zaterdag 22 mei 2010

Twee escortes

Vanmorgen rijden Bart van Crasbeek, mister Ventisit, Kees van Hattem en ik naar Enkhuizen. Bart gaat zijn nieuwe Strada in Dronten halen. Wim Rutten uit Zutphen vraagt deze week of ik een mooie route weet in Noord-Holland. Nou, dat moet wel lukken. Een kilometer of acht op de dijk van Enkhuizen naar Lelystad worden we een hemelsblauwe Quest gewaar. Bart rijdt door, Kees en ik draaien om en gaan weer richting Enhuizen. Dan over de dijk naar Medemblik. Het is bewolkt en het waait pittig uit het noordwesten. Dankzij de goede aero-dynamische vorm van de Quest en de hoge vegetatie hebben we er weinig last. We rijden zonder probleem steeds 32 km/u. Ik ervaar nog een extra voordeel van het lage vizier, de miljoenen muggen worden omhoog gestuwd en waaien allemaal over mijn hoofd.
Net buiten Enkhuizen krijgt een kortharige grijze Weimaraner (met dank aan Rob Kaag) de schrik van zijn leven, 3 Questen. Het doodsbenauwde beest rent voor Kees uit en is niet te bewegen zijn bazin, die inmiddels achter ons staat, te volgen. Als Kees lang aan de kant stil staat komt het dier met de staart tussen de poten langs rennen.
Direct na kasteel Radbout rijden we langs de winkel van Ted de Lange. Ted komt enthousiast vertellen dat ie ook velomobilist is geworden. Hij heeft een Mango Sport gekocht. Volgende week heeft ie 10 Whikes en iedereen is welkom om er mee te komen rijden en zeilen.
In Medemblik serveert restaurant De Kwikkel ons heerlijke koffie en een Franse soes. Dit is een wafel, slagroom en aardbeien, een traktatie. Kees stelt aan Wim voor om een rondje te rijden via de Afsluitdijk. Wim is een kilometervreter en ziet het wel zitten. We rijden samen naar Den Oever en nemen daar afscheid. Voor Wim wordt de rit totaal wel 340 kilometer.
Dan is het nog een 60 kilometer naar De Woude. Voor de verandering laat ik de Oregon de koers bepalen. Steeds wil het apparaat dat ik linksaf sla. Dat weiger ik een paar keer, maar Kees meent dat de kortste afstand naar De Woude echt via de Langereis, Spanbroek, Opmeer en Ursem loopt. We nemen afscheid en ik gooi flink kolen op het vuur. Ik wil voor vijf uur nog even bij Gamma langs. Vandaag is het 15% korting dag en ik heb nog een paar tuinspullen nodig. Om kwart over twee rijden we weg van de haven van Den Oever. Om precies vijf over vier rij ik de pont naar ons eiland op. Mooi snelle tocht.
165 km, totaal nu 2210 km in 7 weken.

5 opmerkingen:

Robbedoes zei

Hoi Wim,

Volgens mij is dit geen duitse staander maar een Weimaraner.

Gr
Rob

Wim Schermer zei

Hi Rob,
Deze lijkt er inderdaad nog meer op. Blog aangepast.
Hartelijk dank.
Groeten,
Wim

Unknown zei

Hallo Wim,
Leuk omt te lezen en prachtige foto's. Vooral dat weggetje met die vuurtoren is de foto bijna mooier dan ik in werkelijkheid dacht?!
Gegroet,
Wim
PS ik wil wel een lap van dat vizier spul, er moeten twee lage en twee hoge uit kunnen. Ik fiets wel eens langs in juni!

Motoroka zei

Hoi Wim

Ik lees met veel plezier al jouw testen en uitvindingen
Ik heb een vraag omtrent verzet. Wat ga jij gebruiken naar Ierland Ik ben van plan om naar Compstella te fietsen en kom net als jij dan wat bergen tegen. wat voor verzet heb jij. Ik weet dat het persoonlijk is maar ben toch benieuwd naar jouw motivatie omtrent je keuze.
Ik ben ook benieuwd wat je bevindingen zijn in Ierland Weet je wat je reisgenoten hebben aan verzet.
Ik krijg straks een Strada en wil vooraf graag weten wat ik het beste kan monteren aan verzetten.
Wellicht dat andere velo rijders mij ook van info kunnen voorzien.

Wellicht ook leuk om te testen Triple of compact in een Quest?

Groet,

Katinka

Wim Schermer zei

Hi Katinka,
Naar Ierland en sowieso in een bergachtige omgeving moet je eerst zorgen dat je alle versnellingen kunt schakelen. Dat lukt met drie voorbladen van 30-42-53 tanden zeker. Het lukt niet goed als het grootste blad 57 of groter is. De 30 is dan niet meer te schakelen. Als je de 30 wel kan schakelen, dan alleen nog de 42, de 57 zal niet meer lukken.
Achter kun je als grootste kransje een 34 laten monteren. 32 kan ook, maar dan krijg je bij de steilste beklimmingen, steiler dan 15%, toch nog problemen om boven te komen. Voor zover ik weet doen mijn mede-Ierlandgangers het net zo. Overigens kun je bij hellingen van steiler dan 15% beter gaan lopen, dat gaat net zo snel en kost minder moeite.
Het rijden in de bergen vereist wat oefening. Niet qua conditie, die moet sowieso redelijk goed zijn, maar in de manier waarop je omhoog gaat. Tijdig terugschakelen omdat je tijdens de klim moeilijk nog kunt schakelen.
Ga omhoog met een gelijkmatige belasting. Ik hou altijd een zelfde niet al te hoge hartslag aan. Zo kan ik een uur lang bijv. hartslag 160 aan, maar in de bergen kom ik zeker niet boven 138 slagen per minuut. Als je uit ervaring weet dat je dat lang kunt volhouden, hoef je voor de bergen niet bang te zijn.
Denk je wel om remparachutes?
Groeten,
Wim