vrijdag 13 mei 2011

Aangepast ontwerp gedeelde kettingtandwielhouder

Blogger heeft onderstaand bericht vanmorgen vroeg verdonkeremaand. Daarom een nieuwe poging.

Ik rij nu een half jaar met de gedeelde kettingtandwielhouder. De voordelen zijn evident. Het ontwerp voorziet er in dat het kettingtandwiel kan schuiven over de as. Dit houdt het kettingwiel steeds mooi recht in de kettinglijn en is het geheel mooi stil. Het kunnen schuiven van het kettingwiel is recentelijk door Velomobiel.nl overgenomen. Het originele busje dat het ketting(tand)wiel op het asje fixeerde is tot de helft gereduceerd.
Waarom dan toch een gedeelde kettingtandwielhouder?
De O-ring rond het kettingwiel gaat maar ongeveer 1000 km mee, soms maar enkele honderden kilometers. Als de O-ring verdwenen is, vreet de ketting zich langzaam in het kunststof kettingwiel. Dat gaat gepaard met veel lawaai. Toegegeven, als de kettingschalmen hun profiel hebben ingesleten, wordt het lawaai iets minder. In Dronten tillen de mannen daar niet zo zwaar aan, ik wel.
Bij de recente versies van het Alligt kettingtandwiel met de spaken, gaan de O-ringen wat langer mee. Wel onder voorwaarde dat het kettingtandwiel kan schuiven over zijn as. Toch gaan ook deze O-ringen na 3 tot 5000 km kapot. Vervang je de O-ringen niet, dan gaan de tanden van het tandwiel binnen enkele honderden kilometers kapot en is er niet meer te fietsen.
Dit betekent dat het ketting(tand)wieltje zo nu en dan moet worden verwijderd. Met lange armen is dat redelijk te doen. Die lange armen heb ik niet en is het een heel geklooi om het ketting(tand)wiel te verwijderen en weer goed te plaatsen.
Daarom bedacht ik een bevestiging waarbij het ketting(tand)wiel door het losdraaien, in de fiets, van één inbusboutje, kan worden verwijderd. Dit is eenvoudig en in enkele seconden te doen.
Het prototype van de ashouder was van RVS en woog 76 gram. De huidige versie is van aluminium en weegt nog maar 40 gram, slechts 15 gram meer dan het standaard asje van Velomobiel.nl. Om het schuiven goed mogelijk te maken is het nodig om één flens van het kettingtandwiel van 68 mm af te draaien tot 64 mm. Doe je dit niet dan loopt de flens vast tegen de oplopende onderzijde van de tunnel.
Wat kost dit alles? Het ashoudertje incl. asje van gereedschap staal, kost 79 euro incl. btw. Een afgedraaid kettingtandwiel kost 25 euro. Samen voor 99 euro.
Wil je ook zo'n handig ashoudertje, bestel hem gewoon in de webwinkel.
Hou rekening met een levertijd van 3 weken.

3 opmerkingen:

Willem zei

Hoi Wim,
Dat ziet er goed uit en het is een mooie oplossing, overigens is het net te doen hoor, maar dit werkt veel gemakkelijker.

Anoniem zei

Dag Wim,
Toch maar eens naar mijn kettinggeleidewiel gekeken van Quest 258. Het is niet zozeer een kettingTANDwiel, maar een kunststof geleidewiel zonder tanden met centraal 1 Oring. Is dit het wiel wat je bedoelt?
Alles ziet er goed uit na 900 km maar bij aanzetten hoor ik het bekende gezaag wat ik ook bij mijn Alleweder hoorde en ik irritant vind. Mogelijk geeft dit ook rendementsverlies.Klopt het dat jij (en Velomobiel?) een nieuw tandwiel aanbiedt? De ratio van een glijdende
bevestiging begrijp ik, de ketting kan zichzelf richten en beter in lijn blijven. Kan dit makkelijk zelf gemonteerd worden of moet ik hiervoor naar Velomobiel?
Complimenten voor je blog, altijd interessant.
vr. groet, Peter Wonder

Wim Schermer zei

Hi Peter,
In jouw Quest werd nog gebruik gemaakt van een kunststof kettingwiel met één rubber O-ring. Die O-ring krijgt de volle belasting van de ketting voor zijn kiezen en gaat snel kapot. Daarna begint de ketting zich in de kunststof vreten en dat hoor je.
Momenteel gebruiken we ketting-tand-wielen met twee rubber O-ringen. Die gaan, als het kettingtandwiel kan schuiven over de as, 3 tot 5000 km mee.
Zoals je mogelijk weet lever ik een deelbare kettingtandwiel ashouder. Als die gemonteerd is, is het verwisselen van een kettingtandwiel een fluitje van een cent.
Groeten,
Wim