zondag 18 oktober 2015

LEL 2015


Vanmorgen rij ik met een geleende Tesla naar Lelystad. Waarom geleend? Wel, een Tesla medewerker die mijn Tesla twee weken geleden voor onderhoud ophaalde reed veel te hard en knalde pardoes op een stilstaande file. De dashcam beelden waren zeer veelzeggend.

Het heeft niet veel gescheeld of de wedstrijd zou aan mijn neus voorbij zijn gegaan. Ik ben in afwachting van een gecompliceerde wortelkanaalbehandeling. In de tussentijd, dinsdag word ik behandeld, is het maar hopen dat de wortel rustig blijft. Je raadt het al, nee dus. Gisteren begint de kies op te spelen en na een slechte nacht heb ik een lichte verhoging. Ik zeg niks tegen Marian want dan ben ik uren aan het debatteren dat het uiterst onverstandig is om te gaan racen, helemaal met koud en nat weer. Zo gezegd, zo gedaan en ik zeg niks. 


Om even na 12.00 uur ben ik op het welbekende parkeerterrein op de Houtribdijk in Lelystad. Het regent continue en de temperatuur bereikt de miserabele hoogte van 9 graden C. Ik plak de wielstroomlijnkappen erop. Dat lukt nauwelijks door de continue stromende regen en kou. Uiteindelijk lukt het min of meer en kan ik op weg voor een controleritje of er niks aanloopt. Dat gaat goed en nadat de open liggers zijn gestart ben ik de vierde velomobiel die mag starten.
Meteen is duidelijk dat er geen snelle tijden mogelijk zijn. Mijn conditie is nu niet perfect, het is koud en de fiets zit onder het regenwater. Aërodynamisch natuurlijk een ramp. Overigens heb ik enkele snelheidsverhogende onderdelen niet aangebracht, teveel gedoe. De latex binnenbanden blijven thuis en de snelle Michelin banden offer ik niet op aan het slechte asfalt van de dijk. Zelfs het standaard kettingtandwieltje zit erin. Ik rij met F-lite banden voor en een Super Moto achter.

 
Zoals gezegd, snelle tijden zitten er niet in. Daniël Fenn ziet dat anders en roept dat ie gaat voor een 'Streckenrekord'. Nou zegt Daniël wel eens vaker iets, we zullen zien. De snelheid op het eerste stuk komt nog op 55 km/u. Dan merk ik dat ik nog op het 53-tands blad voor rij. Er moet geschakeld worden naar de 71-tands. Dat gaat op het slechte wegdek van de dijk hopeloos mis. De ketting vliegt eraf en ik probeer al rijdend de ketting er weer op te krijgen. De snelheid daalt naar 30 km/u en ik vrees dat het al einde wedstrijd is. Uiteindelijk lukt het toch de ketting weer op het grote blad te krijgen en ik kan weer aanzetten tot wedstrijdsnelheid. Al vrij snel haal ik Robert-Jan Bakker in en ook alle open liggers rij ik voorbij. Daniël Fenn haalt mij op zijn beurt in. De wind is nu rond 4 Bft en komt voorlijk in. Dat kost kracht en de snelheid komt halverwege de heenrit onder de 50 km/u.


Bij het keerpunt zijn de keerders druk met de fiets van Daniël Fenn, hij heeft een lekke band. Ik toeter maar eens om gekeerd te worden. De mannen, Cees en George, hebben me in de gaten en komen hard aanlopen om mij te keren. Omlaag in het aquaduct gaat het met 60 km/u, omhoog is het vreselijk zwaar. Als ik uiteindelijk boven ben geeft de Garmin een schamele 23 km/u aan. Het duurt lang voor ik weer boven de 50 km/u kom. Op het betonnen fietspad krijg ik even 55 km/u in beeld. Her en der zie ik fietsen en velomobielen aan de kant liggen, waarschijnlijk allemaal lekke banden.



Het laatste stuk naar de finish is tegen wind en het is moeilijk om boven de 46 km/u te komen. Mijn hartslag op de heenweg is 150 tot 154 slagen per minuut. Op het laatste stuk daalt deze naar 146 slagen per minuut en wil niet verder omhoog. Er dreigt wat kramp in de linker kuit en in de knieholte. Dat blijft beheersbaar al is 100% vermogen er even niet bij.
Als ik gefinisht ben blijk ik na Ymte op de tweede plaats te staan. Er moeten nog verschillende fietsers finishen dus zal ik nog wel in het klassement zakken. Dat gebeurt evenwel niet en ik word tweede van de velomobielen. Ondanks het slechte weer, de kou en de afgelopen ketting rij ik maar enkele tienden van een kilometer langzamer dan vorig jaar. Er is dus nog hoop :)


De Quest gaat weer op de leenauto en is het wachten op de prijsuitreiking. Er loopt een 'zwerver' rond in lompen :). Dat blijkt Ymte te zijn die hiermee de kou te lijf gaat.


Het regenen wordt minder en de wind gaat zoals verwacht bijna liggen. Theo van Goor heeft zijn DF van een tentje voorzien, dan blijft alles tenminste droog.


We moeten heel lang wachten op de laatste deelnemer, Ronald Gram. Hij rijdt met een splinternieuwe Orca en wil de rit maken zonder gebruik van de elektromotor. Hij komt na bijna twee uur rijden over de finish.



De prijsuitreiking is zoals altijd een prettig informeel gedoe. Voor het eerst mag ik een prijsje meenemen, uiteraard mede doordat het deelnemersveld klein is en enkele snelle mannen een lekke band kregen. Maar goed, een bewuste keus om niet de snelste banden te gebruiken en de kans op lekke banden te beperken, levert soms de winst op.






20 opmerkingen:

Richard zei

" Ik zeg niks tegen Marian want dan ben ik uren aan het debatteren dat het uiterst onverstandig is om te gaan racen, helemaal met koud en nat weer. Zo gezegd, zo gedaan en ik zeg niks".
Hmm zou ik ook zo kunnen uitvoeren :-) LOL..

Maarten zei

"To finish first, first you have to finish" is bij de LEL elk jaar weer een heel belangrijk gegeven. Naast goede benen uiteraard.

Quezzzt zei

In ieder geval zal de "luchtvering" van de F-lites en SuperMoto iets hebben geholpen tegen eventuele pijnflitsen uit de kaak na het overdenderen van oneffenheden :-)))

Natuurlijk is dat geen omstandigheid waarin mensen zich langdurig horen te bevinden maar dan leer je wel goede/soepele vering/banden in een velomobiel op waarde te schatten...

En dat jij niet lekgereden hebt op banden zonder lekbescherming ( SM ) of geringe lekbescherming ( F-lites ) op die dijk !

En blijven presteren bij maar 9 graden in natte omstandigheden is nog veel indrukwekkender dan sneller rijden in optimale omstandigheden vind ik.

Heb je overigens een idee of Ymte nu echt sneller rijdt dan in zijn geprepareerde wedstrijd-Quest dagen ? Vooral vanwege de voor velomobielwedstrijden ongewone koude dus hogere luchtdichtheid waar de smallere en lagere DF van zou moeten profiteren ?









Wim Schermer zei

Nieuwe F-lites hebben een uitstekende lekbestendigheid. Er zit een Kevlar anti-leklaag in. De F-lite is veel lekbestendiger dan Kojaks, Ultremo ZX, Continental Grandprix en vele anderen. Ik rij per jaar nu rond 10.000 km en rij gemiddeld 1 tot 2 keer per jaar met een F-lite lek. En ja, comfortabel zijn ze ook.

Ymte rijdt met de DF zonder voorwielrok niet of nauwelijks sneller dan met de Quest. Met de voorwielrok is ie enkele km per uur sneller dan met de Quest. Overigens bepalen de omstandigheden meer dan de fiets hoe snel een rit verloopt.

Cees zei

Niet slecht Wim... keurige prestatie.. kunnen heel wat jongeren... nog een voorbeeld aan nemen ..

Peter de Rond zei

He, Wim, leest je vrouw je blog ook.:-))

Wim Schermer zei

Hi Peter,
Toen ik thuis kwam heb ik het maar direct opgebiecht. Kreeg ik alsnog een hele litanie van verwijten, maar nu gelukkig alleen achteraf :)

rob, nieuwegein zei

Mooi verhaal Wim en een knappe prestatie. Veel succes morgen met de behandeling, dat is niet altijd een pretje.

Wilco Pompert zei

Beste Wim,

Gefeliciteerd met je tweede plek. Hele goede prestatie! Zelf vind ik het wel zorgelijk dat er zo'n verschil zit in nummer 1 en 2. Staat er geen maat op Ymte? Ook leken er dit jaar weinig deelnemers te zijn.

Groeten, Wilco

Wim Schermer zei

Hi Wilco,
Nee, Ymte is meestal de snelste. Er waren inderdaad weinig deelnemers, waarschijnlijk mede veroorzaakt door het weer. Ook het rommelen met de datum heeft verwarring opgeleverd. Eerst was het op 4 oktober, toen 1 november. Het is dat ik bij toeval een email zag waarop de datum van 18 oktober stond anders had ik niet eens deelgenomen.
Wat ook een mogelijkheid is dat DF het wedstrijdveld nogal domineert. Vroeger kon je met de Quest nog voorin het veld eindigen, nu niet meer. Ik denk dat veel Questrijders niet meer gemotiveerd zijn om te racen omdat er nu zoveel DF's meedoen. Zeker met de nieuwe wielkappen is een DF zo'n 5 km/u sneller dan een Quest. Hoe hard je ook rijdt, je rijdt met een Quest niet meer in de prijzen.

De Bobslee zei

Dag Wim,

Proficiat met toch een prima tweede plaats, Ymte valt toch niet te kloppen als hij geen pech heeft dus je hebt het maximale eruit gehaald!
Dat er een paar anderen pech hebben zegt niets, dat heb je zelf ook wel eens meegemaakt.
Dat verhaal met die kies en hoe je daarmee omgaat is zeer herkenbaar, dat is de "wedstrijdkoorts" die je dat laat doen. Komt mij als oud wielrenner zeer bekend voor, je moet gewoon naar die wedstrijd toe, enkel bedlegerig zijn houdt je dan nog thuis. Ik had het waarschijnlijk op dezelfde manier opgelost......☺

Groeten, Adri.

Anoniem zei

Je hebt niet veel mazzel met garage bezoeken; eerst je audi gejat en nu de tesla aan barrels gereden.... het zal wel weer een gezellige touwtrekkerij zijn met de verzekering.

succes ermee

Francis

Anoniem zei

Dag Wim,

Gefeliciteerd met je prestatie. Erg netjes, ook de problemen in voorbereiding :-) netjes opgelost. Ik vraag me overigens af in hoeverre het waar is dat je niet met een Quest voorin kan eindigen. Ik denk dat veel race/snelheidsgeoriënteerde mensen een DF gekocht hebben, omdat de wegligging en stijfheid van de DF veel beter is dan de Quest. En dat daarom de DF vaak voorin rijdt. Dus niet alleen om dat de DF een hele goede fiets is (is-tie zeker) maar ook omdat de veel mensen die hard rijden een DF gekocht hebben. En dan houd je weinig hardrijdende Questrijders over. Maar wel hele goeie, als ze op de 2e plek eindigen ;-). Maar een goede rijder is in een getunede Quest nog steeds snel, mits er een passend parcours is. Kijk ook maar naar de uitslag van WK, de sprint van Theo.

Groeten Benny

Wim Schermer zei

Benny,
Je hebt zeker gelijk dat verschillende snelle rijders zijn overgestapt naar de DF. De enige snelle rijder die in de Quest nog voorin meerijdt is Theo van Andel. Als Theo in een DF zou rijden zou ie altijd om de eerste plaats meedoen.

Theo van Andel zei

Hoi Wim,

Wat roep je nou ineens allemaal, Wim?
Eerst is een DF nauwelijks sneller en in de volgende reactie ineens 5 Km/u ?? Dat is niet een erg wetenschappelijk onderbouwd getal.
Kijkend naar allerlei uitslagen rijden "ex-Quest - nu DF rijders" echt niet ineens 5km/u harder.
Er is maar 1 iemand die met vermogensmeting veel in een Quest Xs en een DF heeft gereden en dit grondig bijhoudt. Hij komt op zeer kleine verschillen.
En welke DF (wielkappen of niet) vergelijk je met welke Quest?

Groet, Theo

Wim Schermer zei

Dag Theo,
De DF zonder wielkappen is aërodynamisch nauwelijks sneller, maar wel een beetje. Daniel en Ymte hebben met een Quest en een DF op een heuvel naast elkaar omlaag gereden. Zij bleven om en nabij naast elkaar rijden. Doordat Ymte zwaarder is dan Daniel had hij in de Quest wat voordeel dat geen snelheidsverschil opleverde.
Met de wielkasten is het duidelijk dat de DF hiermee sneller is dat de snelste Quest. Het optrekken vanuit stilstand en na een bocht gaat flink sneller met de veel lichtere en stijvere DF.
Tenslotte is er ook de perceptie van verschillende rijders dat een DF sneller is en er daardoor een kopen. Ik begrijp zelf niet dat het krappe instapgat, het lawaai en het veel mindere comfort door DF eigenaren voor lief wordt genomen.
Overigens is het wel zo dat de verschillen in de winter marginaal zijn. Een Quest XS, duidelijk sneller dan de Quest, rijdt met brede banden, bij de DF niet mogelijk, harder dan een DF.
Groeten,
Wim

mo zei

Dus een quest xs is mogelijk sneller dan de df? :-)

Wim Schermer zei

Ja, in de winter kan een Quest XS met F-lite banden voor en Super Moto achter worden gereden. Dit levert een snellere combinatie op dan de DF met de noodzakelijkerwijs smalle banden. Clement Pillette heeft met beide fietsen uitgebreid ervaring, hij heeft ze allebei.

Unknown zei

Hi Wim,
How did the new bearings work out on the Velotilt?
-Michael

Wim Schermer zei

Hi Michael,
We redesigned the wheelarms and are waiting for a day without wind to test it. Unfortunately team member Piet got a flue and lies in his bed.
Wim