiel kun je je met je rug afzetten en zo tot wel 400 kg trappen. Dat is 5 tot 6 keer zoveel als een normale fietser, die alleen zijn eigen gewicht kan trappen.
Blijft overeind dat het mijns inziens het beste is het kettingwieltje glijdend uit te voeren. Dan zit ie sowieso goed en slijt de brede ketting ook de flenzen niet.
Een reactie posten