zaterdag 19 juni 2010

TerraCycle fabrikant reageert

In de vorige post meldde ik de problemen met de TerraCycle kettingtandwielen. Arnold Ligtvoet heeft contact met de fabrikant.

Arnold schrijft:
naar aanleiding van het lawaai van de Terracycles denk ik dat je vandaag of morgen een mail krijgt van Pat Franz. Hij is de eigenaar van Terracycle en wil graag kijken of jouw probleem opgelost kan worden.

Hij kwam al via mail met de tip: "Also, I noticed that the idler in Wim's photo is a 13z. The 14z fits in the Quest perfectly. A 14z Sport would be a very good idler for a Quest since they are less expensive and are not visible in the bottom of a Velomobil.

The inside width on an Elite idler is 10mm. The inside width on a Sport idler is 10,5mm, so the Sport is a little bit bigger inside. Also, if the chain rubs on the inside of a Sport idler, there will be less sound and it will not be visible. So, for applications where the idler cannot float, and the chain must come in from the side, a Sport idler might be a better choice."

NB. De foto toont de Sportversie van het kettingtandwiel. Met een soort nylon flenzen zal deze duidelijk minder lawaai maken als de ketting niet zuiver in lijn ligt.

7 opmerkingen:

Robbedoes zei

Hoi Wim,

Is er ook een linkje naar waar dit mooi's te bestellen is.

Gr
Rob

Wim Schermer zei

iH Rob,
Koop nog even niks. Behalve de standaard kettingrol van Velomobiel.nl, zij het met een goede O-ring, zie ik op dit moment alleen heil in de oplossing van Alligt. Dit is een kunststof tandwiel en flenzen. Alleen moet nog blijken of de levensduur voldoende is.
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Hallo Wim,

Zou je de verschillende kettingwielen niet in een proefopstelling kunnen meten met een db meter?

groeten,
pieter

Wim Schermer zei

Hi Pieter, dat is niet zo makkelijk. Je moet dit doen onder belasting, dus het liefst rijdend. Hoe snel moet dat dan? Daarbij komt dat de kettingloop bij iedere fiets weer anders is.
Maar wel een interessant idee. Ik ga daar eens over nadenken.
Groeten,
Wim

Spoedmick zei

Je zou ook kunnen denken aan de ophanging van het geleidewiel zelf. Ik heb hem in plaats van aan de carrosserie aan het stoeltje gehangen.
Zodat de inerte massa van de bereider (80% water)voor een natuurlijke demping zorgt:
http://mick-eigenfietsnl.blogspot.com/2010/03/dempende-kettingrol.html
Mvg Mick

Wim Schermer zei

Hi Mick,
Het gaat niet om demping, daarmee verlies je vermogen. Een vaste ophanging aan de fiets is prima. Maar vooral de vlakke aankomst van de ketting op het kettingtandwiel veroorzaakt de herrie. Dit terwijl het wieltje na uitbouw werkelijk prachtig om de lagers draait.
Groeten,
Wim

Spoedmick zei

Waar ik persoonlijk meer mee zit is dat ik 'bereider' ipv 'berijder' schreef.
En ik kook niet eens mijn eigen potje!

Mvg Mick