vrijdag 20 november 2009

Groene ronde van Ierland

Kees van Hattem lanceert tijdens het Velomobieltreffen in Borkum, natuurlijk onder het genot van een goede borrel, het plan om een rondtocht te maken met velomobielen rond heel Ierland. Aan die borreltafel zaten behalve Kees, ook Cees Roozendaal, Ben Wiggers en ik zei de gek. Nadat eenieder het idee thuis even in de week heeft gelegd, en belangrijker, er geen beletselen zijn, worden we steeds enthousiaster.
Plan is om met vier Questen in te schepen op de boot van IJmuiden naar Newcastle aan de oostkust van Engeland. Daar fietsen we 160 mijl, zo'n 250 km naar Stranrear aan de oostkust. Daar nemen we weer de boot om in Belfast aan ons rondje Ierland te beginnen. De hele ronde is rond 1600 kilometer lang en voert door alle mooie streken die Ierland rijk is.
Belangrijke vraag is hoe gaan we de logistiek organiseren. Natuurlijk kijken we allemaal met een schuin oog naar ..... Marian en haar onvolprezen camper. Marian houdt een tijdje de boot af, zij wil graag met een grotere camper rijden en heeft daar een groot rijbewijs voor nodig. De route gaat evenwel goeddeels over smallere wegen waar een flink motorhome niet uit de voeten kan.
Ze wil echter graag mee en stemt erin toe met de huidige camper de reis van totaal 2100 km te willen maken, hoera hoera!
We moeten alles nog bespreken, maar dat we gaan is nu zeker.
Daarom ben ik al begonnen om in Google Earth de route, zoals die wordt beschreven in het boekje 'De Groene Ronde van Ierland' van Paul Benjaminse, digitaal in de kaart te zetten. Dat gaat in grote delen van Ierland niet zo makkelijk als in onze eigen omgeving, Google heeft grote delen alleen nog heel grof gekarteerd. De route van Sligo via Dingle, Cork, Dublin tot Belfast heb ik al in GPX formaat gemaakt. Tot nu toe 4400 routepunten en dus evenzoveel muisklikken. Daar komen er zeker nog ruim 2000 bij.
Op de blogs van Kees, Cees en mij houden we jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

9 opmerkingen:

marcel beekmans zei

kijk dat is leuk:D:D:D

Robbedoes zei

Wat een prachtig plan.
Met de zekerheid van een goede keuken onderweg.
Ben benieuwd naar jullie reis verhalen.

Gr
Rob

M-MZ zei

Leuke plannen. Aan fietsen door Ierland heb ik hele goede herinneringen. Ik raad je aan om zeker ook eens te verdwalen in dit mooie en gastvrije land.

Wim Schermer zei

Ik lees diverse reacties van fietsers die zijn verdwaald en tientallen kilometers meer hebben afgelegd. Zij waren daar niet blij mee. Ik hou er van te fietsen en niet te hoeven zoeken. In Ierland is de bewegwijzering vaak een crime. Een goede GPS route is dan heel comfortabel.

Maarten zei

Je weet dat Theo van Soest iets dergelijke heeft geprobeerd? En niet zover is gekomen als gehoopt? Pak er voor je vertrekt ook even een hoogtekaart bij. Met wat creativiteit kan je met gpsvisualizer.com een hoogtekaartje maken van je route. Ik denk dat je dan schrikt. De richting die je door GB op het oog hebt staat waarschijnlijk dwars op allerlei stroompjes en rivieren: veel klimmen, veel afdalen, en onderin remmen voor een springschans (bruggetje) voor maximaal effect. Horizontaal is het vast te doen, maar vergeet die derde dimensie niet.

Wim Schermer zei

Hi Maarten,
Ik weet niet dat Theo van Soest dit een keer heeft geprobeerd. Dat het heel zwaar zou zijn begrijp ik niet goed. In Engeland ga je geleidelijk naar maximaal 340 meter. Dan daal je weer af naar de oostkust om nog eenmaal naar 160 meter te gaan.
Ik denk, maar ik zal Theo dit zeker vragen, is dit een makkelijker terrein als de rit naar Giessen. Daar komen we tot twee maal zo hoog.

Anoniem zei

Wim, dit vind ik een heel leuk plan. Ierland is mooi, Britain is great en de overtochten zijn ook fijn. Veel plezier!
In Engeland is het inderdaad oppassen welke route je neemt. De hellingen in de Pennines kunnen steil zijn. Engeland is niet heel hoog dus de hellingen zijn nergens heel lang maar ze houden daar niet van omwegen en je komt 20% en meer tegen als je niet uitkijkt. Sustrans helpt soms door profielen te publiceren: http://www.hadrian-guide.co.uk/profiles.html
Volgend jaar hebben wij de Columbaroute op het programma, ook via Newcastle. Niet met een camper, wij worden gevolgd door een BoB.

Maarten zei

Het is niet alleen de hoogte, maar ook de helling, het totaal aantal hoogte meters, en het feit dat je vaak niet de snelheid van je afdaling kunt hergebruiken bij de volgende klim, omdat het bruggetje onderin niet geschikt is voor hoge snelheden.

Overigens is Theo relatief noordelijk overgestoken. Zijn verhaal heeft op het net gestaan, maar kan ik niet meer vinden.

Als je je huidige GPX track even mailt maak ik wel een profiel voor je, morgen is het toch pip-weer.

Wim Schermer zei

Hi Maarten,
Ik heb inmiddels een uitgebreide mail van Theo gehad. Je kunt zijn verhaal vinden op:
http://euroquest.kegge13.nl/index.php?i=2008/20080408/20080417.htm
Ik heb van de route door Engeland geen route voor de fiets, wel een voor de auto.
De route rond Ierland heb ik helemaal in Google gemaakt. Gaat boven de 5000 punten nauwelijks meer.
Ik stuur je de beide routes direct toe. Besteed er niet al te veel tijd aan. Hoewel het leuk is om een hoogteprofiel te hebben, weten we natuurlijk wel dat er af en toe flink op de pedalen moet worden gehangen.