Vanmiddag gaat de reis met de Quest naar Naarden. Bram Smit van Fast Forward Ligfietsen heeft me uitgenodigd om op een juist gereedgekomen Munzo tilting trike te komen rijden. Flinke regenbuien hangen boven de einder in de richting waar ik naar toe moet. De racekap gaat erop. Dat blijkt een goede keus, enkele buien lozen hun vracht precies boven me.
In Naarden smult Bram eerst van de nieuwe Risse Astro 5 demper. De definitieve versie bevat enkele verfijningen die Bram zeer aanspreken. Hij gaat 'm direct in zijn Mango inbouwen.
Na de koffie gaan we rijden met de Munzo. Bram zegt dat het voelt en rijdt als een tweewieler. Oops, dat ben ik wel totaal verleerd. Tweewielers zijn voor mij als één-ogige fietser een gevaarlijk soort fietsen. Ik zie geen diepte en vergaloppeer me vooral op langsrichels. Bram stelt me gerust, daar heeft een tilting trike totaal geen last van. De eerste meters zijn wat onzeker, maar stapvoets rijden is al voldoende om rechtop te blijven rijden. Met de Bebop pedalen die Bram er even op heeft gezet klikt het makkelijk en snel in én uit. Na het eerste blokje om stelt Bram voor om achtjes te gaan draaien.
Dat blijkt wonderwel te lukken en Bram maakt een video opname. Hij nodigt me uit om volgas de bocht te nemen. Dat is me een brug te ver. De angstige richels waarmee ik op een tweewieler onderuit zou gaan, neemt de tilting trike met speels gemak. De beide achterwielen volgen feilloos en in een wonderbaarlijk mooie balans het prima sturende aangedreven voorwiel.
De vraag komt natuurlijk op, waarom gaat Wim rijden met een Munzo tilting trike. Nou, de aap moet maar uit de mouw.
Ik ga een supersnelle stroomlijn combineren met een tilting trike en een K-drive. Het is nog in een pril stadium, maar de eerste stappen zijn gezet. Bram gaat een proefmodel van de trike bouwen die aan de voorkant heel laag zal zijn. Dit kan mede dankzij de K-drive. De voorkant moet ook laag zijn om een groot voortandwiel te kunnen gebruiken.
Jan Reus, de man van de kappen, gaat de stroomlijn bouwen.
Tijdlijn, denk aan een jaar vanaf nu.
20 opmerkingen:
Gave fiets Wim, vooral met dat Noorshout op de achtergrond
Hoi Wim,
Je overtreft m'n verwachtingen. Dit idee is heel aantrekkelijk. Technisch zijn er ongetwijfeld flinke uitdagingen, toen ik dit Ymte ooit eens vroeg gaf hij aan het niet echt te zien zitten vanwege de complexiteit.. Ben heel benieuwd hoe ver het komt.
Wat wordt de filosofie, ook een forens geschikte fiets, of alleen maar snel?
Succes,
Henk-Jan,
Filosofie is: alleen maar snel. Maar misschien kan het ook een snelle forensen fiets worden. Er is overigens ook een - extra - enkel achterwiel versie te maken die nog sneller zal zijn.
Zo is het denkbaar, afhankelijk van de situatie, om een wedstrijd op een bochtig circuit met de tilting versie te doen en een snelle wedstrijd op de RDW baan met het enkele achterwiel.
Het zal technisch wel een complexe klus worden, maar dat is juist leuk.
Groeten,
Wim
Ambitieuze plannen Wim! Ben reuze benieuwd.
Hoi Wim,
Interessant project weer!
Heb je de mallen van de Velox gekocht of gaan jullie zelf een nieuwe stroomlijn ontwerpen?
Groet, PieterK
Hi Pieter,
De oude Velox is te hoog vooraan. Met een K-drive, de TU studenten doen dat nu ook, kan er 26% luchtweerstand worden gewonnen. Er zijn meerdere mogelijke 'leveranciers' van de stroomlijn. Er wordt met enkele partijen gesproken.
Groeten,
Wim
Het was zo geheim in mijn hoofd opgeborgen dat ik er nu pas weer aandacht. :-)
Dat beloofd weer een mooie uitdaging te worden.
Samen met een techneut, een hele handige Harry (Jan Reus) en een commerciële man moet het haast wel een succes worden.
Gr
Rob
Hi Wim,
Mooie uitdaging, wat mij niet geheel duidelijk is wat de voordelen zijn van een Tilting trike met stroomlijn tov Quest?
Gr. Arnoud
Bij de PAL-V snap ik de voordelen van de (electro/hydraulisch ?geregelde) tilting-constructie:
http://www.youtube.com/watch?v=SgHSaNtAMjs
Kzat er nog eens naar te kijken Wim maar de bedoeling/voordeel van jouw tilting-concept snap ik bij nader inzien niet tenzij je er nog een constructie aan gaat toevoegen waardoor de fiets bij een stoplicht niet omvalt zonder de voeten aan de grond te zetten.
Succes,
Ful
Er zijn meerdere voordelen. De eerste is een aero-dynamisch voordeel. Het is bij een stroomlijn belangrijk dat deze vooraan laag en smal is en liefst voorbij 2/3 van de lengte pas zijn grootste breedte bereikt. Dat betekent dat de laminaire stroom, deze heeft de minste weerstand, liefst tot voorbij 2/3 van de fiets reikt.
De Quest heeft zijn grootste breedte op 1/3 deel van de lengte en heeft daarom een kleiner volledig laminaire omstroming.
Daarbij is het ook belangrijk dat het frontaal oppervlak klein begint. Dit kan mede door de K-drive.
Tenslotte is er met de Quest tijdens het rijden van bochten veel wrijvingsweerstand van de banden. Bij een kanteltrike is dit veel minder.
Het laatste voordeel is dat een kanteltrike vrijwel niet uit de bocht vliegt of omslaat. Dat is met de Quest natuurlijk wel zo.
Betekent niet dat de Quest geen geweldige fiets is, dat is ie zeker.
Groeten,
Wim
Hi Ful,
Er is nu al een rem die er voor zorgt dat de fiets stilstaand rechtop blijft staan. Die rem is niet heel krachtig.
Daarom heb ik Bram voorgesteld de rem te vervangen door een volledig blokkerende pin. Stilstaand is het dan een vaste driewieler, ga je rijden dan trek je boven 4 km/u de pin eruit en kun je kantelen.
Dit mechanisme is naar mijn mening vooral nodig omdat je in de stroomlijn niet kunt uitklikken en je voeten op de grond zetten.
Groeten,
Wim
Hallo Wim, de voordelen die je noemt in je bericht van 10.09 uur bereik je met een 2-wieler ook. In je bericht van 10.20 uur raak je de kern: je wil rechtop blijven staan terwijl je stilstaat met/in je volledig dichte stroomlijn en dat lukt nog niet met wat we nu zien.
Kan idd met 1 extra kantelschijfrem maar dan heb je de vtg-tiltstand nog niet volledig in de hand.
http://www.youtube.com/watch?v=IrKlDhFEszQ
PAL-V heeft het tilten wel volledig in de hand; met een motor-mechanisme en dat moet je niet willen in een HPV. Dus hou het tilten ook 'HPV' dwz net als bij Tripendo:
Rechter Bedienhebel: Einstellung der Schräglage.
Linker Bedienhebel: Einstellung des Lenkeinschlages der Räder.
Der rechte Hebel dient nur zur leichten Korrektur der Schräglage und hält das Fahrzeug bei sehr langsamer Fahrt in der Vertikalen.
http://www.tripendo.com
Je stuurt dus met 1 stick en de andere stick is voor manueel (bij-)tilten.
Mercedes tiltingtrike werkt zelfde als Tripendo:
http://www.conceptcarz.com/view/photo/135666,964/1997-Mercedes-Benz-F300-Life-Jet_photo.aspx
BMW echter ook net als bij jouw met lelijke eend langsdraagarmen.
http://www.niot.net/blog/177195/bmw-gets-back-into-the-leaning-trike-thing-with-si/index.html
(stuurloze=versimpelde)Tripendo-systeem, ha, ha; met 2 luchtveerelementen dus...,
licht het meest (in)voor de hand.
Je zou manueel kunnen tilten met je huidige (1 veer) systeem dmv extra stangen maar bij een hobbel onder 1 achterwiel krijg je een dreun in je stick/hand; dus 2-veer Tripendo-systeen is beter voor zo ver ik het allemaal kan overzien.
Zelf had ik lang geleden ook zoiets bedacht; een volledig dichte TWEE-wieler met 1 stick om te sturen en 1 stick waarmee je een 'landingsgestel' kan laten zakken.
Viel Spass am Kurven !
Ful
Dag Wim,
Leuk, al die activiteiten.
Ik snap alleen iets niet van die Munzo trike. Stel, je maakt er m.b.v. een stroomlijn een snelle forensenfiets van. En stel ook, dat je op een fietspad met beperkte breedte fietst en er windvlagen van links of rechts komen. Je moet dan toch gewoon "rechtop" blijven fietsen (het fietspad gaat ook gewoon rechtuit) omdat je geen bocht maakt?. Dan heb je toch niets meer aan het feit dat de fiets kan kantelen en heb je toch vooral last van de smalle spoorbreedte?
Groeten, Klaas.
Hi Klaas,
Ik stel me voor dat je in de stroomlijn enige ruimte hebt om je lichaam te verplaatsen. Een kleine beweging zet al een bocht in. Dat kan natuurlijk ook op een rechte weg. Als de fiets naar links wordt geduwd door de wind beweeg je lichaam en hoofd naar rechts. De fiets gaat dan naar rechts. Daar moet een balans worden gevonden.
Maar je hebt gelijk, het moet allemaal nog blijken te werken. Ik heb niet direct een forensen fiets op het oog. Het zal namelijk ook een opgave worden om meer dan 75 cm breed te worden. Daar moet iets voor worden geknutseld, misschien iets afneembaars :)
Groeten,
Wim
Hoi Wim, Bram,
Mooi! Dit is absoluut een bruikbare richting voor VM's. Voor divers gebruik. Een lage HPV VM met hoge bochtsnelheid voor o.a. wedstrijden. Een hoge tilting-VM voor verkeers-overzicht, ik vind dat persoonlijk erg prettig. Voor m'n 100 km woon-werk verkeer een pedelec tot 45km/h. Wat vooruitdromend... als we een industrieel ontwerper zo ver kunnen krijgen om daar het uiterlijk van een Carver omheen te hangen, een laag ruitje en een cabrio Flevobike dakje... Dat gaat een hoop automobilisten over de schreef trekken!
http://www.carver-technology.com/
Succes hiermee!
Dag Kees,
Ik wil de fiets primair voor wedstrijden gebruiken.
Uiteraard speelt in mijn achterhoofd de mogelijkheid om 'm door te ontwikkelen tot een forensen fiets.
De uitgangspunten maken in ieder geval een flink snellere fiets mogelijk dan de gebruikelijke velomobielen met 2 wielen vooraan en één achteraan.
Maar.... het moet allemaal nog gemaakt worden en dan moet nog blijken of het werkt.
Groeten,
Wim
Ambitieus!
Misschien krijg je hier wat inspiratie van?
http://www.youtube.com/watch?v=P32YBt1FWLE&feature=related
Hi Theo,
Slimme vindingen, maar met de wielen vooraan toch niet de snelste oplossing.
Niet dat ik tegen de 90 km/u met de geplande fiets ga halen, maar de uitdaging is er niet minder om.
Groeten,
Wim
Grandioos concept! Welk materiaal heb je precies gebruikt voor de achterbrug? 40x20 Aluminium 6060 ????
Inderdaad alu 40 x 20. Het soort weet ik niet, maar zeker geen exotisch materiaal.
Een reactie posten