zaterdag 2 juli 2011

Een nieuw achterwiel en toch weer niet

Vandaag rijden Kees van Hattem en ik naar Dronten om Ard van Breemen met zijn nieuwe Quest een geleide te geven naar Noord-Holland. In Enkhuizen meldt zich ook Jan Geel en we rijden lekker voor de wind naar Lelystad en vervolgens door naar Dronten.
Ik gebruik het tweede bezoek deze week aan Velomobiel.nl om een nieuw achterwiel in mijn Quest te laten zetten.
Mijn Super Moto heeft het weer eens met een grote klap begeven en daarbij weer de velg verbogen. Ook de wieldoekjes en het derailleurkapje hebben schade opgelopen. Waarom een Super Moto twee weken na de montage stilstaand in de garage, met een druk van 4,5 bar de geest geeft is me een raadsel.

Ymte heeft zijn best gedaan om een nieuw achterwiel mooi rond te spaken. Guus van Schoot zet het nieuwe wiel in de Quest en .... het wiel slingert. Wiel er weer uit en dan blijkt dat de naaf van het nieuwe wiel niet OK is. Inmiddels heeft Ymte mijn oude wiel weer fatsoenlijk in model gekregen en die mag er dus weer in. Guus vind ook een oplossing voor een felle tik die soms te horen is als de fiets door een kuil rijdt. Er ontbreekt een borgschroefje in de glijbus van de achterdemper.

Eva is bezig de gekraakte kinderQuest te repareren. Een heel werk want de aanrijding heeft plaatsgevonden precies op het punt waar alle latten bij elkaar komen.

Op de race Quest van Ymte zitten bijzondere velgen. Het zijn 25,6 mm brede KHE Big V holkamer velgen. Het is geen geheim dat brede velgen tot voor kort in Dronten niet zo populair waren :). Nadat Ymte had ondervonden dat ie soms niet meer de snelste is, heeft ie goed begrepen dat de opkomende concurrentie met brede velgen rijdt. Eerder bleek bij onze testen dat brede velgen 10 tot 20% minder rolweerstand opleveren, vooral in combinatie met brede banden. Alle snelle fietsers gebruiken nu wielkappen en tijdens de recente wedstrijden op de RDW baan zijn ook de brede velgen en GoCycle banden door onder meer Ymte en Theo gebruikt. Nu Ymte het snelste materiaal heeft gebruikt, is ie gewoon weer de snelste.
Het mooie van deze ervaringen is dat de aversie tegen brede velgen niet langer bestaat. Mooier nog, brede velgen gaan standaard geleverd worden op alle fietsen bij banden vanaf 35 mm en breder. Alleen degenen die graag smalle banden gebruiken, ik begrijp al jaren niet meer waarom, kunnen 19 mm velgen krijgen. Het mooie is dat de brede velgen ook nog eens 60 gram lichter zijn dan de standaard 19 mm velgen.

Als de fiets van Ard klaar is, de voetengaten moeten onder meer groter worden gezaagd, rijden we noordwaarts. We moeten nu tegen Bft 5 inrijden, voor mij reden om mijn carbon toerkap uit mijn Quest te pakken en in elkaar te zetten. Het is koud en het begint wat spetteren. Laat maar komen die bui :). Het valt allemaal mee. Ard trakteert op een ijsje bij de sluizen in Lelystad. Onze fietsen staan naast 'andere' fietsen, Harley Davidsons. De eigenaren vinden onze Questen heel mooi en er moet gezegd worden, de gemotoriseerde bikes staan er prachtig gepoetst bij.

Kees trekt de stoet de dijk op met maar liefst 36 km/u. Dat kan niet goed gaan en Kees krijgt op het lange stuk na Checkpoint Charley dan ook een dipje. Niet zo gek, naast Ard is Kees de enige zonder racekap. Vriend en collega Budi Jonkhart rijdt ook mee, met racekap.

19 opmerkingen:

Willem zei

Hoi Wim,
Banden die spontaan van de velg klappen? daar moet toch een reden voor zijn. Als ik even meedenk en mijn ervaringen met de BigApples en later de SuperMotos op de weg/strandwielen in de MTB. kan ik alleen maar bedenken dat het komt door de 25 mm vlelg.
MTB. velgen zijn altijd 19 mm breed, daar zijn deze banden volgens mij voor ontwikkeld en ik kan mij voorstellen dat de hoek die de hiel (al of niet van draad- of vouwband) tov. van de velg maakt de verkeerde is.
Ik heb deze banden nl. ook op mijn MTB. wegwielen zitten, deze hangen vervolgens de winter in de garage met 2-5 bar en ze klappen er nooit af.
De "hump" in dehiel van de band kan zo uit/langs de hump in de velgrand floepen en de schade is daar.
Nogmaals ik ben even op hardop aan het meedenken.
Ik heb een 60 mm Bigapple op mijn 19 mm. achterwiel in de Quest gehad en er 2 maanden mee gereden om te proberen op diverse drukken en niet één probleem gehad.
Maar is de buitenband uit elkaar geploft of gewoon van de velg geklapt?
Gr.Willem

Wim Schermer zei

Hi Willem,
De banden barsten niet, ze worden er aan de zijkant, dus langs de hieldraad afgeblazen. Dan is de hieldraad langer geworden, ietwat golvend ook. Meteen ook rijp voor de afvalbak.
Wel heb ik de druk meestal wat hoger dan de maximale druk van 4 bar.
Groeten,
Wim

Willem zei

Dat dacht ik al, probleem ligt hier toch in de velg- breedtemaat of diameter. Gebruik je draad- of vouwbanden?

Ik heb Mavic Ksyrium wielen gebruikt, deze waren ultra iicht en stijf, zeg maar speciale klimwielen; probleem was dat je minimaal 6 bar moest gebruiken om te voorkomen dat de band er in snel genomen bochten vanaf floept met alle gevolgen van dien.
Na nauwkeurig nameten door diverse fiets-fanaten is gebleken dat de binnendiameter van de velgen(velgbed) kleiner was dan andere Mavic velgen.
Na deze constatering mochten er alleen nog maar draadbanden gemonteerd worden en > 6bar druk, tevens waren er mechaniekers die een extra veglint in de velg plakten om zo het diameter verschil te compenseren en dus een levensgevaarlijke situatie te voorkomen.

Wim Schermer zei

Hi Willem,
De Super Moto's zijn vouwbanden. Mogelijk is de hieldraad domweg niet sterk genoeg om langere tijd de druk van 0,5 tot 1 bar meer dan maximaal toegelaten om een bredere velg, te weerstaan.
Groeten,
Wim

Rene van den Berg zei

Misschien ga ik dan toch maar vragen aan Ymte of op mijn nieuwe Quest een smalle velg achter gemonteerd gaat worden. Ik heb niet zo'n zin in een klapband op volle snelheid. Wat vind je?

René

Wim Schermer zei

Hi René,
Ik heb er nu de Furious Fred onder. Ziet er wat minder spectaculair uit en loopt ook licht. Ik blijf hier wel even mee rijden. Een smalle velg geeft al gauw tussen 10 en 20% meer rolweerstand, dus dat lijkt me geen goede zaak.
Groeten,
Wim

Willem zei

Wim,
Vouwbanden mogen eigelijk alleen op velgen gemonteerd worden met "hump" in de velgrand bij de montage voorschriften van oa. Vittoria wedstrijdbanden wordt hierop gewezen.
Dit, in combinatie met de druk moet de hiel op z,n plaats houden.
Bij race wielen staan de banden op 8-10 bar en wordt de hieldraad onder de "hump" gedrukt met een bepaalde kracht; bij 4-5 bar is die kracht gehalveerd.
Je kunt het zelf al nagaan, als je een vouwband zonder kracht om de velg krijgt moet je er een veel hogere druk in pompen als bij een draadband om dezelfde weerstand tegen 'uitfloepen" te krijgen.
Een andere mogelijkheid is dat de hieldraden te slap zijn maar dan zou ik dt ook hebben bij mijn MTB. wegbanden (zijn ook vouwbanden), en bijv op het strand rij ik met 1.8-2.5 bar en er is ook dan geen probleem (19 mm. velgen)
Ik weet ook dat de draadversie van de topwielmerken als lightweight, Zipp, Mavic etc. verbieden om er vouwbanden om te leggen zodat dit probleem zicht niet kan voordoen.
Gr.Willem

Wim Schermer zei

De nu gebruikte velgen zijn simpele Rigida velgen.
Ik schat in dat er geen 'hump' in zit. Dit, in combinatie met de vouwband en wat teveel druk en een heel dunne binnenband zijn de mogelijke oorzaken.
Groeten,
Wim

Cees zei

Dag Wim, zet jij je ventiel vast met een borgmoertje. Bij een klapband wordt hierdoor het ventiel met kracht meegetrokken waardoor de velg meer schade oploopt. Het nadeel zonder moer is minder makkelijker oppompen (met handpomp) en het ventiel is minder gecentreerd. Mvg Cees

Wim Schermer zei

Hi Cees,
Ik gebruik al jaren geen ringetjes meer op mijn ventiel. Dat kan de schade dus niet verergeren.
Groeten,
Wim

Erwin zei

Hi Wim,

Een prachtig plaatje, die twee Questen op de dijk :)

Groetjes,

Erwin

Maarten zei

Wim schrijft: “Alleen degenen die graag smalle banden gebruiken, ik begrijp al jaren niet meer waarom, kunnen 19 mm velgen krijgen.”

Ik heb nu 35 mm velgen, en zal een volgende Quest waarschijnlijk weer met smalle velgen laten uitrusten. De reden is simpel: de bochten op m’n woon-werk route zijn zo al krap genoeg. Al kan ik tegen de tijd van mijn volgende waarschijnlijk in een kleine Quest stappen, en dat verandert het verhaal opnieuw.

Wim Schermer zei

Ik neem aan dat je 25 mm velgen bedoelt. 19 mm velgen zijn uitsluitend zinvol bij smalle racebanden als Durano's. Bij normale 35 mm brede banden als bijv. Kojaks, zijn er ook met brede velgen geen beperkingen in de stuuruitslag. Zelfs met 42 mm brede banden, je hebt dan al 10% minder rolweerstand, is de draaicirkel maar een fractie groter. Bij heel brede banden, ik gebruik 52 mm brede GoCycles, is de draaicirkel 2.70 meter groter dan standaard. Voor mij geen probleem, voor jou waarschijnlijk wel.
Groeten,
Wim

Kees Veldkamp zei

Hallo Wim,
Nog even een waarneming betreffende de velgfabrikant exal.be (race/MTB/trek)
Enige jaren geleden liep hun MTB programma nog door tot 25mm breedte.
Onlangs zag ik dat de max. maat nu 19mm is.
Hun opgave:
17mm voor bandbreedtes 25-54mm
19mm voor bandbreedtes 28-60mm
Dit zou een tegengestelde trend zijn.
Groet, Kees

Wim Schermer zei

Hi Kees,
Fabrikanten die tot 19 mm breedte gaan, geven wel 10 tot 20% winst in rolweerstand prijs. Blijkbaar weten die fabrikanten dit niet.
Eerder bleek al dat draadbanden 10% minder rolweerstand hebben dan vouwbanden. Wisten de bandenfabrikanten ook niet.
Geeft niks, we zoeken het zelf wel uit :).
Groeten,
Wim

Maarten zei

@Wim: Ik bedoelde 35 mm banden, op standaard (nov. 2010) velgen.

Ik heb een set Kojaks in 1600 km tot klapband gereden – wang kapot, omdat ik een paar keer teveel de wielkast als einde stuuruitslag had gebruikt, onder het mom van “boem is ho”. Ik rij nu net iets voorzichtiger, en nu gaat het goed, maar in een drukke spits (nu even niet, lang leve de schoolvakanties) hou ik op een paar punten niets over.

Voor ik ook maar een beetje breder monteer, wil eigenlijk zien dat het met die banden ook kan. Met jouw GoCycles gaat het zeker niet lukken, met 40 mm band op 25 mm velgen heb ik ernstige twijfels. Route is op verzoek beschikbaar voor iemand die het wil uitproberen ;-)

Oh, leuk onderdeel voor velomobielonderdelen: een stuuruitslagstopje.

Wim Schermer zei

Zo'n stuuruitslagstopje, zelfs een verstelbare, is al door een lezer van mijn blog uitgevonden. Ik zal het eens opzoeken.
Het ruimer zagen van de wielkasten en deze mooi rond vijlen en schuren maakt het aanlopen van de banden nauwelijks nog een probleem. Voor de dunne GoCycles heb ik weleens rubberrepair van Bison op de wangen gesmeerd. Dit spul krijg je niet versleten.
Groeten,
Wim

Rene van den Berg zei

Hoi Wim,

Het lijkt me verstandiger om inderdaad een Furious Fred te monteren op de brede velg van mijn nieuwe Quest. Wellicht dat zowel de Geax Tattoo en de Super Moto bij jou eraf zijn geblazen door de brede velg. Dat wil ik toch voorkomen met de snelheden die we tegenwoordig halen. Ben je het met me eens dat het eigenlijk een beetje onverantwoord is om het risico te nemen om de Geax of Super Moto op de door Velomobiel gebruikte brede velgen te monteren?


Ik was even bezorgd over de snelheid van de Furious Fred in vergelijking met de Super Moto, maar ik zie uit de uitrolproeven dat de winst van brede velgen het kleine uitrolverschil ten nadele van de Furious Fred meer dan compenseert (en hij is nog lichter ook).

René

Wim Schermer zei

Hi René,
De Geax barst gewoon doormidden bij drukken vanaf 4,5 bar. Dat is levensgevaarlijk. De Super Moto is een comfortabele band met een grote omtrek waardoor je met een 57 tands blad voor nog hard kunt rijden.
Maar ook deze band blijft niet om de velg zitten.
De Furious Fred is een 127 tpi band die heel licht loopt, niet in de wielkast aanloopt en tot nu toe goed heel blijft.
Ik blijf hem vooralsnog gebruiken.
Groeten,
Wim