Eén van de regelmatige lezers van deze blog en tevens klant van Velomobielonderdelen.nl is Henry Riedel uit Zweden. Henry heeft zelf een velomobiel gebouwd die qua snelheid te vergelijken is met een Strada.
Henry heeft zijn velomobiel van nieuwe SKF E2 voorwiel lagers voorzien. De oude lagers in een door Velomobiel.nl in 2006 geleverde veerpoot/wiel combinatie liepen op zich nog goed. Henry laat mij enthousiast weten dat de SKF E2 lagers fantastisch lopen. Hieronder zijn bericht en verslag van zijn proefnemingen.
Hello Wim
Installed the bearings on one frontwheel and made some measurements. Rotated the wheel up to about 60 km with an electric drill and measured the time to standstill.
Standard bearings and one wheelcover time 1 min. 40 sek.
SKF E2 without wheel cover 3 min. 40 sek.
SKF E2 with one wheel cover 3 min. 50 sek.
SKF E2 with cover both sides 4 min. 45 sek.
Conclusion. The bearings must be great compared to the old ones. It also seems that covering both sides of the wheel is an advantage probably both on Mango, Strada and Quest. The F-lite tire was beautiful but a bit to fat in the front. I will test it at the rear.
My velomobil is homebuilt and made mainly from carbon fiber. It is equipped with an 8 speed Shimano nexus hub and an electric assist at the intermediate drive. This combination works great. The velomobil I believe is about as good as a Strada regarding streamlining. I am doing small changes all the time to improve it and it is very inspiring to read your blog despite I am not so god at the Dutch language.
Kind regards
Henry
Belangrijkste conclusie is dat in dit geval het vervangen van standaard lagers door SKF E2 lagers een 2x zo lichte loop opleveren. Opvallend ook is het effect van wieldoekjes. Met twee in plaats van één wieldoekje draait het wiel een minuut langer. Het wiel loopt dan dus zo'n 20% lichter.
Henry heeft de lagers direct na inbouw gemeten. Mijn ervaring is dat als de E2 lagers enkele honderden kilometers hebben ingelopen ze nog lichter draaien. En nee... dit is geen visserslatijn :).
Bericht van Henry Riedel van zondag 4 december 2011
Hello Wim
Yes real performance is under load but I think it says something to spin the wheel.It seems that the claim of 50 percent reduction of bearing resistance could be true. The difference in air resistance with 2 and 1 cover is the same. I found the same difference when I did spin my wheel of my 2 wheel streamliner.
Anyhow I got new figures after running just 1 kilometer under load.
Left wheel with one cover improved from 3 minutes 40 to 5 minutes. Right side which was better from the beginning with more work with the bearing installation because not satisfied at first has now improved to 8 minutes and 40 with one cover and a full 10 minutes with two.
I believe it,s not easy to detect the difference on the road but I believe that by making small difference where you can with tires, rims, wheel openings, wheel covers, drive system ,bearings and so on it will together make a noticeable difference.
Kind regards
Henry
Het is inderdaad van belang, ik liet dat Henry weten, om de lagers in te laten lopen. En alle kleintjes maken samen een merkbaar verschil.
Het is nog maar 5 jaar geleden dat ik tijdens een uursrace op CV 42,5 km/u ging. Inmiddels is daar 13 km/u bij gekomen.
10 opmerkingen:
Beste Wim. Jan Geel had ze al jaren, de dubbele wieldoekjes. Mango 69 en de Verhees Alleweder hebben ze rondom. Ik heb ze net verwijderd bij mijn Quest, omdat ze in de weg zitten als je je voorwielen wilt verwijderen. Dit is zeker voor de Strada en de Mango rijders een snelheidsverbetering, en simpel te monteren. Groeten Kees.
Een beetje een rare vergelijking. Je zou een nieuwe SKF-lager toch willen testen tegen een nieuwe standaardlager. Ik kan me voorstellen dat een 5 jaar oude lager (geen idee of deze intensief gebruikt is) vergeleken met een nieuw exemplaar toch enige meetverschillen opleveren.
Waar het om gaat is of het vervangen van je oude lagers wat oplevert. Ik denk dat dat hier heel wat oplevert.
Maar je hebt een punt.
Ik ga zeker een test doen met nieuwe standaard SKF lagers en E2 lagers.
En de lagers onder belasting testen, zou nog waarheidsgetrouwer zijn.
Sjef
Bij die test uiteraard wel meerdere keren dezelfde test uitvoeren om meetfouten (zoals beginsnelheid die mogelijk niet elke keer even hoog is en anders moet je ook dat nauwkeurig meten) er zoveel mogelijk uit te filteren.
Onder belasting meten is natuurlijk optimaal.
Ik denk dat alleen de fabrikanten zelf daar de spullen voor hebben.
Dat zo'n lager onbelast lichter loopt zegt natuurlijk niks, waar het om gaat is het verschil in rendement onder normale belasting en toerental.
Je zou misschien een test kunnen doen zoals je ook de bandentesten doet, uitrollen.
Ik denk dat het verschil met normale lagers verwaarloosbaar klein is.
Ik schat in dat de snelheidswinst bij 35 Km/uur 0.1 Km/uur is!
En dan zit ik aan de ruime kant.
Als iemand mij het tegendeel kan bewijzen graag, want dan ga ik ze ook gebruiken.
@ Quemo,
Voor iedere test schrijf ik een testprotocol waaraan we ons tijdens de testen, bij de banden bijv., nauwkeurig houden.
Uiteraard moeten meetfouten, o.m. door herhaling van de tests, worden uitgesloten.
Ik heb laatst net zo'n test gedaan met mijn Mango. Ik heb het op video opgenomen en kon het daardoor goed analyseren. Ik liet het wiel niet erg snel draaien, ik schat dat de 'snelheid' van mijn linkerwiel 7,5 km/uur was. De uitdraaitijd was 32 seconden. Bij mijn rechterwiel was de snelheid 5,1 km/uur en de uitdraaitijd 45 seconden. Dan vind ik een uitdraaitijd van 1:40 bij 60 km/uur erg kort. Natuurlijk is de weerstand bij hoge snelheid hoger, maar ik heb het idee dat de vertraging bij hem veel groter is dan bij mij. Dat zou betekenen dat zijn lagers veel slechter zijn dan die van mij, of er is iets anders aan de hand.
Kees (mango34)
Ernie Friek, bekend mtb wielenbouwer, heeft in het verleden verschillende soorten naven getest. Daar is lager rolweerstand apparaat voor ontwikkeld om onder belasting te meten.
http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=338,0,0,1,0,0
Een reactie posten