Hi Wim,
Veilig beneden.
De hoge snelheidstest van de Risse demper (5 Bar, ik weeg 70 kg) in de Limburgse heuvels bij Maastricht is (gelukkig) goed verlopen.
Wat opvalt is dat het deinen bergop volledig weg is, dus alle energie gaat nu naar een voorwaartse beweging, dat moet toch een snelheidswinst opleveren.
Bergaf, eerst maar eens voorzichtig, een hele slechte weg waar ik vanwege zijdelingse bewegingen vroeger maar 30 km/h kon rijden gaat nu probleemloos met 45 km/h. Daarna een flinke lange afdaling die ik vanwege zijdelingse bewegingen van ca. 1 meter met gevaar voor eigen leven eerst maar met 65 km/h deed kan nu met 75 km/h en heel weinig bijsturen. Een derde helling kan ik niet op volle snelheid nemen vanwege een auto die maar 70 km/h wil rijden, ik merk nu tijdens het remmen dat de fiets wel zijwaarts gaat vanwege niet goed afgestelde remmen (dat had ik eerder nooit gemerkt doordat Quest zich in deze afdaling met bochten heel zenuwachtig gedroeg). De laatste afdaling is er een waar je volgens mij tegen 100 km/h kunt halen, dit nooit aangedurfd omdat ik bij ca. 80 km/h moest bijremmen vanwege het onbeheersbare gedrag van de Quest. Nu gewoon voluit laten gaan, geen enkele onverwachtse beweging. Helaas geeft de Polar het hier op, de snelheid is wel heel hoog, dit te constateren aan het enorme kabaal van de wind zelfs met de racekap. Pas beneden aan de helling waar ik moet remmen vanwege bebouwing zie ik nog even 77 km/h.
Conclusie
Sterke verbetering of het veiliger is weet ik niet, immers het gaat nu allemaal veel harder :).
Duidelijk verhaal. Het is inmiddels duidelijk dat de Risse dempers in onze velomobielen veel extra veiligheid en comfort opleveren.
Op diverse blogs zijn positieve verhalen te lezen.
Echter, dat je nu veel harder een bocht door kan en veel hogere snelheden op slecht wegdek kan rijden, betekent ook dat dàt de veiligheid niet bevordert. Er blijven grenzen, verder weg dan ooit hiervoor, maar een waarschuwing is op zijn plaats. Als je de grenzen overschrijdt, gebeurt dit met een veel hogere snelheid.
2 opmerkingen:
Goed dat je nog even nadrukkelijk wijst op de veiligheid.
Laat vooral het verbeterde rijgedrag een reden zijn om deze demper aan te schaffen. Hogere snelheden lijken mooi, maar zoals je al aangeeft worden de risico's ook groter.
Hi Wim,
I was wondering if you received my email reply regarding my Risse shock order? I wanted to add the small inflator adapter to the order please.
Regards,
Paul
Een reactie posten