donderdag 19 juni 2014

VeloTilt kap en tweede rit


Er wordt hard gewerkt om de VeloTilt te kunnen presenteren op CycleVision. De voorover kantelbare kap is nu gemonteerd en werkt perfect. De carbon luchttoevoerpijp draagt de kap en scharniert dus mee. Het instappen wordt in het geheel niet gehinderd. Piet Kunis, de bedenker van deze vernuftige constructie laat dat in de eerste drie foto's zien. Over de fiets heenstappen, gaan zitten, de beide voeten over de rand tillen en de kap sluiten. Dat gaat in één vloeiende beweging en kost geen enkele inspanning.




De tilting constructie is nu voorzien van een hydraulische schijfrem. Piet maakt op de handgreep een lock waardoor de fiets nu stilstaand goed rechtop blijft staan. Het stuurtje is geheel herzien en is nu volledig verstelbaar en precies op maat in te stellen. Ik kleed me om en ga een stukje rijden.
Piet rijdt in de Mango achter mij aan. Achter op het industrieterrein is een vierkant goed geasfalteerd traject waar weinig verkeer komt.


Het rijden voelt al veel beter aan dan de eerste keer.  Vooral het goed passende en nu stevige stuurtje is heel prettig. Reed ik de eerste keer alleen rechtop en ging ik de bochten gelocked door, nu neem ik de bochten ongeblokkeerd steeds wat sneller en kan ik zelfs blijven trappen in de bochten. Het is heel prettig om na meer dan 100.000 km rechtop rijden met de Quest, nu schuin door de bochten te rijden. De aandrijving is nog lawaaiig, voor dit moment geen issue.


Piet meldt dat het er vanuit de Mango heel stabiel uitziet. De snelheid hou ik beperkt tot 26 km/u, de open VeloTilt is nu natuurlijk een grote windvanger. Na 6 tot 7 kilometer rechtsom mijn rondjes te hebben gereden, draai ik ook een paar bochten linksom. De minimum snelheid die ongeblokkeerd kan worden gereden is nu 5 km/u. Dat is prima en tevreden rijden we samen naar de werkplaats.


De wielpoten hebben belast nog een klein beetje weerstand, waarschijnlijk veroorzaakt door de teflon glijlagers. Het ziet er naar uit dat het oorspronkelijk door David ontworpen systeem met vier grote kogellagers de betere keus is. We denken dat dit systeem, gecombineerd met afneembare wielpoten,  zonder merkbare weerstand te realiseren is. Daar gaan we na CycleVision direct mee aan de slag.


Terug in de werkplaats wordt bekeken of de carbon handgrepen voor de kap op de gewenste plaats gemonteerd kunnen worden. Dat gaat uitstekend.

Als laatste plaatst Jan de pas gemaakte wielstroomlijnbakken op de achterwielen. Wow, dat is kippenvel. Wat ziet dit er gaaf uit. In ieder geval kan de VeloTilt op CycleVision worden getoond. Zondagmiddag om kwart voor twee geef ik een lezing over de totstandkoming van de VeloTilt. Daarbij zal de fiets aanwezig zijn.









29 opmerkingen:

Wijnandt zei

Hallo Wim,
het wordt nu realiteit en serieus ;-) . 'k Denk dat de VeloTilt en het -team de grote publiekstrekkers zullen zijn op Cyclevision.
Veel succes en veel plezier toegewenst!

blauwe682 zei

Wat ik nog altijd mis, een foto reportage, of filmpje van de VeloTilt rijdend door een bocht.

Eerder zijn er wel eens wat foto's van gepubliceerd in stilstand, en dat zie er wel indrukwekkend uit. Daar zou ik wel eens wat meer van zien, zeker nu met de wielkappen er op.

RJ

Wim Schermer zei

Blauwe682,
De wielkappen 'hangen' nu nog op de banden, aan de bevestiging op de wielpoten wordt nu gewerkt.
Hopelijk zullen er volgende week voldoende filmpjes op CV van de VeloTilt worden gemaakt.
Groeten,
Wim

Stix_PoB zei

Well done Wim and your team! To get to this stage is a great achievement.

At CycleVision it might be worth meeting Charles Henry with his Peregrin on Birk. There are some similarities and some differences between the Velotilt and the Peregrin on Birk.

The Peregrin on Birk has some foot flaps that partially open as the the front wheel is turned. Some flaps either side of the front wheel may improve the turning circle of the Velotilt without compromising straight line aerodynamics.

CapoJan zei

Met de wielkappen erop ziet dit er eerder een recordfiets uit! Spannend. Ik ben benieuwd wat het eindresultaat zal worden.

Unknown zei

Wim , ziet er ongelofelijk gaaf uit!
Well worth the long wait
Die wielkappen maken het echt af !

De Bobslee zei

Dag Wim,

Ziet er inderdaad heel goed uit, en klinkt ook goed. De fiets straalt al snelheid uit zelfs bij stilstand! De instap is een hele verbetering vergeleken met een Quest/Strada/Mango etc. Ook ik ben benieuwd naar filmbeelden van de rijdende VT, die zullen vast na CV wel op de blogs verschijnen.
En de grote vraag die ieder bezig houd: blijft dit een eenmalig project, of gaat het een nieuwe keuzemogelijkheid worden op de velomobielmarkt?

Groeten, Adri.

Wilco Pompert zei

Beste Wim, de fiets ziet er spectaculair uit! Ik men benieuwd naar CV. Gefeliciteerd!

Anoniem zei

Is de fiets op CV de hele zaterdag ook te bewonderen? of alleen zondag?
Prachtige fiets!

Wim

Wim Schermer zei

We zijn er ook zaterdag al. Ik ga proberen te starten in de 1-uursrace.
Groeten,
Wim

rv zei

Ziet er echt fantastisch uit! Ik vraag me alleen af hoe je de wielkappen horizontaal houdt als de fiets zelf tilt?

Wim Schermer zei

Dag René,
De wielkappen tilten mee met de wielen. De afstand tussen de wielen en de kappen blijft altijd gelijk.
Alleen even kijken of de kappen niet over de grond slepen bij veel helling :)
Groeten,
Wim

Eric Winn zei

I want to see videos of that race!

-Eric

Eric Winn zei

Wim,

Why are the tops of the rear wheel fairings flat?

Is this for clearance for tilting, an aerodynamic feature, or something else? Like perhaps a custom housing for lights?

-Eric

Wim Schermer zei

Hi Eric,
To reduce frontal aerea. And yes we can use this place to mount lights.
Best regards,
Wim

Unknown zei

Eric asked: "Why are the tops of the rear wheel fairings flat?

Is this for clearance for tilting, an aerodynamic feature, or something else?"

Wim replied : " To reduce frontal area "
Yes , but ... IMHO this wheelfairings act like a wing tilted up 90 degrees . As such , at the end of the wing (top here) , you risk having vortices if there is a pressure delta between the upper and lower half (here left and right side) . This will always be the case if you have an asymmetrical profile . To improve this situation , you can use "winglets" . See here : http://en.wikipedia.org/wiki/Wingtip_vortices and here : http://en.wikipedia.org/wiki/Wingtip_device

Arnold, Hoorn (West-Friesland) zei

Jammer dat ik op Zondag met de andere Westfriezen dan al weer op de terugweg ben, missen we helaas de presentatie op Cyclevision. Had graag de reacties gezien. Veel succes bij de presentatie !!

Anoniem zei

"A hell of a job" but I think you likrd it.

Gefeliciteerd met deze uitgekomen droom.

Robert

rv zei

Ik ben heel benieuwd of een te beperkte tilt-ruimte (cq max. tilthoek) niet een probleem gaat worden. Op mijn tweewieler (lage racer met 2x28" wielen) ga ik dikwijl heel plat door de bocht, bij niet eens enorm hoge snelheden. Als de tilthoek in een bocht te beperkt blijkt te zijn verlies je mogelijk controle: je valt om of vliegt uit de bocht. Is er in het ontwerp nog speelruimte om die maximale hoek te vergroten?

Tot op cyclevision, René

Richard zei

Mooi project..
ik ben benieuwd en kom dan ook zeker even kijken.
En wellicht zie ik hem al in de uurswedstrijd.

Wim Schermer zei

Dag René,
Alles is nieuw aan de VeloTilt. Ik schat in dat we nu 45 graden kunnen tilten. We weten simpelweg niet of dit genoeg is. De hoek verder vergroten zal technisch mogelijk wel kunnen. Wel komt dan het risico in beeld dat de stroomlijn de grond gaat raken.
Groeten,
Wim

Unknown zei

Interessante discussie over hellingshoek . Ik heb ooit eens een bewijs gemaakt op basis van pure Newtoniaanse mechanica dat elk éénsporig voertuig bij dezelfde snelheid een identieke hellingshoek nodig heeft . Zie je ook in het peloton:kleine renner , grote renner , maakt totaal geen veschil qua hellingshoek door de bocht , en nee de ligging van het zwaartepunt is totaal irrelevant in tegenstelling tot een wagen bvb. Vraag me nu af of dit ook geldt voor een tiltende 3-wieler .

Wim Schermer zei

Dag Gerrit,
Volgens http://www.fietsica.be/bochtennemen.htm is de maximale hoek die een racefietser kan bereiken 45 graden. Bij nat wegdek is dat 35 graden. Ga je nog meer helling aanrollen, dan ga je met een tweewielige fiets per definitie onderuit.
Het moet nog blijken hoe de VeloTilt dit gaat doen. Met de inmiddels verstelbare spoorbreedte achter zou het punt waarop deze wegglijdt nog verder weg kunnen liggen.
Groeten,
Wim

Unknown zei

Wim , ik denk dat het reuze gaat meevallen . Ik heb er nog niet aan gerekend , maar mijn buikgevoel zegt me dat een tilting delta zeer waarschijnlijk minder hellingshoek gaat nodig hebben dan een éénsporig voertuig bij dezelfde bochtsnelheid , en dat die hoek afhankelijk zal zijn van o.a. de wielbasis . Dat lijkt me gewoon intuitief ook logisch.

Brecht Fietser.be zei

Nope, hellingshoek is onafhankelijk van spoorbreedte of het aantal wielen.

Succes met de laatste sprint richting presentatie!

Arnold, Hoorn (West-Friesland) zei

In de motorracerij zijn hellingshoeken van VIERENZESTIG graden al haalbaar. Ik ben dus heel erg benieuwd wat de velotilt aan kan, de praktijk zal het leren hoewel ik niet verwacht dat erveel rijders zullen zijn met een hellingshoekmeter in de fiets of dat de Velotilt 64 graden kan halen. Is er al getest wat hij stilstaand aan kan ?

Unknown zei

Bedankt Brecht , dat bespaart me hoop rekenwerk ,weer iets gratis bijgeleerd . En doe de groeten aan Dries .
PS : heb Manu nog in Peer gezien

Wim Schermer zei

Hi Arnold,
Ik schat dat de VeloTilt 45 graden haalt. Die hoek durf ik evenwel nog lang niet te maken. Het is een mooie maar spectaculaire ervaring.
Langzaamaan opvoeren lijkt me het beste.
Groeten,
Wim

reidea zei

Vieni a Monza autodromo gara H.P.V. 13 - 14 -06-2015 www.PropulsioneUmana.it