Wie de afgelopen CV wedstrijden niet alleen oog heeft gehad voor de razendsnelle heren, maar ook heeft gelet op de prestaties van de dames, zal het opgevallen zijn dat de snelste dames in een Quest of Milan hebben gereden. Wat te denken van Swannette Tempelman met 47,1 km/u tijdens de 1-uurs tijdrit of 44,1 km/u door Eva Navratilova. Dat zijn prestaties waar menig man zich niet voor hoeft te schamen.
Ingewijden weten dat de Quest is ontworpen rond het grote postuur van Ymte Sybrandy. Een mini vrouwtje als Eva Navratilova kan met veel moeite net over de rand van de kap kijken. Een Quest is voor haar gewoon veel te groot al heeft ze tijdens de 6-uurs wedstrijd bijna 250 km weten af te leggen. Kan dat niet anders?
Ja, dat kan en belangrijke stappen daarvoor zijn al gezet. Allert Jacobs, de ontwerper van Quest, Mango en Strada, heeft de tekeningen voor een mini Quest al klaar.
Na het tekenen volgt normaal gesproken het arbeidsintensieve maken van een model. Dat was voorheen handwerk. Dat hoeft evenwel niet meer. Met de goede apparatuur kan een tekening in korte tijd tot een uiterst nauwkeurig 3D model worden gefreesd. Hans van Vugt van Elan heeft de beschikking over deze apparatuur en biedt graag zijn hulp aan.
In zo'n compacte Quest, met een kleiner frontaal oppervlak en uiteraard uit carbon gemaakt, zal Eva volgend jaar zeker nog harder rijden. Ook zullen veel kleinere rijders, dames zowel als heren, nieuwe klandizie opleveren voor Velomobiel.nl.
9 opmerkingen:
Dat is interessant nieuws Wim , Ook voor mensen die niet al te groot zijn en een kleine behuizing hebben om een quest te stallen kan dit interessant zijn.
Want de huidige maten van de quest krijg ik zeker niet in m,n kleine schuurtje
Hoe mini is mini? Vergelijkbaar met de WAW, of voor nog kleinere mensen?
Voor mensen van mijn postuur is de Q eigenlijk al een beetje groot; kijk maar naar de hoeveelheid ruimte die Bastiaan over heeft.
De nieuwe mini is opgezet met Eva Navratilova in gedachten. Niet zo gek denk ik.
Ik zal het Allert eens vragen.
Groeten,
Wim
dat zijn allemaal hele mooie ontwikkelingen; een mini carbonquest van 22 kilo :-), wel even doorsparen denk ik, gr monique
"Met de goede apparatuur kan een tekening in korte tijd tot een uiterst nauwkeurig 3D model worden gefreesd."
Dat hoor ik vaker; dat tekenen we "even snel in de computer" en dan "maken we dat even snel met de CNC machine"...
Daarbij wordt vergeten dat het niet altijd even simpel is om een tekening om te zetten in freeswerk.
Mogelijk is het zeker maar of het makkelijk is hangt veel van de tekening af.
Ik kan haast niet wachten - zoiets frezen kan een leuke uitdaging zijn.
eva is ander half turf groot niet super groot dus... nog ff en dan rijden er ook kinderQuestjes rond
"Hoe mini is mini? Vergelijkbaar met de WAW, of voor nog kleinere mensen?"
LOL, die Hollanders, van complexen kan je ze niet verdenken. Tot 1.89m lukt in de gewone WAW III, tot ca. 2.05m in de WAW XL.
Minimaal frontaal oppervlak, rechtstreekse aandrijving op 559 wiel, nu nog een composietvering en we kunnen fuseren :-). Go VM.nl, go!
Brecht, Fietser.be
De buitenmaten zijn nog niet 100% definitief. Wel ga ik er van uit dat de nieuwe mini geschikt zal zijn tot rond 1.78 meter. Daarboven is er vrijwel altijd voldoende kracht om een normale Quest aan te drijven.
VM.nl doet het wel op eigen kracht :).
Groeten,
Wim
Kijk, zo zie je maar dat Eva een uitstekende invloed op Allert heeft ;-)
Een reactie posten