vrijdag 13 april 2012

Schijfwielen en schijfremmen voor Quest

Vanmiddag even naar Jan Reus. Jan heeft wat nieuws. Als ik binnen kom staat Jan bij grote blokken piepschuim. Uit deze blokken moet de grote racekap voor het ROC Helmond, deelnemer aan de Shell Eco Marathon, worden gevormd.

Jan laat me een 20 inch voorwiel zien voor bijv. Quest, Strada en Mango. Dit wiel is niet voorzien van spaken, maar bestaat uit een enkele plaat. De plaat is opgebouwd uit een honingraat met aan weerszijden een laag carbon. Dit wiel weegt bijzonder weinig.
Een pakketje spaken weegt meer dan het schijfwiel. Het schijfwiel is veel stijver dan een gespaakt wiel.
Normaal krijg je een gespaakt wiel er uitsluitend uit door het losdraaien van de dubbele moer bovenop de wielkast. Daarna moeten de stuurstangen worden losgemaakt. Dan kan het wiel omlaag zakken en kun je het na het losdraaien van de moer op de naaf het wiel van de as schuiven.

Het schijfwiel kan door het simpelweg losdraaien van één grote moer op de naaf, direct uit de wielkast van de Quest zakken. Je kunt er nu namelijk gewoon met de hand langs omdat de dikte van het wiel nu heel gering is. Er hoeft verder niks te worden losgemaakt. Zo kun je snel, net als bij de Mango en Strada, een wiel wisselen bij een wedstrijd. Zelfs het 's morgens beslissen over welke banden je die dag gaat gebruiken is mogelijk.

Een groot voordeel echter is dat er nu eenvoudig hydraulische schijfremmen kunnen worden toegepast. Schijfremmen wegen vrijwel niks en remmen als de beste. Een bezwaar van schijfremmen is de grotere onderhoudsgevoeligheid als ze in de wielkast van een Quest worden ingebouwd. Dat bezwaar kan goeddeels worden bezworen door op het schijfwiel een carbon rand te maken waardoor water er niet makkelijk bij kan komen, een methode die ook in auto's wordt toegepast. Zeker nu het wiel er zo makkelijk uitgehaald kan worden is onderhoud aan de schijfremmen makkelijker te doen. Ter voorkoming van oververhitting worden kleine koelvinnetjes op de schijf gelamineerd.

Nog een groot voordeel is dat het totale gewicht van het wiel veel lager is dan van een wiel met - grote - trommelrem. Per wiel kan zo, naar schatting, 600 gram worden bespaard. Dit resulteert in een beter weggedrag door een lager afgeveerd gewicht.
Mogelijk kunnen dan ook de veerpoten voorzien worden van Risse dempers.

Als ik vertrek spuit Jan de gele hoed van een racekap. Yes Chris, your hood - just visible on the left of the second photo, is almost ready.

Bij Driehuizen komen een groot aantal historische auto's de weg op. Hoewel ze geen voorrang hebben rijden ze ijzerenheinig door.
Kennelijk denken ze dat ze in een groep rijdend te allen tijde voorrang hebben. Nee heren, voor u gelden gewoon de normale voorrangsregels.

24 opmerkingen:

Alwin Visker zei

Wat een leeg bericht Wim. Zijn we niet van je gewend.

Wim Schermer zei

Tekst komt er aan Alwin.

lighans zei

ityMooi die carbon wielen! en inderdaad is de extra ruimte een groot voordeel.

Overwegen jullie meerdere versies, voor schijfrem en voor trommelremmen? Of is dat te bewerkelijk?

Wim Schermer zei

Hans,
We gaan, maar dat kan nog wel even duren, eerst een versie maken met schijfremmen. Met alle projecten die ik nu bij de kop heb, begint het aardig op werken te lijken. Dat had ik vijf jaar geleden afgezworen, maar het vlees is zwak :)
Groeten,
Wim

Gerrit zei

Met die dichte wielen kan de wieldoekjes fabrikant ook wel opdoeken , zijn de wielen alleen geschikt voor wedstrijden of zijn ze ook stevig genoeg voor de klinkerwegen ?

Wim Schermer zei

Hi Gerrit,
De wielen zijn prima geschikt voor dagelijks gebruik. Sterker is er vrijwel niet en spaken kunnen niet meer breken.
Groeten,
Wim

Unknown zei

Hoi Wim,

Mooi wiel, kan misschien alleen nog wat aerodynamischer? (ook al brengt dat weinig in een wielkast)

Moderne schijfremmen zijn behoorlijk uitontwikkeld en goed en ik zou erg graag over die remkracht beschikken. Komt er dan 1 remhandel voor?

Succes!

Wim Schermer zei

Henk-Jan,
Twee mogelijkheden. De remhandels waar we nu naar kijken kunnen goed gekoppeld worden tot één greep.
Gescheiden remhandels kan natuurlijk ook. Schijfremmen zijn heel goed doseerbaar en is gescheiden remmen waarschijnlijk heel fijn.
Hard remmen met gekoppelde remmen, bijvoorbeeld in een bocht, betekent dat het binnenwiel te veel remkracht krijgt.
De ontwikkeling is nog heel pril. De reden waarom we dit toch al naar buiten brengen is anderen op ideeën te brengen waardoor er uiteindelijk een optimaal resultaat kan worden gerealiseerd.
Mijn idee over de dakdrager heeft anderen, waaronder Klaas de Jong, aangezet om ook de ontwikkeling van de dakdrager ter hand te nemen.
Groeten,
Wim

Kees van Malssen zei

Heel fraai, vooral als de schijf aerodynamisch aan de velg aansluit. Dat kan eventueel met vulstukken.

Naast het niet meer breken van spaken is het schoonhouden ook heel veel prettiger dan rondom spaaknippels.

Er zal nog uitgebreid getest worden, waarbij dwarskrachten, bij Quest voorwielen toch een zeer belangrijk punt, goed getest moeten worden. Dat is namelijk wel een groot voordeel van de spaken in wielen. Succes ermee!

Wim Schermer zei

Hi Kees,
Een aerodynamische vorm kan vrij eenvoudig worden gerealiseerd. Dit zal dan wel een verdikking opleveren die mogelijk het makkelijk verwijderen van het wiel weer hindert. Dat laatste is wel een cruciaal voordeel.
Groeten,
Wim

Quesjer zei

Hoi Wim,

Prima ontwikkelingen weer, maar wat de remmerij betreft zie ik toch wel wat vraagtekens.

Met droog weer zal het allemaal best (blijven) werken. Maar bij vocht, en zeker als daar nog zout bijkomt, dan vraag ik me dat af. Natuurlijk zal de praktijk het uitwijzen. Maar ik zie vooral wervelingen van lucht, en of je dan met een simpel kapje nog goed uitkomt.... He tprobleem zit 'm dan niet bij de schijf, maar bij het remmechaniek. En als je de haperingen van de kleine remtrommels vervangt door de haperingen bij de schijfremmen, dan span je het paard achter de wagen.
Volg je ook de ontwikkelingen momenteel bij Flevobike? Daar zijn ze bezig met een nieuwe trommelrem, en dat ziet er bepaald goed uit. Ik kan me voorstellen dat dit in combinatie met jouw schijfwielen of hun gegoten wielen een prima combinatie vormt die de remkracht blijvend waarborgt. En dan nog een goede veerdemper die onderhoudsvrij is.....

Kortom, ik volg ook dit weer met bovengemiddelde belangstelling ;-)

Jeroen Koeleman zei

Mooie ontwikkeling, die carbon wielen voor een velomobiel!

Zit ook al tijden te kijken hoe ik de carbon wielen voor mijn, nog te bouwen, velomobiel wil gaan maken...

Op het forum van www.recumbents.com heb ik al eens een vraag gesteld over hoe ik dit het beste kon aanpakken en daar was men redelijk sceptisch over de oplossing die jullie nu aandragen. Men was bang voor het uitbreken van de naaf ivm de hoge dwarskrachten op de wielen.

Hoe willen jullie dit gaan voorkomen? extra lagen carbon in het gebied van de naaf?
Voor nu blijf ik nog even bij de (ingewikkelde)constructie zoals die ook is toegepast op de Pac-car2(zie een van de eerste berichten op mijn blog), maar zal jullie ontwikkelingen op de voet volgen!

Groeten,
Jeroen

Bram Smit zei

Hi Wim
Niet te stuiten he ?
De ideeen volgen elkaar in hoog tempo op .
Toch even de euforie een beetje afremmen.
Ik gebruik , zoals je weet deze honeycomb platen al jaren op de Munzo Tilting Trike.
Stijf, licht en snel, helemaal wat we willen.
Een nadeel is het geluid, de Nomex-platen versterken het band-wegcontact geluid enorm.
Een tweede puntje is het gebruik van schijfremmen in onze velo's.
Harrie van Sinner reed de ROAM met schijfremmen.
Een van de onplezierige eigenschappen van deze remmen was het onvoorspelbare aangrijpen.
De ene keer trok de Mango naar links, dan weer naar rechts.
De 90mm Sturmeys hadden dit probleem niet.
Helaas is het niet altijd feest,maar een beetje reuring in de tent is wel zo leuk !!
Bram

Wim Schermer zei

Hi Quesjer,
Ik weet dat Flevobike met trommelremmen bezig is.
Schijfremmen zijn inmiddels heel ver ontwikkeld.
We gaan het gewoon proberen.
En ja, ik heb inmiddels goede relatie in de VS als het gaat om dempers.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Jeroen.
Een enkele vlakke plaat zal niet voldoende zijn. We kunnen de omgeving van de naaf opdikken tot de dikte van de band. In de praktijk zal dat ongeveer 45 mm zijn.
Enkele laagjes hardschuim met carbon maken de boel onwaarschijnlijk sterk.
Groeten,
Wim

Peter de Rond zei

Hallo Wim,

Prachtig dat je zoveel bezig bent, je hebt ook tijd ervoor, en dat is een groot voordeel waar we met zij'n alle van kunnen genieten. :-))
Mijn ervaring met de grote trommels is dat ik geen problemen heb om de wielen tijdens fietsen tot stilstand te krijgen, (Noodstop). Dit zal met schijfremmen geen probleem zijn, juist sneller omdat je minder druk op de hendel hoeft uit te voeren.
Ze doen beide dus hetzelfde, mijn voorkeur ivm onderhoud gaat dan duideljk uit naar remtrommels.
Met het dichte wiel is het nadeel, lijkt me dat de velg niet na te stellen is, nu kun je met je spaken de velg weer richten na een ongelukje, stoeprand,
Hoe is dat met een dichte velg, krom is krom, jammer maar helaas??
Ben zeer benieuwd hoe een en ander uitpakt.
Succes Peter de Rond.

Wim Schermer zei

Hi Peter,
Inderdaad valt er weinig te stellen zonder spaken.
Maar hoe vaak komt het voor? Velgen die over de hele omtrek door een schijfwiel worden ondersteund zullen minder snel vervormen. En als dat zo is, wat kost zo'n velg? Normaal gesproken kost het spaken van een wiel meer dan de velg.
Behalve vervorming van de velg van het achterwiel door ontploffende binnenbanden, heb ik in 11 jaar nog nooit een kapotte velg gehad. In die 11 jaar, met meer dan 100.000 km heb ik zelfs nog nooit een kapotte spaak gehad.
Gewoon kalm rijden dus :).
Groeten,
Wim

Quesjer zei

Hoi Wim,

Je hebt nog nooit een gebroken spaak gehad, dat is mooi voor je, maar: Bedenk wel dat je al weer een nieuwe fiets hebt voor je in het kilometrage komt dat slijtage een issue wordt. Ik sta beslist bekend als een lichte en kalme rijder, maar nu beginnen na ruim 55.000 km de spaken ook wel te breken. Niet zo vaak, maar af en toe toch wel. (En om te illustreren dat ik echt kalm rijdt: ik rijdt nog met de originele ketting, en 10 schakels meten nu 146.2 mm. waar 145 nieuwstaat is, en 148 ketting vervangen. (En ik smeer zelden en ook niet overdadig)Gewoon de standaard ketting dus.
Groet van Quesjer

Jan Reus zei

Hallo Heren,

Jeroen,

Zoals je weet werk ik bij Van Den Berg Surf en bouwen wij al jaren surfplanken van Carbon Sandwich.
Ook de vinkast bouwen we zelf en wordt met een goede verbinding aan het boden laminaat verbonden.
De vinkast in de surfplank daar komen enorme krachten op, vinnen van 20 tot 50 cm lang waar dan weer een persoon van 100 kg tegen aan staat te trappenen, hebben er nog nooit een terug gehad waar de vinkast was uitgebroken.
Dus zie ik geen enkel probleem met de zijwaartse krachten van as op wiel.

Bram,

De bouw van het wiel is puur een test exemplaar met materiaal wat ik voor handen had om de opbouw van het wiel op de as anders te maken om makkelijk het wiel er af te halen en voor montage van remschijf.
De opbouw zal zeker nog anders worden waar ik al mijn ideeën over heb.
Harde materialen geven geluid maar dat vind ik niet erg, als het geluid van iets is wat aan loopt vind ik dat wel erg.
We gaan eerst veel kilometeres testen en denk dat dit zeker gaat lukken.

Groet Jan.

Jeroen Koeleman zei

Jan,

Ik ben er van overtuigd dat jullie bij van der Berg weten waar jullie mee bezig zijn en geloof ook zeker dat het vervaardigen van de carbon wielen bij jullie in goede handen is!

Maar een finbox wordt ook nog in zekere mate ondersteund door het schuim van het board zelf en zit als ik goed heb opgelet zowel boven als onder vast aan het laminaat van het board en daardoor wordt zowel het bodem en dek laminaat belast. De ruimte tussen de bodem en het dek laminaat is ook weer 5 tot 10 cm wat ook weer zorgt voor een hoop sterkte.

Nou ja, ik zal jullie niet langer lastig vallen met mijn opmerkingen en net als de rest met veel spanning afwachten op het eindresultaat wat vast en zeker prima zal functioneren.

Groeten,
Jeroen

CapoJan zei

Het is maar één ervaring, maar op de Gforce trike had ik gekoppelde hydraulische remmen. Zelfs in afdalingen in de Pyreneeën gaf dat geen probleem: het binnenwiel in de bocht is bijna niet belast, dus als zat het tegen het blokkeren aan, dan was er nog geen effect op het stuurgedrag. Op een trike kun je natuurlijk wel veel beter met je eigen gewicht spelen. Een groot voordeel is dat zo'n systeem perfect te doseren is.

questikel zei

Prachtige foto Wim met de klassieke auto´s.

hgr Peter

VeloTeĵo zei

carbon, aluminium en pekel gaan niet samen. Kan Jan ook de velg van carbon maken?

Arnold, Hoorn (West-Friesland) zei

In een groep rijden en dan een voorrangsituatie afdwingen ? Hmmm, het lijken wel velomobielrijders in de Oliebolentocht of een andere grote tocht.........