vrijdag 10 juni 2011

Bebop pedalen????

Vaste lezers van mijn blog weten dat ik geprobeerd heb Bebop pedalen te importeren. Dat is helaas niet gelukt. Inmiddels heb ik er sinds april vorig jaar 15.000 km met heel veel plezier mee gereden. De pedalen sparen mijn knieën en blijken uitstekend in de Quest te functioneren. De lagering is zeer degelijk en na 15.000 km is er nog geen enkele speling vast te stellen. Ook de schoenplaatjes zitten al 15.000 km onder mijn schoenen en functioneren nog uitstekend.

Deze positieve geluiden schreeuw ik niet van de daken, maar desondanks vragen mij fietsers nog wekelijks of ik toch niet aan de Bebop pedalen kan komen. Daarom heb ik vanavond zes retailers in de VS gevraagd naar een prijs voor 20 sets Bebop pedalen, reserve plaatjes en rebuilt kits.
Betekent dat de pedalen hopelijk straks toch, al is het via een omweg, weer beschikbaar komen.

27 opmerkingen:

Alwin Visker zei

Hoi Wim,

Welke klachten had jij? De bekende springersknie-klachten of iets anders? En waarom sparen deze pedalen je knieën?

Ik vraag dit omdat ik al een week of 6 echt uit de running ben. Rustig fietsen gaat wel maar op race-intesiteit gaat niet lukken voorlopig.

Wim Schermer zei

HI Alwin,
Ik had een zeurende pijn aan de buitenkant van mijn knieën, meestal rechts. Ik kon met SPD niet verder rijden dan 50 km. TDP pedalen verbeterden dat flink, maar sinds Bebop zijn alle klachten voorbij.
Deze pedalen dwingen je voeten niet in een bepaalde positie. Je hebt 20 graden links en rechts met je hak vrije speling en klik heel licht in en uit.
Alleen zijn ze slechts in de VS te krijgen.
Groeten,
Wim

Willem zei

Hoi Wim,
Misschien als een olifant in de porseleinkast, maar speedplay Zero gebruik ik op de racefiets en die zijn wel "gewoon" in NL te verkrijgen.

Wim Schermer zei

Hi Willem,
Dat weet ik. Maar die pedalen zijn voor alledaags gebruik in een Quest n.m.m. niet zo geschikt. Ze verzamelen modder en ijs en dan is inklikken niet zo makkelijk meer. Bebops zijn opener en hebben dat probleem veel minder.
Verder zit er mij teveel kunststof aan, de Bebops alleen metaal. Verder lopen de Bebop makkelijker dan de hogere Speedplays. Als laatste zijn ze wat duurder.
Groeten,
Wim

Gerrit zei

Hartstikke goed Wim , Als enige leverancier in NL zal je een hoop mensen blij kunnen maken , waarschijnlijk mij ook wel.

Wijnandt zei

Hoi Wim,
een vraag: kunnen de Bebop-plaatjes zonder problemen verzonken in de zool onder mtb-fietsschoenen worden gemonteerd, en kun je daarmee ook gemakkelijk lopen?

Wijnandt.

Wim Schermer zei

Hi Wijnandt,
Ze verzinken er niet geheel in, maar zijn ongeveer gelijk. Je kunt er wel goed op lopen. En omdat het allemaal van behoorlijk stevig metaal is, verslijten de plaatjes niet snel.
Ik doe, na 15.000 km nog steeds met mijn eerste set plaatjes onder mijn MTB Sidi's.
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Hallo Wim,

Volgens de fabrikant zijn de pedalen ook in de UK te koop.

Herman

Wim Schermer zei

De fabrikant zegt wel meer wat. Ze zijn volgens hen ook in Duitsland te koop. Gewoon niet waar.
Bebop heeft een juridisch probleem met Speedplay dat al vele jaren speelt. Het lijkt er op dat Bebop heeft moeten beloven alleen pedalen in de US te verkopen. Dat er buitenlandse verkopers zijn, komt omdat VPOne, de echte fabriek, ook andere producten maakt die ze wel internationaal mogen verkopen.
Groeten,
Wim

Jan Zonjee zei

Beste Wim,

Het lijkt erop dat Eurobike de UK importeur is van Bebop:

www.eurobike.uk.com/dealers.aspx

Groeten, Jan

Anoniem zei

Hallo Wim,

Heb de organisatie die de Bebop pedalen aanbied in de UK aangeschreven. Ik wacht hun reactie af. Mochten ze de pedalen inderdaad in de UK aanbieden hou ik je op de hoogte.

Groet,
Herman

Mick zei

Hoi Wim,

Een goed streven om een alternatief te bieden voor Speedplay freefloat-pedalen.
Ik heb zowel Frogs als Zero's maar ben -uiteindelijk- over beide ontevreden.
De Zero's klikken veel te zwaar in, zeker voor iemand met toch al knie- of voetproblemen en zijn niet instelbaar qua klemkracht.
De Frogs hebben kunstof veertjes die al snel verslijten waardoor je te los ah pedaal komt te zitten. De plaatjes zijn daarna duur om te vervangen.
suc6!

Mick

Wim Schermer zei

Hi Herman,
Prima. De laatste keer dat ik een Engelse firma er naar vroeg wilden ze niet naar Nederland versturen.
Ben benieuwd, ook naar de prijs.
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Klopt eurobike is de importeur. Ben met regelmaat in de UK, als ze niet opsturen haal ik ze op.

Herman

Silverado zei

Dag Wim,

Wat mij betreft mag je mij ook op je lijstje zetten voor een complete set ( pedals, extra plaatjes en een rebuilt set )

Ik fiets nu met Time pedalen, ben al zeer tevreden maar nu we dit seizoen er wat meer de sloffen in zetten krijg ik toch wel weer wat knie klachten.

Groeten,
Marcel Tisseur
Mango 145

walter zei

Toch nog een sprankje hoop. Ik was al met een schuin oog naar een ander pedaalsysteem aan het kijken voor mijn nieuwe fiets. Dat zou ik toch wel erg vervelend vinden, dan zou ik weer met drie verschillende paren schoenen in de weer moeten.
Bebop is inderdaad nog steeds het beste wat ik ken. Veel praktischer dan Speedplay. Het moge bekend zijn wat de mijne verduurd hebben, en tot nog toe alleen een set plaatjes versleten.

Wim Schermer zei

Hi Marcel,
Als het me lukt kondig ik het hier wel aan. Dan zullen ze op de webwinkel te bestellen zijn.
Nogmaals, niks is zeker, maar ik doe mijn best.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Walter,
Ja, op en neer naar de Noordkaap is nogal wat. De Speedplay is me veel te hoog onder de schoen en met al dat plastic in zowel pedaal als plaatjes, nee dat kan niet goed gaan.
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Hallo Wim,

Eurobike is alleen een importeur die Bebop pedalen naar geselecteerde winkels in de UK verzend. Misschien als je hen aanschrijft: caroline.hatchman@eurobike.uk.com
en je geeft aan dat je een wat grotere partij wilt hebben en onder de naam velomobielonderdelen.nl dat ze dan bereid zijn om te versturen.

Groet,
Herman

walter zei

Hoi Wim,

heb je een beeld van wat de invoerrechten gaan zijn? Ik heb namelijk wel eens mogen ervaren dat fietsonderdelen uit de VS hierdoor in prijs verdubbelden.
Ik zou mijn nieuwe fiets graag uitrusten met Bebops, maar er is natuurlijk een prijs waarbij ik toch naar alternatieven ga kijken. Vooral als die prijs niet bepaalt wordt door de kwaliteit van het onderdeel, maar door economische politiek.

Groet,

walter

Wim Schermer zei

Hi Walter,
Dat valt erg mee. In ieder geval kan ik de pedalen, inclusief een set plaatjes verkopen voor 95 euro.
Losse plaatjes gaan 29 euro per set kosten. Prijzen incl. btw.
Ben je hier tevreden mee?
Groeten,
Wim

walter zei

Hoi Wim,

Tevreden? Je denkt toch niet dat ik tevreden ben met een chromo-setje ;-)

Enig idee wat een titanium setje zou gaan kosten?

Grtjs, wltr

Wim Schermer zei

Hi Walter,
Ik ga eens navragen.
Groeten,
Wim

Rob zei

Je hebt ook mensen/bedrijven die je als postadres in de US kan opgeven en die het dan doorsturen naar mensen buiten Europa, als het bedrijf niet verstuurd naar adressen buiten de US. Verschillende collega's hebben hier al eens gebruik van gemaakt. Misschien is dat een optie? Ik zal eens navraag doen bij mijn collega's,

Wim Schermer zei

Hi Rob,
Die methode werkt inderdaad.
Alleen dan moet ik als ontvanger hier de BTW vooraf betalen bij invoer. Als ik via een bedrijf inkoop kan ik met 0-btw invoeren en de BTW afrekenen als ik de pedalen verkocht heb.
Groeten,
Wim

walter zei

Hoi Wim,

nog een vraagje over die Ti-Bebops:
De pedalen op de Noordkaapfujin hebben een kortere as dan de stalen exemplaren. Nu zijn dit waarschijnlijk geen originele Ti-Bebops, maar zijn er titaan assen in geretrofit door Ernie Frieke. Voor mij zijn de assen precies lang genoeg: ik kan net met overschoenen fietsen zonder de cranks te raken.
Vandaar dat ik me afvraag of "jouw" Ti-Bebops ook een kortere as hebben. Voor mijn nieuwe fiets wil ik namelijk graag ook weer een smal crankstel, en dan is het best fijn als je 10 mm kan winnen in je pedalen.

Grtjs, Walter

ps niet al je posts over deze pedalen zijn met "Bebop" getagd, lijkt het.

Wim Schermer zei

Hi Walter,
De titanium Bebops zoals ik ze verkoop zijn zeker origineel VPOne. De lengte van de as van de aanslag op de crank tot aan de metalen schoenring is 35 mm.
De lengte van de aanslag tot aan buitenzijde pedaal is 70 mm. Dus het hart van de schoenring tot aan de aanslag op de crank is 52,5 mm.
Groeten,
Wim